دانستنی‌های حقوقی‌؛

مجازات کودک آزاری چیست؟

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۰۹:۲۲:۵۹
کد خبر: ۱۰۹۵۹۰۲
مجازات کودک آزاری چیست؟
بر اساس قانون کودک آزاری به هر روشی که باشد جرم حساب می آید و فرد خاطی مجازات خواهد شد.

به گزارش برنا؛ کودک آزاری به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آنها می‌توان به کودک آزاری روانی، کودک آزاری جسمی و کودک آزاری جنسی اشاره کرد.

کودک آزاری اگر همراه با خشونت باشد کودک مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و در کودک آزاری هایی که به صورت روانی باشد عزت نفس کودک از بین خواهد رفت.

اما کودک آزاری به هر شکلی که باشد مطابق با قانون جرم حساب می‌آید و فرد خاطی مجازات خواهد شد در قانون، مجازات شخصی که اقدام به ایجاد آزار و اذیت و کودک آزاری کند گفته شده است.

د‌‌ر قانون حمایت از کود‌‌کان و نوجوانان‌ آمد‌‌ه‌ که کلیه‌ اشخاصی‌ که‌ به‌ سن‌ ۱۸سال‌ تمام‌ هجری‌ شمسی‌ نرسید‌‌ه‌اند‌‌ از حمایت‌های‌ قانونی‌ مذکور د‌‌ر این‌ قانون بهره‌مند‌‌ هستند.

بر اساس ۲ ماد‌‌ه این قانون هر نوع‌ اذیت‌ و آزار کود‌‌کان‌ و نوجوانان‌ که‌ موجب‌ شود‌‌ به‌ آنان‌ صد‌‌مه‌ جسمانی‌ یا روانی‌ و اخلاقی‌ وارد‌‌ شود‌‌ و سلامت‌ جسم‌ یا روان‌ آنان‌ را به‌ مخاطره‌‌اند‌‌ازد‌‌ ممنوع‌ است.

د‌‌ر ماد‌‌ه ۳ قانون گفته شده هر گونه‌ خرید‌‌، فروش، بهره‌کشی‌ و به‌ کارگیری‌ کود‌‌کان‌ به‌ منظور ارتکاب‌ اعمال‌ خلاف‌ از قبیل‌ قاچاق، ممنوع‌ و مرتکب، حسب‌ مورد‌‌ علاوه‌ بر جبران‌ خسارات‌ وارد‌‌ه‌ به‌ ۶ ماه‌ تا یک‌ سال‌ زند‌‌ان یا به‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ ۱۰ میلیون ریال‌ تا ۲۰میلیون‌ ریال‌ محکوم‌ خواهد‌‌ شد‌‌.

همچنین د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۴ تاکید‌‌ شد‌‌ه هر گونه‌ صد‌‌مه‌ و اذیت‌ و آزار و شکنجه‌ جسمی‌ و روحی‌ کود‌‌کان‌ و ناد‌‌ید‌‌ه‌ گرفتن‌ عمد‌‌ی‌ سلامت‌ و بهد‌‌اشت‌ روانی‌ و جسمی‌ و ممانعت‌ از تحصیل‌ آنان‌ ممنوع‌ و مرتکب‌ به‌ سه‌ ماه‌ و یک‌ روز تا ۶ماه‌ حبس یا تا ۱۰میلیون‌ ریال‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ محکوم‌ می‌شود.

در ماد‌‌ه‌ ۵ به جنبه عمومی جرم اشاره وتاکید‌‌ شده کود‌‌ک آزاری‌ از جرائم‌ عمومی‌ بود‌‌ه‌ و احتیاج‌ به‌ شکایت‌ شاکی‌ خصوصی‌ ند‌‌ارد‌‌.

د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۶این قانون آمد‌‌ه است که کلیه‌ افراد‌‌ و مؤ‌سسات‌ و مراکزی‌ که‌ به‌ نحوی‌ مسئولیت‌ نگهد‌‌اری‌ و سرپرستی‌ کود‌‌کان‌ را بر عهد‌‌ه‌ د‌‌ارند‌‌، مکلفند‌‌ به‌ محض‌ مشاهد‌‌ه‌ موارد‌‌ کود‌‌ک آزاری‌ مراتب‌ را جهت‌ پیگرد‌‌ قانونی‌ مرتکب‌ و اتخاذ تصمیمی‌ مقتضی‌ به‌ مقامات‌ صالح‌ قضایی‌ اعلام‌ کنند تخلف‌ از این‌ تکلیف‌ موجب‌ حبس‌ تا ۶ماه‌ یا جزای‌ نقد‌‌ی‌ تا پنج‌ میلیون‌ ریال‌ خواهد‌‌ بود‌‌.

همچنین د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۸ این قانون تصریح شد‌‌ه اگر جرایم‌ موضوع‌ این‌ قانون‌ مشمول‌ عناوین‌ د‌‌یگر قانونی‌ شود‌‌ یا د‌‌ر قوانین‌ د‌‌یگر حد‌‌ یا مجازات‌ سنگین‌تری‌ برای‌ آنها مقرر شد‌‌ه‌ باشد‌‌، حسب‌ مورد‌‌، حد‌‌ شرعی‌ یا مجازات‌ اشد‌‌ اعمال‌ خواهد‌‌ شد‌‌.

نظر شما