دانستنی‌های حقوقی؛

مراقب جهیزیه همسر خود باشید!

۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۰۶:۰۳:۴۹
کد خبر: ۱۰۹۳۳۳۷
مراقب جهیزیه همسر خود باشید!
مطابق قانون، مالکیت جهیزیه با شخصی است که آن را تهیه کرده و فقط امانتی در اختیار مرد است.

به گزارش برنا؛ پس از فوت شوهر زوجه باید به راحتی و در آسایش زندگی کند و تمام حق و حقوقی که قبل از فوت شوهرش داشته را در نبود او هم داشته باشد و بر اساس قانون یکی از این حقوق، استرداد جهیزیه است.

بر اساس عرف و سنت زوجه در ابتدای زندگی مشترک بخشی از وسایل مورد نیاز زندگی را تحت عنوان جهیزیه تهیه می‌کند و به خانه شوهرش می‌برد و بر اساس قانون او می‌تواند در نبود شوهرش اثاثیه یا همان جهیزیه را طلب کند.

این اموال که زن با خودش به خانه شوهرش می‌برد تحت عنوان جهیزیه شناخته می‌شوند و زن می‌تواند در اموال خود هر تصرفی که خواست، داشته باشد اما برای پس بردن جهیزیه به خانه شوهر یکی از راه‌های قانونی نوشتن سیاهه است البته فاکتور اموال خریداری‌شده به نام زوجه هم یکی دیگر از راه‌های پس گرفتن جهیزیه است.

باید گفت مادامی که شوهر این سیاهه اموال را امضا نکند و دو نفر به عنوان شاهد زیر آن سیاهه را امضا نکرده باشند، این سیاهه اعتباری ندارد.

پس از آن که شوهر و آن دو شاهد، زیر سیاهه جهیزیه را امضا کردند، این سیاهه حالت سند عادی پیدا می‌کند که در زمان بروز اختلاف می‌تواند برای اثبات ادعای زن به کمک او بیاید.

در مورد کسانی که هیچ یک از این موارد یعنی سیاهه و فاکتور را در اختیار نداشته باشند، اموال اختصاصی مرد به زوج و اموال اختصاصی زن به زوجه داده می‌شود و اگر برای اموال مشترک، مدرکی وجود نداشته باشد، این اموال به صورت مشترک میان زن و مرد تقسیم می‌شود.

جهیزیه به عنوان «امانت» در اختیار مرد قرار می‌گیرد. اگر مرد در استفاده از این وسایل، به طور عمدی به آن‌ها آسیب رسانده یا آن‌ها را بشکند، همسر وی می‌تواند با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت، از وی شکایت کیفری کند البته در صورت فوت زوجه، اموالی که از او بر جا می‌ماند به میزان سهم‌الارث به ورثه‌اش تعلق می‌گیرد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه