روند طراحی سوالات امتحانات نهایی تشریح شد

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۱۸:۳۱:۳۱
کد خبر: ۱۰۹۵۶۱۵
روند طراحی سوالات امتحانات نهایی تشریح شد
کارگروهی با مسئولیت معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ موظف شد نسبت به تحلیل وضع ارزشیابی از امتحانات نهایی براساس پژوهش‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اقدام کند.

به گزارش برنا؛ نشست شورای مدیران این سازمان با حضور خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مدیران همراه به موضوع ارائه “گزارش پایش کیفیت آموزشی در آیینه امتحانات نهایی” اختصاص یافت.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان پژوهش در نظام تعلیم و تربیت کشور به عنوان قلب تپنده‌ی این نظام به ارائه “گزارش پایش کیفیت آموزشی در آینه امتحانات نهایی” پرداخت و گفت: ارکان و اجزاء برنامه درسی اعم از اهداف، ‌محتوا، روش‌های یاددهی و یادگیری و روش‌های سنجش و ارزشیابی، تجهیزات ارائه برنامه درسی که ظروف مرتبطه و زنجیره وار هستند با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و برای تحقق نقشه‌ راه آموزش در اختیار ما قرار گرفته‌اند.

او افزود: از این رو روش‌های سنجش و ارزشیابی به تکمیل و بهبود جریان آموزش کمک می‌کند. با این نگاه ارزشیابی امتحانات نهایی هر ساله پس از برگزاری امتحانات که تنها سنجش ملی است که با هدایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی برگزار می‌شود، انجام می شود.

ساکی با اشاره به اینکه سوالات امتحانات نهایی اهداف کتاب‌های درسی را مورد سنجش قرار می دهد گفت: جداول بارم بندی که بر مبنای اهداف و محتوای کتاب‌ها توسط سازمان پژوهش تعیین می‌شود مبنای تعیین سوالات و نمرات امتحانات نهایی است.

ساکی ضمن تاکید بر این موضوع که آزمون‌های امتحانات نهایی شناخت محور است گفت: همین موضوع مبنای ارزشیابی روند یادگیری است.

او عوامل موثر در ارزشیابی امتحانات نهایی شامل محتوا، معلم، زمان آموزشی، تجهیزات علل آموزشگاهی و… را در قالب گزارش کمی و کیفی از رشته‌های مختلف ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف به صورت درس به درس و استان به استان در بازه زمانی سه سال اخیر ارائه کرد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پایان پیشنهاد تشکیل “کمیته‌ اصلاح و بهبود کیفیت و نگارش آیین نامه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی” و ” طراحی مدل علمی مناسب با سند تحول بنیادی برای سنجش اهداف دوره‌های تحصیلی در ساحت‌های شش گانه” را ارائه داد.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اقدام میان مدت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را به عنوان اقدامی ریشه‌ای در تدوین “الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی” دانست و به معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری دستور داد نسبت به تدارک اقدامات لازم برنامه‌ریزی کند.

نظر شما