روانشناس و مشاوره خانواده در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

سندرم پشیمانی از ازدواج ره آورد جدید ویروس کرونا در جهان/افزایش میزان مراجعه به روانشناسان به دلیل خشونت‌های خانگی

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۴:۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۹۳۷۰۲
سندرم پشیمانی از ازدواج ره آورد جدید ویروس کرونا در جهان/افزایش میزان مراجعه به روانشناسان به دلیل خشونت‌های خانگی
افسانه وکیلی گفت: این روزها پاندمی کرونا مشکلات اقتصادی فراوانی را به همراه داشته به همین دلیل ممکن است افرادی که نامزد هستند احساس عدم امنیت اقتصادی کنند و ازدواج خود را بر هم زنند.

به گزارش برنا؛ ویروس کرونا به گونه‌ای در دنیا ریشه دوانده که تمامی کشورهای جهان گرفتار این ویروس مرموز هستند و با وجود صرف هزینه‌های بسیار، هنوز راهی برای درمان این بیماری کشف نشده است. یکی از مهم ترین تغییراتی که ویروس جهش یافته کرونا در زندگی مردم به وجود آورد، ایجاد قرنطینه اجباری برای آنها بود. این قرنطینه اجباری آنها را وادار کرد تا بر خلاف میل، دست از کار و زندگی روزمره خود بکشند و در خانه بمانند اما این فقط ظاهر قضیه است و مشکلات و آسیب‌های روانی آن به مراتب سخت‌تر از خانه نشستن است. محققان خارجی می‌گویند افراد در قرنطینه بیشتر تنها هستند، بیشتر فکر می کنند، بیشتر آینده را مورد بررسی و تجزیه قرار می دهند و بیشتر هم نسبت به ازدواج تردید پیدا می کنند بنابراین اقدام به منتفی کردن آن می‌کنند.

افسانه وکیلی، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به عواملی که باعث به وجود آمدن سندرم پشیمانی از ازدواج می‌شود، گفت: هر انسانی نیازهای عاطفی دارد و می‌خواهد یک رابطه امن در قالب ازدواج تشکیل دهد اما قاعدتا ازدواج کردن احتیاج به توانایی مالی دارد تا فرد بتواند نیازهای همسر خود را برطرف کند و از پَس هزینه‌های یک زندگی بربیاید.

او افزود: این روزها پاندمی کرونا مشکلات اقتصادی فراوانی را به همراه داشته به همین دلیل ممکن است افرادی که نامزد هستند احساس عدم امنیت اقتصادی کنند و ازدواج خود را بر هم زنند برای مثال به این فکر کنند در این شرایط که قیمت‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند، نتوانند مخارج زندگی مانند کرایه خانه، گوشت، مرغ و... را تامین کنند حتی اگر فرد شغل ثابت داشته باشد، حقوقش کفایت این هزینه‌ها را نمی‌دهد بنابراین باید گفت عمده پشیمانی از ازدواج به مسائل اقتصادی ناشی از کرونا بازمی‌گردد.

وکیلی درمورد تاثیر مشکلات اقتصادی بر برهم خوردن ازدواج‌ها تصریح کرد: مشکلات اقتصادی استرس‌های فراوانی را بر افراد وارد می‌کنند و اگر کسی الان در دوران نازمزدی باشد ممکن است در این روزهای خانه نشینی و شرایط اقتصادی بد مدام به این فکر کند اگر نتوانم خانواده‌ام را تامین کنم چه می‌شود؟ اگر درآمدم کفاف هزینه‌های زندگی را ندهد چه؟ از طرفی معمولا بین خانواده‌های ایرانی مرسوم است که دختر زیاد نامزد نماند به همین دلیل به پسر فشار می‌آورند که زودتر امکانات لازم را فراهم کند و دختر را به خانه خود ببرد بنابراین کلیه این استرس‌ها و فشارها به شکل خشم بروز پیدا می‌کنند به گونه‌ای که حتی فرد منشا آن را نمی‌داند و ممکن است دعواها و اختلافات فراوانی بین دختر و پسر به وجود بیاید و درنهایت به جدایی ختم شود.

این روانشناس با اشاره به وضعیت دختران در این شرایط گفت: اگر از شرایط پسرها بگذریم، خانواده دختر هم به دلیل تهیه جهیزیه تحت فشار فراوانی قرار دارد و ممکن است دخترها در این روزها که خانه نشینی بیشتر شده و افراد کمتر یکدیگر را می‌بینند، مدام فکر و خیال کنند که اگر نتوانم جهیزیه کامل دهم چه می شود؟ اگر نتوانم چند تکه وسایل را بخرم جلوی خانواده همسرم چه کنم؟ بنابراین این فشارهای روانی بر دخترها هم باعث بروز خشم و درنهایت اختلاف و درگیری می‌شود.

وکیلی در ادامه به جهانی بودن سندرم پشیمانی از ازدواج اشاره کرد و گفت: سندرم پشیمانی از ازدواج ناشی از بحرانی است که کرونا ایجاد کرده و تنها مختص ایران نیست بلکه در همه کشورهای دنیا به وجود آمده است.

او افزود: فشاری که کرونا بر مردم وارد کرده است کم کم در حال انفجار است و مشکلات روانی آن ارتباط افراد با دیگران، خانواده و... را تحت تاثیر فراوانی قرار داده است به گونه‌ای که این روزها بیشتر مراجعین ما به دلیل آثار روانی کرونا از جمله خشونت خانگی مراجعه می‌کنند.

این مشاور خانواده با اشاره به راهکار برون رفت از اینگونه فکر و خیال میان جوانان گفت: توصیه و پیشنهاد من به جوانان این است که ابتدا شرایط را بپذیرند، در تمام نظریه‌های روانشناسی اولین گام پذیرش است. در هر بحرانی مانند سیل، زلزله، طوفان، بیماری‌های واگیردار و... پذیرش شرایط به افراد کمک می‌کند راحت‌تر از این بحران عبور کنند.

او افزود: کرونا مانند یک طوفان است و معمولا وقتی طوفان وارد یک منطقه‌ می‌شود همه سعی می‌کنند در گوشه‌ای پناه بگیرند تا جانشان را نجات دهند بنابراین در این شرایط، مهم‌ترین اقدام حفظ سلامت جان است و ما باید بپذیریم برای نجات جانمان مدتی را باید تنهایی به سر ببریم و بعد از اینکه بحران گذر کرد آنوقت به مسائل دیگر فکر کنیم.

وکیلی بیان کرد:  فقط یک توصیه به جوانان می‌کنم آن هم اینکه الان در این شرایط به مسائلی مانند اینکه چرا ازدواج نکردم؟ چرا فرد مورد علاقه‌ام را پیدا نکردم؟ چرا نمی‌توانم خانه بخرم؟ چرا نمی‌توانم ماشین بخرم و... فکر نکنند چون این افکار مغز آنها را می‌خورد و از لحاظ روحی به سمت افسردگی پیش می‌روند، اکنون مهم‌ترین کار حفظ جان و مراقبت از جان دیگران است و در این میان فشار قرنطینه و روزهای خانه نشینی را می‌توان با انجام کارهای مورد علاقه طی کرد تا از فکر و خیال هم نجات پیدا کرد.

این روانشناس در پایان افزود: جوانان به این موضوع آگاه باشند که بیکاری، طلاق و آسیب‌های اجتماعی که برای آنها وجود دارد مختص آنها نیست و همه مردم این روزها با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین از اینگونه فکر و خیال‌ها بیرون بیایند و کمبود نیازهای عاطفی و روابط بین فردی خود را از طریق شبکه‌های مجازی جبران کنند.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز