وزیر بهداشت و درمان مطرح کرد:

کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی در کشور/ منتظر پیک زمستانه در تمام جهان هستیم/ تکلیف فرد کرونایی را ۲۰ دقیقه ای روشن کنید/ توزیع تست رپید در استان ها

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۰۹:۳۹:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۵۹۰۹
کاهش آمار مرگ  و میرهای کرونایی در کشور/ منتظر پیک زمستانه در تمام جهان هستیم/  تکلیف فرد کرونایی را ۲۰ دقیقه ای روشن کنید/ توزیع تست رپید در استان ها
سعید نمکی با اشاره به کاهش میزان مرگ و میر در کشور از توزیع تست های تشخیص سریع کرونا خبر داد.

به گزارش برنا؛ اجلاس روسای دانشگاه‌ها با حضور سعید نمکی ، وزیر  بهداشت به صورت مجازی برگزار شد.

کاهش روند بیماری کرونا در کشور

سعید نمکی ، وزیر  بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌ها با اشاره به روند کاهشی کرونا در ایران گفت: امروزه شاهد تلاش‌های کادر درمان  هستیم. خوشبختانه گزارشاتی دریافت شده که نشان از کاهش بیماری در کشور دارد.

او افزود:  این مقوله نباید به عادی انگاری بینجامد و ما را از اجرای پروتکل‌های دور کند. اگر موارد بستری و ابتلا کم شده به دلیل رعایت پروتکل ها  و تدابیر ستاد است. به رغم تدابیر  و پیش بینی های بین المللی که رقم بالای 800 مرگ را برای ما پیش بینی کرده بودند اما با مداخلات به موقع این آمار برعکس می شود.

وزیر بهداشت گفت:  این کاهش‌ها با همت بزرگواران در دانشگاه های علوم پزشکی اعمال شده است. امروز کلیات را درباره طرح قاسم سلیمانی که با همکاری هلال احمر، بسیج، سازمان های مردم نهاد با توصیه رهبر معظم انقلاب به عنوان طرح عدالت محور است، مطرح می کنیم.

نمکی تاکید کرد: این طرح ابلاغ و باید به محورها هم توجه شود. یکی از محورهای مهم آموزش همگانی است. اگر نتوانیم آموزش همگانی را به عنوان رعایت پروتکل ها انجام دهیم سطح پایین آموزش ها، ما را گرفتار می کند.

او ادامه داد: هر خانه یک پایگاه سلامت است و تکیه بر سفیران سلامت می توان آموزش ها را به شیوه های مختلف به خانواده ها آموزش داد.

نمکی ضمن تشکر از رسانه ملی تاکید کرد: خواهش می کنم روسای دانشگاه ها از ظرفیت رسانه های استانی استفاده کرده و کمیته آموزش تشکیل دهند تا بتوان  به تدوین شیوه های آموزش پرداخت و به این شکل سطح آگاهی مردم را ارتقا داد.

نظارت مستمر بر رعایت پروتکل ها الزامی است

وزیر بهداشت و درمان گفت: نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌ها را انتظار داریم و هر پروتکل شکنی باعث افزایش مرگ و میر می‌شود.

او ادامه داد: منتظر پیک زمستانه در تمام جهان هستیم، چون شیوع این بیماری در فضاهای سر بسته بالا می‌رود. انتظار داریم در مناطق قرمز و نارنجی نظارت‌ها افزایش پیدا کند.

حاشیه شهرها در ایام کرونایی مورد توجه قرار گیرد

نمکی گفت:  لازم است تا سازمان هلال احمر نظارت‌ها را  افزایش دهد. توسعه مراکز سرپای و مراکز 16 و 24 ساعته به ویژه در حاشیه شهرها باید مدنظر قرار بگیرد. در این مناطق افراد زیادی در کنار هم هستند و این افراد در مشاغل کاسب و دستفروش فعالیت می کنند و  باید در حاشیه شهر بتوان  از ظرفیت بسیج استفاده کرد.

او ادامه داد: حاشیه شهرها را برای خدمات سرپایی مورد توجه قرار بگیرید چون در غیر این صورت بار بیماری را باید در بیمارستان  و با تاخیر جبران کرد.

مراکز درمانی برای درمانی کرونایی ها و دیگر افراد جداسازی شود

وزیر بهداشت افزود: باید برای جمعیت 50 تا 100 هزار نفری مراکز سرپایی در نظر گرفت این مراکز می‌تواند در حد خانه بهداشت باشد. مراکز جامعه سلامت و پایگاه‌های سلامت را می تواند در نظر گرفت که این به باور بنده عالمانه نیست، چون پیرمرد و پیر زن ممکن است به کرونا مبتلا نباشد و در این مراکز به کرونا مبتلا شود. باید مراکز کرونایی با دیگر مراکز جدا شوند.

تست رپید توزیع شده است/ در مراکز درمانی از ظرفیت تست های پی سی ار استفاده شود/ تست رپید مخصوص مراکز سرپایی/ تکلیف فرد کرونایی را 20 دقیقه ای روشن کنید

نمکی تاکید کرد: تست های رپید را به مراکز ارسال می‌کنیم برخی از دانشگاه‌ها بر این باورند که با وجود رپید باید پی سی ار را کنار بگذارند نباید ظرفیت پی سی ار را تعطیل کرد.

او افزود: نباید در بیمارستان ها از رپید استفاده کرد بلکه پی سی ار است. در مراکزسرپایی از رپید استفاده شود و د ر 20 دقیقه تکلیف فرد مشخص  شود.

در پی تک رقمی شدن مرگ و میرها هستیم

وزیر بهداشت با اشاره به مقوله قرنطینه  ادامه داد: با همکاری سازمان میراث فرهنگی، مراکزی شناسایی شده است و از روسای دانشگاه ها و دیگر افراد خواستاریم که مشخص کنند چه افرادی امکان حضور در قرنطینه خانگی را داشته و چه تعداد از این امکان برخوردار نیستند.

نمکی تاکید کرد: فضاهای قرنطینه را در فضاهای جدید مانند هتل‌ها و فضاهای جهانگردی و وزرشگاه‌ها در نظر گرفته ایم بر این اساس در خصوص اینکه هر یک از استان‌های چه تعداد تخت نیاز دارند باید اطلاع رسانی شود.

 او افزود: داروهای درمان سرپایی تامین خواهد شد از این رو خواستار یک متولی برای تامین قرنطینه و دارو از سوی استان‌ها هستیم. باید فضای حفاظتی کافی مهیا شود.

نمکی تاکید کرد: در پایان این دولت دستاورد مهمی خواهیم داشت. امید است مرگ ها را دو رقمی یا تک رقمی کنیم.

وزیر بهداشت و درمان در پایان گفت: هفته ای یک نشست را در خدمت شما(روسای بیمارستان ها) هستیم و در زمینه اعتبارات هم تمهیداتی را طراحی کردیم تا بتوان بودجه ای را لحاظ کنیم.

// انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز