معاون وزیر بهداشت:

کمتر از ۴۰ درصد مبتلایان ویروس ایدز شناسایی شده‌اند

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۱۲:۰۴:۰۶
کد خبر: ۱۰۹۶۶۵۴
کمتر از ۴۰ درصد مبتلایان ویروس ایدز شناسایی شده‌اند
علیرضا رئیسی گفت: تخمین می زنیم حدود ۶۰ هزار و ۴۳۱ فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور زندگی می کنند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۴۰۶ نفر یعنی کمتر از ۴۰ درصد این مبتلایان شناسایی شده اند.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش آنلاین روز جهانی ایدز گفت:  تاکنون در مجموع ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر فرد بیمار یا مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده و از این تعداد حدود ۱۹ هزار و ۴۶۹ مرگ به واسطه این بیماری ثبت کرده‌ایم.

رئیسی افزود: ضعف کشور در شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان مشهود می‌شود. باید حدود ۵۴ هزار بیمار را شناسایی می‌کردیم ولی کل شناسایی ما کمتر از این عدد است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اقدامات و برنامه های مبارزه با ایدز در ماههای گذشته بازنگری شده است، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خدمت عقب افتاده بود که با ضرب العجل فوری برای اجرای برنامه ها اقدام شد به طوری که نه از شیوع عفونت ایدز و پاندمی کووید۱۹ غافل نشویم.

او اظهار کرد: امروز در دهکده جهانی زندگی می کنیم بنابراین نمی توان تصور کرد که ایمنی سایر کشورها در اجرای برنامه مبارزه با ایدز به ما ربطی ندارد و بای با همبستگی جهانی و مسئولیت پذیری این مبارزه را دنبال کنیم.

رئیسی گفت: با وجود تحریم ها، سعی کردیم در چندین جبهه بجنگیم به طوری که به اقشار آسیب پذیر فشار اقتصادی وارد نشود، در تامین کیت های تشخیصی ایدز امسال مشکل داشتیم و ابزار مبارزه به اندازه کافی در اختیارمان نبود و به خاطر تحریم ها دچار مشکل شدیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: هدف برنامه ایدز در ایران با شعار ۹۰-۹۰-۹۰ به دنبال آن است که ۹۰ درصد افراد مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شود،  ۹۰ درصد افراد مثبت تحت درمان قرار گیرند و ۹۰ درصد این افراد در مسیر درمان باقی بمانند.

رئیسی با اشاره به ماجرای ابتلای چند نفر به ویروس از در لردگان ادامه داد: بیماریابی در لردگان با مشکلات جدی مواجه شده بود، دستهایی در کار بود که بیماران شناسایی نشود، مردم را تحریک کرده بود که خدمات درمانی و پیشگیرانه ارائه نشود.

او بیان کرد: عده ای را تحریک کرده بود و ممکن بود به علت حضور من در بین مردمی که تحریک شده بودند، شهید مدافع سلامت بشوم، افرادی در آن منطقه بودند که اهل لردگان نبودند و از بیرون آمده بودند و مدام به شبکه های معاند اطلاعات و عکس و فیلم ارسال می کردند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به سختی های تامین کیت های تشخیص سریع ایدز در زمان تحریم افزود: به علت تحریم ها کیت های تشخیصی را در دوبی یا جاهای دیگر نگه می داشتند و به ایران نمی داند اما این کیت ها وارد کشور می شود و برای تشخیص سریع مورد استفاده قرار می گیرد.

او ادامه داد: گروه هدف این تست ها نه فقط معتادان تزریقی و افراد تحت پوشش متادون درمانی است بلکه افرادی که رفتار پر خطر دارند نیز باید تست انجام دهند تا بتوانیم بیماریابیو شناسایی بیماران را بالا ببریم .

رئیسی گفت: از سازمان بهداشت جهانی به عنوان سازمان مستقل انتظار داریم به عنوان یک اقدام بشردوستانه تحت تاثیر سیاست های غلط ترامپ و دوستانش قرار نگیرند و برای تامین امکانات کافی برای بیماریابی آچ آی وی در کشور با ایران همکاری کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز