سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد؛

همکاری ایران و روسیه در ساخت واکسن کرونا

۱۳۹۹/۰۹/۰۶ - ۱۲:۵۰:۵۶
کد خبر: ۱۰۹۳۹۹۳
همکاری ایران و روسیه در ساخت واکسن کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت: ایران با طرف روسی در مورد واکسن کرونا همکاری می کند.

به گزارش برنا؛ به نقل از ایرنا؛  سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متخصصان و مقام‌های ایرانی تاکنون مذاکراتی را (در مورد واکسن کرونا) با طرف روسی برگزار کرده اند و با تولیدکنندگان روسی واکسن کرونا همکاری می کنند و در زمان حاضر اسناد در این زمینه بررسی می شود.  

او افزود:  به دعوت طرف روسی، قرار است دیداری صورت گیرد و در این مورد برنامه ریزی می شود.  

سخنگوی وزارت بهداشت، جزییات بیشتری در این زمینه که با کدام یک از تولید کنندگان واکسن کرونا در روسیه مذاکره می شود اعلام نکرد.  

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه مصاحبه با رسانه روسی خاطرنشان کرد که شرکت های ایرانی بزودی به آزمایش واکسن کرونا بر روی انسان خواهند پرداخت.

سادات لاری گفت: در زمان حاضر چهار شرکت به امر تولید واکسن کرونا می پردازد. این شرکت ها سازمان بهداشت جهانی را از مراحل کار خود برای تولید واکسن کرونا مطلع کردند. به احتمال زیاد یک یا دو شرکت در آینده نزدیک به کار آزمایش واکسن بر افراد خواهد پرداخت.  

به گفته او ایران در سه راستا برای دسترسی به واکسن کرونا تلاش می کند که شامل بنیاد کواکس (COVAX)، همکاری با کشورهای دیگر و تولید کنندگان داخلی می شود.  

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه چندی پیش اعلام کرد که تهران مصمم به همکاری با مسکو در ساخت واکسن کووید-۱۹ است.

جلالی در نشست خبری در هولدینگ خبری «روسیا سگودنیا» در مسکو گفت: ایران و روسیه با یکدیگر در عرصه ساخت واکسن کرونا همکاری می کنند و در این مورد رایزنی ها جریان دارد.  

او افزود: با «کریل دمیتریف» رئیس صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه (سازمان مسئول تامین مالی طرح تولید واکسن کرونا در روسیه) گفت وگوهایی صورت گرفت و مقام‌های دو کشور نیز چند دور رایزنی در این خصوص انجام داده اند. ما اعلام کردیم که در عرصه تولید واکسن کرونا همکاری خواهیم کرد.  

 واکسن کرونا در روسیه به نام اسپوتنیک- وی دو ماه پیش به ثبت رسیده است و به شهرهای مختلف روسیه منتقل شده و واکسیناسیون با آن شروع شده است و واکسن دوم کرونا به نام اپی واک کرونا هم حدود یک ماه پیش ثبت شده است.

تولید انبوه این دو واکسن روسی کرونا آغاز شده است و در زمان حاضر هر دو واکسن مراحل نهایی آزمایش بر روی داوطلبان که شمار آنها ۴۰ هزار نفر اعلام شده است را می گذرانند.

نظر شما
پرونده ویژه