دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران:

اقدامات موثر وزارت ورزش و جوانان در ایام کرونا/ حین ورزش ماسک بزنید/ ورزشکاران قبل از ابتلا به کرونا تست قلبی و ریوی بدهند/ میان ورزشکاران ایست قلبی ناشی از کرونا نداشتیم

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۱۰:۵۷:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۵۹۴۳
اقدامات موثر وزارت ورزش و جوانان در ایام کرونا/ حین ورزش ماسک بزنید/ ورزشکاران قبل از ابتلا به کرونا تست قلبی و ریوی بدهند/  میان ورزشکاران ایست قلبی ناشی از کرونا نداشتیم
نشست خبری محمد حسین پور قریب شاهی با موضوع فعالیت ورزشی در اپیدمی کرونا، پیشگیری و بازتوانی برگزار شد.

به گزارش برنا؛ نشست خبری محمد حسین پور قریب شاهی، دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران با موضوع فعالیت ورزشی در اپیدمی کرونا، پیشگیری و بازتوانی  صبح امروز 10 آذر به صورت آنلاین برگزار شد.

تاثیر ورزش در مهار کرونا

حسین پور قریب شاهی در ابتدای این نشست گفت:  ورزش تاثیرات زیادی در مهار بیماران کرونا مثبت دارد. برای مثال چاقی در کرونا خطرناک است با  ورزش می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران  افزود: در پروتکل های بهداشتی باید 45 دقیقه بزرگسالان  و  کودکان 35 دقیقه در روز ورزش کنند همچنین ورزش‌های کششی در این زمینه  پیشنهاد می شود.

کاهش میزان ورزش با شیوع کرونا / ورزش های دیافراگی در اولویت قرار بگیرد

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران تاکید کرد: در ایام کرونا میزان ورزش کمتر شده است. افراد در دوران کرونا دچار بی‌تحرکی شده‌اند. ورزش هوازی را باید ادامه داد. در این ایام باید به ورزش‌های تنفسی دیافراگی توجه داشت.

ماسک زدن حین ورزش فراموش نشود/ فاصله در ورزش 5 متری باشد

او ضمن توصیه ای گفت: توصیه می‌شود در حین ورزش از ماسک استفاده شود. معمولا فاصله اجتماعی در ورزش 4تا 5 متر باشد تا افراد در معرض خطر ویروس قرار نگیرند.

حسین پور قریب شاهی با اشاره به اقداماتی که افراد باید پس از بهبودی کرونا انجام دهند، افزود: وقتی فرد از کرونا جان سالم به در می‌برد، او را فراموش می کنند. این درحالی است که فرد دچار مشکلات تنفسی می شود و توصیه شده افراد به شدت کم راه رفته و به ورزش های دیافراگمی بپردازند. چون افراد در صورت ورزش  زودتر مداوا می‌شوند . افراد  باید وزرش را  در اولویت خود قرار دهند.

این مقام مسئول گفت: به جامعه وزرش تاکید می‌شود که افراد در حین ادامه حرکات ورزشی باید با پیشگیری به پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دهند. وزرشکاران حرفه ای باید با رعایت ملاحظات قرنطینه بیش از یک ساعت به ورزش نپردازند.

ورزشکاران قبل از ابتلا به کرونا تست قلبی و ریوی بدهند

او تاکید کرد: متاسفانه بیماری‌های قلبی و ریوی در بین مبتلایان به کرونا افزایش یافته است. ممکن است ورزش عوارض متعددی به دنبال داشته باشند. در سایر بیماری‌ها اگر فردی به سرماخوردگی مبتلا شود می‌تواند به شکل ضعیف به وزرش بپردازند. فرد مبتلا به کرونا بعد از 10 روز باید تست دهد. فرد بدون علامت باید بررسی‌های قلبی وریوی انجام دهد و تاکید می‌شود ورزشکاران قبل از بازگشت به وزرش چک آپ های  قلبی و ریوی انجام دهند.

به گفته حسین پور قریب شاهی افراد باید برای ورزش خود برنامه ریزی داشته باشد.

مسابقات فوتسال طی این هفته برگزار می شود

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران افزود: ستاد کرونا در ورزش هم برنامه ریزی هایی برای حوزه قهرمانی کرده است. در این هفته دستور شروع مسابقات فوتسال داده شده است. ما دچار پیک سوم شدیم و هنوز در زمینه هواداران برنامه ریزی نشده است.

نمی‌توان گفت ورزشکاران حرفه ای ورزش نکند/ افسران سلامت ناظر بر رعایت پروتکل های در بین ورزشکاران

او درباره ورزش ورزشکاران در ایام کرونا گفت: برای مثال اگر بنده قبلا ورزش می‌کردم به صورت تفریحی بوده است. ورزشکار حرفه‌ای شغلش و منبع درآمدش ورزش است و در کل دنیا هم همین قضیه صادق است و نمی‌توان گفت ورزشکار حرفه‌ای ورزش نکند. بلکه باید در فرایند ورزش و اردوها پروتکل ها به شیوه مناسب رعایت شود.

حسین پور قریب شاهی ادامه داد: افسران سلامت در کل کشور ایجاد شده و نظارت به رعایت پروتکل‌ها را بر عهده دارند.

ورزشکاران خارج از اردو پروتکل ها را رعایت کنند

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران تاکید کرد: این روزها نسبت به قبل نرخ ابتلا به کرونا کاهش یافته است. چالش ما برگزاری لیگ و اردو نیست. باید ورزشکاران خارج از اردو ها نیز پروتکل‌ها را رعایت کنند. مسابقات بسکتبال در حال انجام است. تیم سوریه دو بازی کن  کرونا مثبت داشته، اما در بین بازیکن های ایرانی کرونا مثبت نداشتیم.

جانبازان  و معلولین وزرش های تنفسی  انجام دهند

او در ادامه این نشست با اشاره به نحوه ورزش در میان معلولین و جانبازان گفت: لیگ‌ها و ورزشگاه‌های جانبازان و معلولان در حال فعالیت هستند اما مسابقات به صورت گسترده شروع نشده است.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران تصریح کرد: به این افراد توصیه می‌شود تا ورزش‌های تنفسی را انجام و سایر وزرش‌ها را به طور مرتب در اولویت قرار دهند. در مقوله آموزش‌های مجازی دانش آموزان بازخورد خوبی داشتیم و با کیفیت مناسب تحت آموزش قرار می‌گیرند.

ابتلای ورزشکاران به کرونا اندک بوده است/ فوت ناشی از کرونا در بین ورزشکاران حرفه ای نداشتیم

حسین پور قریب شاهی گفت: موارد تست کرونا مثبت در فوتبال در فصل قبل دو تا سه درصد بود اما در فصل جدید زیر یک درصد است. ابتلای ورزشکاران به کرونا اندک بوده است. مورد فوتی در میان ورزشکاران حرفه‌ای هم نداشتیم. وزرشکاران حرفه‌ای در صورت ابتلا باید از سوی پزشک هم قلب و عروق معاینه شوند. در برخی مواقع در صورت عدم رعایت این نکات مشکلات فراوان برایشان بروز کرده است.

باشگاه ها چراغ خاموش کار می کنند

او تاکید کرد: در ایام کرونا باشگاه های ورزشی فراوان به فعالیت می‌پردازند  و این مقوله به فرد صاحب باشگاه ورزشی باز می گردد، چون پروتکل ها رعایت نمی شود و چراغ خاموش کار می کنند. برای مثال با دست زدن به وسایل ورزشی احتمال بیماری و انتقال کرونا افزایش می‌یابد. در این ایام فعالیت باشگاه های بدنسازی محدود شده و مصرف مکمل‌های هم کاهش پیدا کرده است.

به گفته دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران، افراد در کشور ما قبل از رعایت رژیم غذایی مکمل مصرف می‌کنند. عوارض مکمل های غیر مجاز زیاد است و باعث عدم تعادل هورمون‌ها در بدن می‌شود. فردی که به کرونا مبتلا می‌شود باید تحت نظر پزشک معالج قرار گرفته و از تشدید این بیماری جلوگیری شود.

حسین پور قریب شاهی افزود: در بیماران بستری در صورتی که علامت خاصی ندارند هم بایدبررسی های قلبی انجام شود.

او در پاسخ به سوال برنا و با بیان اینکه افراد 10 روز پس از بیماری می توانند به عرصه ورزش بازگردند، گفت: خوشبختانه میان ورزشکاران ایست قلبی ناشی از ابتلا به کرونا نداشته ایم.

توزیع مکمل در کشور با مافیا در ارتباط است/ مربی صلاحیت تجویز مکمل را ندارد

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران در پاسخ به دیگر سوال برنا مبنی بر مصرف مکمل های ورزشی در کشور تاکید کرد: اقدامات قانونی برای توزیع مکمل‌ها افزایش یافته و با سازمان غذا و دارو در تعامل هستیم. مافیا در فروش مکمل ها دخیل هستند. مافیا در پی این است که افراد برنامه غذایی مناسبی نداشته باشند.

به گفته او اغلب یک مربی در باشگاه، مکمل ها را تجویز می کند که مربی صلاحیت تجویز مکمل را ندارد.

اقدامات قابل تقدیر وزارت ورزش و جوانان در حوزه کرونا

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران گفت: افراد در صورت تست مثبت باید قرنطینه شوند.  در روزهای اخیر بسیاری از افراد با تست مثبت خواستار مسافرت بودند. در حالی که فرد تست مثبت باید از هر گونه جا به جایی خودداری کند.

او افزود: هر هفته در ستاد کرونا از استان‌ها گزارش داریم و ملاحظات لازم انجام شده است. وزارت ورزش و جوانان و فدارسیون پزشکی ورزشی در زمینه کرونا اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند و افسران ورزش به نظارت می پردازند.

ضعف عضلانی آسیب شایع میان ورزشکاران

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران  درباره  بیشترین آسیب های ورزشی به ورزشکاران گفت: شایع ترین مقوله ضعف عضلانی و تحلیل عضلات است. ورزشکاران برای مهار این قضیه باید ورزش را در ایام کرونا در صورت نداشتن بیماری در برنامه روزانه خود داشته باشند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز