دانستنی های تاریخی(۶)؛

زندان سلطنتی مخوف در اردبیل

۱۳۹۹/۰۹/۰۶ - ۰۷:۴۰:۲۸
کد خبر: ۱۰۹۳۴۳۱
زندان سلطنتی مخوف در اردبیل
طبق متون تاریخی، استقرار در قلعه قهقهه به دوران قبل از اسلام باز می گردد و در زمان بابک و سلسله صفویه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

به گزارش برنا؛ قلعه قهقهه یا قاه‌ قاه قالاسی در شمال شهرستان مشکین شهر در استان اردبیل واقع شده است. این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی از جمله شاهزادگان صفوی بوده‌ است در تاریخ شهرت بسیاری دارد. این بنا در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ تحت شماره ۶۱۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. علت نام گذاری این بنا که هم یک دژ نظامی بوده و هم کاربرد زندان داشته این است که زمانی که زندان بان ها در راهروهای این دژ می خندیدند، صدای قهقهه آن ها به شکل خوفناکی در دره های اطراف به وضوح شنیده شده است و حالتی خوفناک در آن منطقه ایجاد کرده است.

طبق متون تاریخی، استقرار در این قلعه به دوران قبل از ورود اسلام به ایران است و در زمان بابک و سلسله صفویه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و سال‌ ها به عنوان خزانه سلطنتی و مهم‌ ترین زندان مورد استفاده قرار گرفته است. این قلعه در ارتفاع ۳۰۰ متری از زمین‌ های اطراف قرار داشته و اطراف آن را با حصار مستحکم و غیرقابل نفوذ احداث کرده اند که با گذشت سالیان دراز هم اکنون نیز ورود به آن تقریباً غیرممکن بوده و فقط در شرایط جوی مناسب امکان‌پذیر است. مهم ترین زندانی قلعه قهقهه اسماعیل میرزا فرزند شاه تهماسب یکم صفوی است یا به عبارت دیگر شاه اسماعیل دوم است.

قهقهه

آخرین زندانی مهم این دژ نیز والی گیلان بوده است که در حدود 400 سال پیش در این دژ در حصر قرار گرفته است.

این قلعه با ملات گچ آهک و آجر ساخته شده است. حفره‌ هایی در دل سنگ‌های این قلعه وجود دارد که برای ذخیره آب باران و برف استفاده می‌ شده است. از حصار چهارم این قلعه به‌ عنوان زندان استفاده می‌ شد. این زندان در قسمت شرقی قلعه قرار دارد که راه ورودی آن حفره‌ای طبیعی است که در دل تخته سنگی عظیم و قطور وجود دارد و با قرار دادن سنگی دیگر در مقابل آن، زندان را محصور می‌کردند. این زندان در برابر دره‌ ای با عمق ۸۰ متر واقع شده و به دلیل غیرقابل نفوذ بودن محلی امن برای نگهداری شورشیان خطرناک و زندانیان سیاسی بوده‌ است. 

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز