بالاخره ایران واکسن کرونا خریداری کرده است؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۱۴:۵۳:۳۳
کد خبر: ۱۰۹۵۶۱۸
بالاخره ایران واکسن کرونا خریداری کرده است؟
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هنوز هیچ واکسن کرونایی در جهان تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را کسب نکرده است گفت: کشور ما هم مثل بسیاری از کشورهای دیگربرای خرید سرمایه گذاری کرده است اما هنوز هیچ واکسنی توسط کشور ما خریداری نشده است.

به گزارش برنا؛ سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره خرید واکسن کرونا توسط کشورمان گفت: هنوز واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی معرفی نشده ولی ما اقداماتی برای پیش خرید این واکسن انجام داده ایم. همانطور که بارها هم گفته شد، واکسن های کشورهای مختلف در کوکس ارائه می‌شوند، ۱۸۰ کشور در آنجا سرمایه گذاری کرده اند تا بتوانند واکسن بخرند. با توجه به اینکه شعار بهداشت جهانی توزیع عادلانه واکسن است؛ کشور ما هم مثل بسیاری از کشورهای دیگربرای خرید سرمایه گذاری کرده است اما هنوز هیچ واکسنی توسط کشور ما خریداری نشده است. این واکسن ها  پس از تولید، خریداری شده و وارد کشور می شوند. ضمن اینکه در حال مذاکره با دیگر کشورها هم هستیم .

او با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد از واکسن مورد نیاز کشور از خارج تهیه می شود و برای بقیه این واکسن روی تولیدات داخلی حساب کرده ایم گفت: رقابت برای تولید و در اختیار گرفتن واکسن بسیار زیاد است و واکسن های تولید جوابگوی تمام مردم دنیا نخواهد بود. دانشمندان کشور ما به جد در حال تلاش برای ساخت این واکسن و همکاران ما هم در کمیته واکسن پیگیر خرید واکسن تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تولید واکسن ایرانی با تاکید بر اینکه سعی می کنیم طبق اصول اخلاقی و علمی بین المللی پیش برویم اظهار کرد: حدود ۷ تا ۸ شرکت در حال پژوهش و تحقیق بر روی ساخت واکسن کرونا هستند و ۴ شرکت تحقیقات خود را برای سازمان بهداشت جهانی توضیح داده اند و در حال ورود به کارآزمایی بر روی مراحل تست انسانی هستند. اما کارآزمایی بالینی مرحله ای زمان بر است چون با تست بر روی تعداد کم، بی خطر بودن آن باید اثبات شود و سپس با تست بر روی تعداد زیادی از افراد اثربخشی و ایمنی بخش بودن آن اثبات شود. با توجه به اینکه  واکسن دو دوزه خواهد بود ما سعی می کنیم با خرید و تولید واکسن مردم کشورمان را ایمن کنیم ولی با توجه به اینکه هیچ واکسن و داروی قطعی برای این بیماری نیست فعلا رعایت پروتکل های بهداشتی اصلی ترین راه برای کنترل این بیماری است.

او درباره محدودیت ها هم ادامه داد: در محدودیت های فعلی هم تعدادی از شهرها از محدوده قرمز خارج شده اند ولی به محض اینکه ما پروتکل ها را  رعایت نکنیم این بیماری شدت می گیرد نظارت بر محدودیت ها بر عهده وزارت کشور و سایر دستگاه ها است و مسؤولیت وزارت بهداشت نظارت کل بیماری است تا ببینیم تاثیر این محدودیت ها در آمار مبتلایان و فوتی ها چگونه بوده است.

لاری در ادامه با اشاره به امکان بازتعریف محدودیت ها افزود: روند سیر شیوع این بیماری به رفتار ما بستگی دارد. این روند به شکر خدا روند نزولی داشته است ولی به محض رعایت نکردن پروتکل ها ؛ این مسیر مجددا افزایش خواهد داشت. ما باید ارزیابی دقیق تری برای اجرای محدودیت ها داشته باشیم با توجه به فصل سرد و دورهمی های خانوادگی در محیط سربسته وبا توجه به اینکه شب یلدا را در پیش رو داریم امکان ادامه دار بودن محدودیت ها وجود خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدیم محدودیت های ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد در کاهش دورهمی های خانوادگی تاثیر مثبت داشته است.

او تاکید کرد: با ارزیابی دستگاه های مختلف در قرارگاه و ارائه گزارش  و جمع بندی نهایتا ستاد کرونا تصمیم می گیرد که آیا محدودیت ها ادامه داشته باشد یا خیر.

لاری با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت درخواست هدفمند و شناور بودن قطع محدودیت ها را دارد گفت: ما مخالف قطع به یکباره محدودیت ها هستیم تا از عادی انگاری در مردم هم جلوگیری شود. توزیع  تست های سریع در شهرستان ها از دو روز پیش آغاز شده و طرح بسیج محله محور با عنوان" شهید قاسم سلیمانی" با کمک بسیج و هلال احمر در حال اجرا است.

او با اشاره به طرح جدید در شناسایی افراد مبتلا اظهار کرد: به همراه داشتن کارت شناسایی ملی برای افراد الزامی است تا به وسیله بارکدهای آن از ورود اشخاص بیمار به محل های شلوغ و ادارات جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی افراد مثبت و جلوگیری از ورود آنها به وسایل حمل و نقل عمومی با استفاده از کارت ملی گفت: این طرح در حال انجام است. از ورود ۷۳ درصد از افرادیکه بیمار بودند به وسایل حمل و نقل عمومی برای اقدام به سفر جلوگیری شده است. حتی رانندگان تاکسی های اینترنتی هم نمی توانند آنها را بپذیرند تا زمانیکه دو هفته قرنطینه را پشت سر بگذارند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره پوشش بیمه برای تست ها و داروهای کرونا ادامه داد: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است. با توجه به اینکه در حال حاضر از تست های سریع استفاده می کنیم افراد علامتدار با حضور در مراکز ۱۶ ساعته می توانند از این تست ها به صورت رایگان استفاده کنند. نرخ تست مراکز خصوصی هم تعدیل شده و کاهش پیدا کرده است. حتی برخی داروهای تجویز پزشکان که تحت پروتکل های درمانی نبودند هم مورد پوشش بیمه قرار گرفته اند.

او درباره فعالیت بسیج "محله محور" هم گفت: با این طرح بیماران سرپایی علامتدار با ارائه داروهای ضد ویروس کنترل و مراکزی برای قرنطینه آنان در شهرهای مختلف در نظر گرفته می شود. ارائه بسته های حمایتی خیرین با کمک بسیج در اختیار خانواده ها قرار می گیرد و حتی کمک به سالمندان برای خرید مایحتاج از دیگر کارهاییست که در دست اقدام است.

لاری با تاکید مجدد بر رایگان بودن تست های سریع گفت: کسانیکه علامت واضح دارند و در مراکز پزشکی مورد تایید قرار گرفته اند می توانند به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته  مراجعه کنند و تست رایگان دهند و حتی افرادی که در تماس با فرد بیمار باشند توسط همکاران ما با حضور در درب منازل چک می شوند. مردم می توانند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند تا مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته به آنها معرفی شود. طرح محله محور با آموزش مردم و تعیین افراد تماس نزدیک و آوردن تست به خانه ها سعی در کنترل این بیماری دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در انتهای این گفتگو از مردم خواست برای برای شکایت از اصناف متخلف با سامانه ۱۲۴ و برای مشکل در رعایت پروتکل ها با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

نظر شما
پرونده ویژه