رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت مطرح کرد:

مهار ویروس اچ آی وی با مصرف دارو/ تنها ۳۷ درصد مبتلایان اچ آی وی از بیماری خود آگاه هستند/حدود ۶۰ هزار نفر با اچ آی وی در کشور زندگی می‌کنند/ در صورتی که فرد رضایت نداشته باشند حتی به همسر او اطلاع داده نمی‌شود

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۸:۳۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۹۶۳۸۱
مهار ویروس اچ آی وی با مصرف دارو/ تنها ۳۷ درصد مبتلایان اچ آی وی از بیماری خود آگاه هستند/حدود ۶۰ هزار نفر با اچ آی وی در کشور زندگی می‌کنند/  در صورتی که فرد رضایت نداشته باشند حتی به همسر او اطلاع داده نمی‌شود
پروین افسرکازرونی گفت: بیماری اچ آی وی با استفاده از داروها می‌تواند در بدن مهار شود و ویروس قابلیت انتقال به دیگران را نداشته باشند.

به گزارش برنا؛ از سال ۱۹۸۸ اول دسامبر مصادف با 11 آذر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از روز جهانی ایدز،  اطلاع رسانی گسترده به عموم جامعه در خصوص شناخت عفونت اچ آی وی به عنوان یک بیماری مزمن، اقدامات پیشگیری و مراجعه به مراکز مشاوره برای کسب اطلاعات، آموزش، مشاوره و تست است.   . 

روز جهانی ایدز بهانه‌ای شد تا روند ابتلا به ایدز در روزهای کرونایی در کشور ما مورد بررسی قرار گیرد.

وضعیت مبتلایان به HIV در ایام کرونا

پروین افسر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت به خبرنگار برنا گفت: بعد از شیوع کووید -19 بلافاصله دستورالعمل‌های ویژه برای مراکز مشاوره‌ رفتاری که  افراد مبتلا به HIV تحت درمان قرار می دهند ابلاغ شد. تحویل دارو برای دوره طولانی‌تر صورت گرفت تا برگزاری برنامه‌های گروهی جلوگیری شود.

 او افزود: در شرایط پاندمی کرونا بروشور و اطلاعات آموزشی در زمینه کم و کیف مصونیت در برابر کووید 19 آموزش داده شد تا افراد در صورت ابتلا به بیماری کرونا چه اقدامات مداخله‌ای انجام دهند و همکاران مراکز مشاوره هم به شکل تلفنی پیگیر وضعیت بیماران هستند.

آیا خطر ابتلا به کرونا و شدت بیماری در مبتلایان به HIV بیشتر است؟

 افسرکازرونی تصریح کرد: در حال جمع‌بندی اطلاعات و انجام مطالعه کشوری در خصوص شیوع کووید 19 در مبتلایان به اچ آی وی هستیم، هر چند به نظر می‌رسد که شدت بیماری و مرگ و میر در افرادی که با اچ آی وی زندگی میکنند با سایرین تفاوت زیادی ندارد و در واقع همان بیماری های زمینه ای که سایرین را مستعد موارد شدید بیماری کووید 19 می‌کند(عوامل خطر مثل سن بالا، چاقی، بیماری های زمینه ای قلبی عروقی و...) در افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند نیز باید در نظر گرفته شود.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: افراد تحت مراقبت که دارو دریافت می کننده ویروس در بدنشان مهارشده  و از پیشرفت  بیماری جلوگیری می‌کند در نتیجه  سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف نمی شود . 

کیفیت زندگی مبتلایان تحت درمان HIV با فرد عادی تفاوتی ندارد

او تاکید کرد: فردی که ویروس وارد بدنش می‌شود و در صورتی که در اولین فرصت تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرد، تفاوتی از لحاظ کیفیت زندگی و جسمی با فرد عادی ندارد.

 این مقام مسئول افزود: مهمترین اصل این است که مبتلایان به HIV دارو را به شکل مستمر استفاده کنند. 

اقدامات برای مبتلایان به HIVدر بحران کووید 19

به گفته افسر کازرونی از زمان شروع کووید دستورالعمل‌هایی منطبق با شرایط کووید در جهت پیشگیری از ابتلای افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند و گروه های آسیب پذی تهیه و ابلاغ شد تا بتوان اقدامات را به شکل مناسب پیش برد. 

تلاش‌ها برای تسهیل در دسترسی به دارو برای مبتلایان به HIV

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت درباره روند دریافت دارو در بین مبتلایان به HIV گفت: تاکنون برنامه‌ریزی‌های انجام شده جزو اولویت‌های وزارت بهداشت بوده وتامین شده است. تلاش شده تا به رغم فعالیت‌های فراوان روند دسترسی به دارو برای این افراد مشکلاتی به همراه نداشته باشد. تاکنون مشکلی در زمینه افراد مبتلا نداشتیم.  برنامه ملی استراتژیک پیشگیری از عفونت HIV با مشارکت بیش از 23 وزارتخانه، سازمانهای دولتی و سازمان های مردم نهاد تدوین و در اجرا مشارکت دارند.

او تاکید کرد: در کشور ما تخمین زده می شود حدود 60 هزار نفر با اچ آی وی زندگی می کنند.

افسر کازرونی درباره روند ابتلا به ایذر در کشور ما ادامه داد: ویروس از طریق تماس با  ترشحات خونی، ترشحات جنسی  و مادر به کودک منتقل می شود و راه پیشگیری مشخص است.  در حال حاضر 22 هزار و 400 نفر تشخیص داده شده و وضعیت ابتلا به HIV خود را می‌دانند. 

چه تعداد مبتلایان به HIV بیماری‌شان مهار شده است؟

به گفته رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت از  تعداد 22 هزار و 400 نفر حدود15 هزار و ششصد نفر به مراکز مراقبت و درمان وصل شده‌اند که از این تعداد نزدیک به 15 هزار و 22 نفر نیز تحت درمان دارویی هستند. این افراد حدود 86درصد سطح ویروس در بدنشان کاهش یافته است.

افسر کازرونی بیان کرد: کاهش سطح ویروس در بدن به این معناست که ویروس دیگر قابلیت انتقال به دیگران را ندارد و در بدن فرد مهار شده و از پیشرفت بیماری در بدن جلوگیری شده است.

خدمات رسانی به مبتلایانHIV  به صورت محرمانه

 افسر کازرونی گفت:  فقط 37 درصد از مبتلایان به HIV از بیماری خود آگاهی دارند. تلاش شده از سوی رسانه‌ها در راستای آگاه‌سازی ابتلا و پیشگیری انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: افراد می توانند برای کسب اطلاعات، مشاوره و آزمایش به مراکز مشاوره‌ مراجعه کرده و تمامی اقدامات در راستای ابتلا، تشخیص و مراقبت به شکل رایگان و به صورت محرمانه انجام می‌شود.

افزایش روند انتقال جنسی HIV در کشور

او درباره روند ابتلا به HIV در کشور گفت: از کل موارد تشخیص داده شده، 59 درصد از طریق اعتیاد تزریقی و  23 درصد انتقال از طریق روابط جنسی است. در سال‌های اخیر موارد انتقال از طریق  روابط جنسی افزایش یافته است.

 این پزشک درباره روند ابتلا به ایدز در کشور ما تصریح کرد: لازم است عموم جامعه از اطلاعات کامل در خصوص این عفونت و راه های پیشگیری از آن آگاه شوند و برای مشاوره و تست به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

روند درمان مبتلایان به HIV چگونه است؟

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت گفت: بعد از ورود ویروس به بدن در صورتی که عفونت تشخیص داده و فرد تحت مراقبت و درمان قرار گرفته باشد، دارو دریافت می‌کند. اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که 97 درصد از افرادی که سال گذشته به مراکز مراجعه نموده‌اند، تحت درمان دارویی قرار گرفته و 86 درصد ویروس در بدنشان مهار شده است.

با افزایش آگاهی، انگ زنی و ترس از اچ آی وی کم می شود 

افسر کازرونی افزود: بعضی افراد بر این باورند که HIV درمان ندارند در صورتی که درمان موجود و پایبندی به درمان ویروس را کنترل می‌کند. هنوز این باور در بین مردم جامعه وجود دارد که اگر مشخص شود که مبتلا به اچ آی وی هستند، ابتلای آنها افشا می شود و عوارض خانوادگی و اجتماعی برایشان به دنبال دارد. ممکن است خطرات متعدد او را تحت تاثیر قرار دهد. 

به گفته او بر اساس قانون این گونه اطلاعات افراد باید محرمانه باقی بماند. در صورتی که فرد رضایت نداشته باشند حتی به همسر او نیز اطلاع داده نمی‌شود. اغلب فرد مبتلا بعد از مشاوره، خواستار شرکت همسرش در جلسات مشاوره و انجام آزمایش است و در صورت عدم ابتلا هم اقدامات در راستای پیشگیری انجام می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: برخی از مبتلایان بیش از 20 سال است که تحت درمان قرار دارند و ویروس در بدنشان مهار شده است.

پیشرفت درمان

او درباره روند درمان HIV در دنیا گفت: دانشمندان و متخصصان در خصوص درمان قطعی اچ ای وی در تلاش هستند. هم‌اکنون درمان در حد تجویز یک تا دو عدد قرص به شکل روزانه صورت می گیرد. متخصصان دنیا در پی ساخت داروهایی که در فواصل طولانی تر حتی یک تا سه ماه یک بار هستند.

افسرکازرونی با بیان اینکه درمان به عنوان پیشگیری ثانویه محسوب می‌شود، تاکید کرد: استفاده از دارو می تواند ویروس را در بدن مهار کرده و از سوی دیگر قابلیت انتقال به دیگران را نداشته باشند.  افراد در صورت ابتلا یا هرگونه شبهه در زمینه ابتلا به اچ ای وی می توانند به WWW.HIV-STI.IR   مراجعه و روند درمان را پیگیری کنند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز