وزیر آموزش و پرورش:

امتحانات در صورت امکان به شکل حضور برگزار می شود / به دنبال ممانعت از ترک تحصیل دانش آموزان هستیم/ آزمون مجازی از کیفیت مناسب برخوردار نیست/ معلمان نمی توانند مطالبه جداگانه ای داشته باشند

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۸:۴۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۹۴۵۴۸
امتحانات در صورت امکان به شکل حضور برگزار می شود / به دنبال ممانعت از ترک تحصیل دانش آموزان هستیم/ آزمون مجازی از کیفیت مناسب برخوردار نیست/ معلمان نمی توانند مطالبه جداگانه ای داشته باشند
محسن حاجی میرزایی در برنامه "یک روز تازه" درباره آموزش ها در فضای مجازی در ایام شیوع کرونا گفت: در شرایط آموزش در بحران هستیم و در تلاش هستیم تا محیط کار را برای همکاران محیا و ماموریت را به شکل مناسب انجام دهیم. به دنبال این هستیم که ترک تحصیل و افت تحصیل برای دانش آموزان بروز نکند.

به گزارش برنا؛ محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه "یک روز تازه" به تشریح آموزش ها در فضای مجازی ایام شیوع کرونا پرداخت.

سیستم آموزشی کشور تغییر پیدا کرده است

حاجی میرزایی در ابتدای این برنامه گفت: روش آموزش و ارزشیابی تغییر پیدا کرده است و روش نظارت مدیران هم در انجام مسئولیت های مدرسه با تغییراتی همراه بوده است.

او افزود: هم اکنون در شرایط آموزش در بحران هستیم و در تلاش هستیم تا محیط کار را برای همکاران محیا و ماموریت را به شکل مناسب انجام دهیم. به دنبال این هستیم که ترک تحصیل و افت تحصیل برای دانش آموزان بروز نکند.

مشکلات شاد به زیر ساخت ها مربوط می شود

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه یک نرم افزار به 5 مدرسه سرویس دهد یا یک نرم افزار تمامی دانش آموزان را پوشش دهد نیازمند برنامه نویسی قوی است. همراه اول این زیر ساخت را از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری محیا کرد. بهترین متخصصان ایرانی در پروژه شاد فعال هستند. هر روز و هر هفته وضعیت شاد ارتقا پیدا می کند با این حال بخشی از مشکلات به زیر ساخت‌های فنی و نرم افزاری مربوط می‌شود.

به گفته او با توسعه زیر ساخت‌ها رفع مشکلات شبکه شاد در حال انجام است. مجموعه همراه اول و وزارت ارتباطات نوید داده‌اند که ظرف هفته آینده مشکلات موجود نیز برطرف شود. 

حاجی میرزایی ادامه داد: در ابتدای آموزش های مجازی و الکترونیک روند آموزش را با نرم افزارهای داخلی آغاز کردیم اما این نرم افزارها توانایی پوشش دهی نداشتند بنابراین شبکه شاد ایجاد شد.

او بیان کرد: برای مثال در هفته‌های نخست شیوع کرونا 5 پیام رسان داخلی را به مدارس معرفی کردیم تا روند آموزش در آن انجام شود اما هیچ یک توانایی لازم را نداشتند. باید دانست که تمامی پیام رسان های فعال در کشور خارجی هستند و شبکه شاد تنها شبکه داخلی است که در روند آموزش به شکل گسترده فعال است.

به گفته او در حال حاضر 600 هزار ارتباط زنده در شاد برقرار می‌شود و در برخی ساعات خاصی ترافیک فراوان بود و منجر به کاهش سرعت اینترنت می‌‎شد اما با توزیع دانش آموزان بروز ترافیک را کاهش دادیم.

ارائه خدمات به نابینایان از هفته آینده در شاد 

 وزیر آموزش و پرورش درباره خدمات رسانی شبکه شاد به نابینایان افزود: در روند آموزش‌های تلویزیونی و شبکه شاد آموزش به  ناشنوایان  انجام می شود. همچنین ظرفیت ارائه خدمات به نابینایان وجود دارد که از هفته آینده ارائه می‌شود.

امکان تهیه تبلت برای دانش آموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد

 حاجی میرزایی در خصوص خانواده های که با یک تبلت و یا گوشی مجبور به آموزش چند فرزند خود هستند، اظهار کرد: بالاخره برای عده‌ای امکان تهیه ابزار هوشمند برایشان فراهم نیست و امکان تامین از سوی ما هم وجود ندارد و این مقوله نیازمند واردات، عرضه و ... است و بودجه لازم نیز در این زمینه ارائه نشده است اما این مقوله از سوی خیرین تامین می‌شود.

او ادامه داد: در بودجه 1398 برای تامین تبلت ردیفی لحاظ نشده است. در صورت امکان باید برای 15 میلیون دانش آموز تبلت تهیه کرد. باید تبلت یا تلفن هوشمند به نحوی تامین یا وارد شود تا با تسهیلات امکان تهیه برای همگان وجود داشته باشد.

مسئولیت آموزش دانش آموزان با معلمان است و نمی توانند مطالبه جداگانه‌ای داشته باشند

 حاجی میرزایی با بیان اینکه معلم وظیفه و مسئولیت آموزشی دانش آموز را بر عهده دارد و نمی‌تواند در این زمینه مطالبه جداگانه‌ای داشته باشند، گفت: معلمان مجاهدت می‌کنند و خانواده ها داوران واقعی در روند آموزش هستند و شرایط در یک زمان تغییر می‌کند.

او افزود: هم اکنون کل جامعه در معرض شرایط غیرمنتظره هستند. همه جامعه در این شرایط در حال تلاش است. ما در صورت امکان از معلمان تقدیر می‌کنیم.

آزمون مجازی از کیفیت برخوردار نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امتحانات باید به شکل حضور برگزار شود گفت: آزمون‌های مجازی از کیفیت مناسب برخوردار نیست و در خصوص چگونگی و زمان برگزاری آزمون ها اطلاع رسانی خواهد شد.

او افزود: زمان برگزاری آزمون پایان سال در خرداد 99 در وضعیت قرمز، وزارت بهداشت اعلام کرد که در صورت رعایت پروتکل‌ها می‌توان آزمون‌ها را حضوری برگزار کرد. در این پروتکل‌ها رعایت فاصله اجتماعی در اولویت بود. هیچ آموزشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود زیرا فرد ابهامات را با معلم برطرف می کند و در این صورت آسیب‌های کمتری به دنبال دارد. 

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعطیلی برخی مدارس دو هفته‌ای اخیر به‌دلیل شیوع بیماری گفت: بعد از خروج از این وضعیت از خانواده‌ها می‌خواهیم تا روند آموزش به شکل حضوری برگزار شود تا مطمئن شویم که این آموزش به شکل مناسب صورت می گیرد.

او درباره لایحه رتبه بندی معلمان خاطر نشان کرد: اعتباری در بودجه 1400 در لایجه دولت پیش بینی شده و همزمان لایحه تصویب و تقدیم مجلس می‌شود. 

حاجی میرزایی درباره روند آموزش ها افزود: بنده از روند آموزش راضی نیستم، زیرا همه چیز تغییر یافته و ما راهی را می‌رویم که قبلا طی نکرده ایم . این در حالی است که بیش از 40 درصد از دانش آموزان از روند آموزش راضی هستند.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز