سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

استفاده از تجربیات بین المللی در اولویت است/ پاسخ‌دهی تلفنی به مبتلایان کرونا/ عطاری‌های اجازه فروش داروهای ترکیبی را ندارند/ ادعای ۱۹ داروی طب سنتی برای درمان کرونا درست نیست

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۱۱:۰۲:۰۳
کد خبر: ۱۰۹۵۳۲۵
استفاده از تجربیات بین المللی در اولویت است/ پاسخ‌دهی تلفنی به مبتلایان کرونا/ عطاری‌های اجازه فروش داروهای ترکیبی را ندارند/ ادعای ۱۹ داروی طب سنتی برای درمان کرونا درست نیست
نشست خبری نفیسه حسینی یکتا امروز با موضوع بهره گیری از ظرفیت های طب ایرانی در نظام سلامت به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش برنا؛ نشست خبری نفیسه حسینی یکتا،  سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  امروز  یکشنبه ۹ آذر ساعت ۱۱:۳۰ با موضوع بهره گیری از ظرفیت های طب ایرانی در نظام سلامت به صورت مجازی برگزار شد.

استفاده از تجربیات بین المللی در اولویت است

 سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدای این نشست گفت: اقدامات موثری در راستای تدوین علمی موضوعات مرتبط با طب ایرانی و مکمل انجام شده و استفاده از تجربیات بین المللی نیز در اولویت قرار گرفته است.

حسینی افزود: از تجربیات کشور چین در این زمینه استفاده شده است همچنین توصیه های کمک درمانی طب ایرانی نیز در اولویت قرار گرفته است. 85 دارو به منظور کار آزمایی بالینی در سامانه ای ار سی تی درج شده است و از این تعداد در حال حاضر مرحله کارآزمایی 19 دارو به اتمام رسیده است. 

پاسخ‌دهی تلفنی به مبتلایان کرونا

او تاکید کرد: برای بیماران کرونایی پاسخ دهی تلفنی با حضور متخصصان طب سنتی و عفونی انجام می شود و به زودی شاهد مراکز مشابهی هستیم تا بتوان با حضور این متخصصان بهترین خدمات را بدهیم تا به این شکل بازار دروغین مدعیان از بین برود.

حسینی یکتا افزود: ادعاهای مطرح شده در بخش طب سنتی در مرحله پژوهش است و نمی‌توان گفت چه تعداد بیمار با این روش های درمان می‌شوند اما از ظرفیت آموزه های معتبر در پیشگیری و کنترل بیماری کمک گرفته می شود.

 سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادمه داد: هم اکنون در بخش درمان و طرح‌های ملی از طب گیاهی در برخی موارد استفاده می کنیم و امیدواریم بهترین نتیجه را کسب کنیم.

عطاری های اجازه فروش داروهای ترکیبی را ندارند

به گفته او عطاری های مجوز ارائه خدمت دارند و می توانند به فروش گیاهان دارویی بپردازند و فروش داروهای ترکیبی از اختیارات این افراد خارج است. باید این مقوله تحت نظارت قرار گیرد.

حسینی یکتا اظهار کرد: فعالیت طب سنتی در وزارت بهداشت در قالب آیین نامه در نظر گرفته شده که بخشی از آن شامل افراد مدعی اما بدون مدرک تحصیلی در این حوزه است و امید است با ابلاغ این دستورالعمل ها افرادی که در زمینه های مختلف ادعای درمانگری دارند، ادعایشان تحت بررسی قرار گیرد.

چه افرادی در حوزه طب گیاهی می توانند درمانگر باشند؟

او با اشاره به برخی موارد قانونی گفت: بر اساس قوانین موجود در کشور فقط پزشک می تواند درمانگر باشد و در حوزه طب سنتی ایرانی برخی پزشکان عمومی دوره های خاصی را گذرانده‌اند و از سوی وزارت بهداشت به عنوان درمانگر این طب مجوز فعالیت دارند دریافت مداخلات درمانی از هر فرد دیگری مناسب نیست و عطاری‌ها فقط برای فروش گیاهان دارویی می‌توانند فعالیت کنند.

حسینی یکتا افزود: ادعاهای فراوانی در زمینه طب سنتی وجود دارد بنابراین باید اطلاع رسانی از منابع معتبر به عموم جامعه انجام شود. برای مثال می توان اطلاعات را از سایت وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و .... دریافت کرد تا بازار ادعاهای دروغین کم رنگ شود.

به گفته او 420 نفر متخصص طب سنتی در کشور وجود دارد و تعداد 600 پزشک عمومی و سایر متخصصان در این زمینه دوره دیده و مجوز تجویز طب سنتی دریافت کرده اند این افراد در مطب ها یا سلامت کده ها به ارائه خدمت می پردازند.

ادعایی درمانی کرونا با داروی گیاهی یک ادعای گزاف است

حسینی یکتا درباره 19 داروی طب سنتی که در مرحله اتمام کارآزمایی است به خبرنگار برنا گفت: هیچ یک از این داروها ادعای درمان کرونا را ندارد و هر ادعایی درباره یک داروی درمانی برای کرونا یک ادعای گزاف است، اما می توان گفت که این داروهای گیاهی می‌توانند به عنوان کمک درمانی به کمک بیماران کرونایی بیایند.

او درباره داروهای تایید شده گیاهی در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: این داروها مراحل بالینی خود را طی کرده و کمک درمانی هستند.

کرونایی‌ها به شکل حضوری و تلفنی از خدمات طب سنتی بهره مند می شوند

 به گفته  سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرکز طب سنتی برای بیماران کرونایی به صورت حضوری و تلفنی به ارائه خدمات می پردازد و مردم از خدمات طب سنتی و متخصصان عفونی استفاده می کنند. امید است در ادامه مسیر بتوان بهترین نتیجه را از تلفیق این مقوله کسب کنیم.

پیشگیری از کرونا با داروی امام کاظم و ادعاهای گوناگون

حسینی یکتا بیان کرد: برخی با ادعاهایی گوناگون در زمینه پیشگیری از کرونا و با سواستفاده از اسامی معصومین باورهای مردم به مقدسان و طب سنتی را هدف قرار دادند. ادعای پیشگیری از کرونا با داروی امام کاظم(ع) در حوزه پزشکی باید تحت آزمایش قرار گیرد. این ادعا می‌تواند با توجه به ترکیبات تحت بررسی قرار گرفته و اثر یا سوء اثر آن تایید شود.

او در پایان گفت: این دارو با توجه به حدیث امام کاظم مطرح شده است در این شرایط حوزه علمیه باید این دارو را تحت بحث و بررسی قرار دهد.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز