دانستنی‌های حقوقی؛

حق و حقوق زنان در ازدواج موقت/ آیا در عقد موقت مهریه و نفقه از مرد ساقط است؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۸:۰۰:۲۸
کد خبر: ۱۰۹۳۱۱۶
حق و حقوق زنان در ازدواج موقت/ آیا در عقد موقت مهریه و نفقه از مرد ساقط است؟
مطابق قانون همین که عقد ازدواج به طور صحیح و با رعایت شرایط قانونی واقع شد رابطه زوجیت بین مرد و زن برقرار می شود بنابراین یکی از اثرات برقراری این رابطه قرار گرفتن الزاماتی بر دوش زن و مرد است که باید از آن آگاه باشند.

به گزارش برنا؛ ازدواج موقت در جامعه ضرورت شناخت قوانین این ازدواج را بیش از پیش نمایان می‌کند و زن و مرد  باید از حق و حقوقی که نسبت به یکدیگر دارند، آگاه باشند.

در عقد موقت برخلاف عقد دائم رفتن به دفاتر ثبت ازدواج و داشتن شاهد لازم و ضروری نیست و زن و مرد می‌توانند در خانه صیغه عقد را جاری کنند، به گونه‌ای که زن عنوان می‌کند خود را برای مدت معین در ازای مهریه‌ای مشخص به عقد مرد در می‌آورد و مرد هم بر زبان می آورد که قبول می‌کنم.

زن در ازدواج موقت از حقوق مساوی با زن در ازدواج دائم برخوردار نیست به گونه‌ای که در ازدواج موقت زن حق گرفتن خرج و مخارج روزانه که همان نفقه است را ندارد و در صورت فوت شوهر، زن در ازدواج موقت از شوهر ارث نمی‌برد.

مهریه در ازدواج موقت به زن تعلق می گیرد و چنانچه در ازدواج موقت مهریه‌ای از جانب زوجین تعیین نشود، ازدواج باطل می‌شود.

در ازدواج موقت، مدت زمان باید حتما مشخص شود کما اینکه این زمان از چند دقیقه تا سالها باشد بنابراین در ازدواج موقت حتما باید مدت زمان عقد مشخص شود و از ضروریات است.

چنانچه زن در زمان عقد موقت باردار شود قبل از هرچیز باید این ازدواج به صورت رسمی ثبت شود. فرزندی که در ازدواج موقت به دنیا می‌آید دقیقا از همان حق و حقوقی برخوردار است که برای فرزندان حاصل از ازدواج دائم مشخص شده است همچنین این فرزند به صورت برابر با سایر فرزندان ازدواج دائم از دارایی پدر ارث می‌برد.

//انتهای پیام:3

نظر شما
پرونده ویژه