گزارش برنا از مهمانی‌های لاکچری؛

پول‌های باد آورده خرج اتینا می‌شود/ فخر فروشی ایرونی برای نمایش دم خروس

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۴:۵۲:۱۴
کد خبر: ۱۰۹۶۸۹۵
پول‌های باد آورده خرج اتینا می‌شود/ فخر فروشی ایرونی برای نمایش دم خروس
چندسالی می‌شود که ایرانی‌ها از انواع و اقسام مراسم‌ها و جشن‌های لاکچری استقبال می‌کنند و سعی دارند با برگزاری آنها از غافله عقب نمانند و خودشان را به سوپر لاکچری‌ها برسانند.

به گزارش برنا؛ چندسالی است که تب «لاکچری» بودن در ایران راه افتاده و هر روز یک مراسم و رویداد عجیب و غریب و خاص می‌بینیم که دهانمان از تعجب باز می‌ماند اما جالب اینجاست که پس از گذشت مدتی، این مراسم‌ها و لاکچری بازی‌ها دیگر برایمان عجیب و غریب نیست و اتفاقا خودمان هم همان کارها را انجام می‌دهیم تا یک وقت از غافله عقب نمانیم و نگویند فلانی لاکچری نیست و عقب افتاده است.

اتاث زایمان 2

 

اتاق زایمان 1

 

اتاق زایمان 3

 

اتاق زایمان 4

 

اتاق زایمان

چشم و هم چشمی‌هایی که به اتاق زایمان رسید

جدیدترین شاهکار لاکچری بازها، تزئین اتاق بیمارستان است که  فیلم آن روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شد و تعجب همه را برانگیخت. خانمی که ویدئو را گرفته بود با نشان دادن اتاق‌های فوق لاکچری هتل بیمارستانی، از دیزاین و تزئین‌های 4 میلیونی برای یک شب زایمان می‌گفت و حتی اتاقی را نشان داد که بیمار آن، اتاق را با یک دکتر اختصاصی 80 میلیون تومان رزرو کرده بود. این اتاق‌ها با عروسک‌های مخصوص جنسیت کودک، بادکنک‌های آبی یا صورتی، پارچه‌های دست دوزی شده دور تخت مادر و کودک، کیک‌های چندطبقه و نورآرایی خاصی تزئین شده بودند تا مادر و فرزندی یک شب آنجا بمانند و با عکس‌هایشان چشم دیگران را دربیاورند و فخر بفروشند که چقدر پولدار هستند. باید گفت بعد از انتشار آگهی‌ تبلیغاتی فروش آپارتمان‌های سوپر لاکچری با قیمت پایه متری صد و هشتاد میلیون تومان، پخش این ویدئو از اتاق زایمان لاکچری ترین موردی بود چه در چند وقت اخیر به چشم خورد.

عروسی لاکچری3

 

عروسی لاکچری

 

عروسی لاکچری 2

 

عروسی  لاکچری 1

مراسم‌های عروسی‌ که چشم درمی‌آورد

اما این لاکچری بازی‌ها فقط به همین جا ختم نمی‌شود حتما شما هم بارها در فضای مجازی انواع و اقسام آنها را دیده‌اید و شاید آهی هم کشیده باشید و حتی حسرت خوردید که چرا شما نمی‌توانید به دلیل این شکاف طبقاتی این کارها را انجام دهید و شما هم لاکچری باشید البته اینجا باید فاکتور گرفت از برخی افراد که حتی پول هم داشته باشند چنین کارهای تجملاتی را انجام نمی‌‌دهند. یکی از جذاب ترین و چشم گیرترین مراسم‌های لاکچری «عروسی» است، هرچند که این روزها کرونا افسار آن را کشیده و کنسل کرده اما هنوز هم هستند عروس و دامادهایی که پول‌های چندصد میلیونی به آرایشگرها می‌دهند، لباس عروس‌های خاص و طراحی شده می‌خرند، پوزر استخدام می‌کنند، ساختمان لوکسی را کرایه می‌کنند و یک تیم عکاسی و فیلمبرداری خیلی حرفه‌ای انتخاب می‌کنند تا با همین عکاسی و فیلمبرداری و بدون برگزاری مراسم؛ سر خانه و زندگی‌ خود بروند.

قبل از کرونا شاهد عروسی‌هایی بودیم که به جز هزینه‌های فوق، داماد باغ یا تالاری بسیار مجلل با ورودی‌های لاکچری کرایه می‌کرد، میزی از ده‌ها غذاهای سلف سرویس ایرانی و خارجی همراه با پیش غذا و دسر تزئین می‌کرد، آتش بازی خاص و مجلل راه می‌انداخت و ماشین‌ میلیاردی گل زده جلوی در تالار پارک می‌کرد و این اخیرا هم مد شده بود مربی رقص می‌گرفتند و عروس و داماد رقص هماهنگ شده و تمرین شده مقابل مهمان‌ها انجام می‌دادند تا مراسم عروسی‌ آنها به لاکچری ترین شکل ممکن برگزار شود.

جهیزیه

 

جهیزیه 4

 

جهیزیه 3

 

جهیزیه 2

 

جهیزیه 1

جهیزیه‌های میلیاردی و پیج‌های تبلیغ کننده

از هزینه چندصد میلیونی عروسی که بگذریم جهیزیه‌های فوق لاکچری هم مُد شده که اتفاقا صفحه‌هایی در اینستاگرام مخصوص همین کار راه اندازی شده که کارشان همین است تا عکس جهیزیه‌های گران قیمت و زیبا را آپلود کنند. وقتی یکی از این عکس‌ها را مثلا با عنوان جهیزیه 800 میلیون تومانی در تبریز باز می‌کنید، می‌بینید در آشپزخانه او از گوشت کوب برقی گرفته تا زعفران ساب، انواع و اقسام وسایل غیر برقی، شیشه‌های درب دار و سرویس قابلمه؛ انواع و اقسام سینی، سبدها و قوطی‌های لبریز از سبزی‌های خشک، چند دست پارچ و لیوان، تخم مرغ پر، انواع لوازم برقی کوچک و بزرگ با برندهایی که عمدتاً خارجی هستند تا یخچالی که برای خودش دنیایی است و از گوشت، مرغی که پای آن روبان قرمز بسته شده، ماهی، کله پاچه که صورتش آرایش شده، انواع و اقسام سبزی‌ها گرفته تا خامه، پنیر، انواع مربا که در شیشه‌های تزئین شده و پارچه دوز شده، شیر، انواع شربت‌ها، سس‌های عجیب و غریب و.... که حداقل کفاف 3 ماه زندگی را می‌دهد، تزئین شده است اما ماجرا به آشپزخانه ختم نمی‌شود وقتی عکس را ورق می‌زنی، سرویس بهداشتی را می‌بینی که گلباران و سرتاسر آن با گل‌های خشک تزئین شده است و حمامی می‌بینی که با شامپو و صابون خارجی و لیف و کیسه تزیین شده کنار هم با برندهای کمیاب قرار گرفته است. البته باز هم همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و تزئین اتاق خواب‌ها و پذیرایی و مبلمان و ... بماند که خود مثنوی هفتاد من است و همه ما با یکبار باز کردن اینستاگرام آنها را دیده ایم و حتی گاهی اوقات حسرت خوردیم.

تعیین جنسیت

 

تعیین جنسیت 2

 

تعیین جنسیت 1

سوپرایز پدر ومادرها در جشن تعیین جنسیت جنین

پروسه خرید جهیزیه و عروسی که تمام می‌شود نوبت به بچه می‌رسد که می‌توان گفت اولین جشن آن، تعیین جنسیت است. جشن تعیین جنسیت به این صورت است که پدر و مادر جواب سونوگرافی را بدون اینکه ببینند در پاکت قرار می‌دهند و آن را به قنادی، بادکنک آرا و.. می‌دهند تا اگر دختر باشد تم صورتی و اگر پسر باشد تم آبی درست کنند و سپس پدر ومادر با وارد شدن به خانه یا تالار یا باغ با دیدن رنگ کیک و بادکنک آرایی و تِم مراسم متوجه جنسیت فرزند خود شوند و سوپرایز شوند.

جشن تولد

1 میلیون تومان یا بیشتر برای حضور سیندرلا و باربی در تولدها

داستان اتاق زایمان را که گفتیم اما کاش فقط تمام هزینه‌ها به همین اتاق زایمان ختم می‌شد. این روزها مُد شده برای برگزاری جشن تولد، به دخترها و پسرها پول‌هایی می‌دهند تا لباس السا، سفید برفی، باربی، سیندرلا، بتمن، اسپایدرمن، بن تن  بپوشند و در جشن تولد بچه‌شان با آنها برقصند و بازی کنند که البته کار این دخترها و پسرها همین است و لباس یک شخصیت را با قیمت بالا می‌خرند و در مراسم‌های تولد می‌پوشند. تحقیقات میدانی خبرنگار برنا نشان می‌دهد این دخترها و پسرها برای یک شب تولد، 1 میلیون تومان یا بیشتر دریافت می‌کنند.

جشن

 

جشن 2

سه مراسم‌ مجلل جدید که به تازگی مُد شده

باز هم داستان به این مراسم‌ها ختم نمی‌شود و در عجیب ترین مراسم‌ها جشن‌های مجلل «ختنه سورن»، «جشن پریود» و «خداحافظی با پوشک» را می‌بینیم که پدر و مادرها برای بچه‌شان تدارک می‌بینند و با تِم و کیک خاص و تعداد زیادی مهمان این مناسبت‌ها را جشن می‌گیرند و بزرگ شدن فرزندشان را تبریک می‌گویند.

فارغ التحصیلی

جشن قبولی در دانشگاه با حضور تمام اعضای فامیل

در راستای بزرگ شدن بچه‌ها، جدیدا باب شده پدر و مادرها مراسم مجللی با حضور تمام اعضای فامیل برگزار می‌کنند تا قبولی فرزندشان در دانشگاه یا فارغ التحصیلی از از دانشگاه را جشن بگیرند و حتی می‌توان گفت با اینکار می‌خواهند چشم فامیل را دربیاورند که بچه ما فلان دانشگاه و رشته قبول شده یا فارغ التحصیل شده است.

جشن طلاق

 

جشن طلاق 1

«جات هم اصلا خالی نیست»

جشن طلاق را هم که حتما همه شما شنیدید و دیدید و چندسالی است که در ایران برگزار می‌شود و معلوم نیست ریشه آن در چیست. جشنی که معمولا زن و مردی که از یکدیگر جدا می‌شوند با حضور دوستانشان برگزار می‌کنند و حتی دیده شده زن، عکس مرد را روی کیک چاپ کرده و آن را می‌برد و بالعکس. به جرات می‌توان گفت این ناهنجارترین جشنی است که برگزار می‌شود وهیچ توجیحی ندارد و نباید کورکورانه و به تقلید از دیگران آن را ترویج داد.

دماغ عمل کردن

 

دماغ عمل کردن 1

دماغ جدید مبارک!

یکی از جالب ترین مراسم‌ها، مراسم جشن دماغ است که یکی دو سال اخیر باب شده و فردی که دماغ خود را عمل کرده، کیک مخصوصی می‌گیرد و با دوستانش دماغ نو و جدید را جشن می‌گیرد.

ختم2

 

ختم

 

ختم 1

لاکچری بازی به مراسم ختم هم رسید

تمام مراسم‌هایی که ذکر شد جشن هستند و نشان دهنده شادی و پایکوبی و خوشحالی است که فقط شکل لاکچری دارد اما چندماه پیش بود یک ویدئویی در فضای مجای دست به دست شد که نشان دهنده یک مراسم ختم سوپر لاکچری بود. مراسمی که در یک پنت هاوسی در لواسان برگزار شد که همه مردان کت و شلوار پوشیده با کراوات و زنان با پیراهن‌های مجلسی مشکی بادکنک‌های سفید و مشکی در دست گرفته بودند و با پخش شدن یک موزیک،  بادکنک‌ها را به یاد مرحوم، به سمت آسمان رها کردند. شاید در برخی از کشورها شبیه این مراسم، مراسم ختمی برگزار شود اما قاعدتا در فرهنگ ایرانی جایی ندارد و یک ضدهنجار تلقی می‌شود اما از آنجایی که شکل لاکچری و باکلاسی دارد روز به روز بیشتر ترویج می‌‌شوند و ممکن است حتی یک روزی در فرهنگ ما پذیرفته شود که این اصلا خوب نیست.

اینفلوئنسرهایی که لاکچری بودن را ترویج می‌دهند

این روزها سلبریتی‌ها، بلاگرها و اینفلوئنسرها به سبک زندگی لاکچری دامن می‌زنند و از آنجایی که دنبال کنندگان زیادی دارند و حتی فالوور برخی از آنها میلیونی است، تاثیر بسزایی در ترویج این سبک زندگی لاکچری دارند برای مثال در یکی دو روز گذشته یکی از همین بازیگران زن پرحاشیه چندین عکس از مراسم تولد خود منتشر کرد که به نظر می‌رسد به جای اینکه بخواهد صرفا عکسی از مراسم تولد خود منتشر کند، طراحان لباس، آرایشگرها، شیرینی فروش‌ها و... را به فالوورهای خود معرفی کرد بنابراین بخشی از ترویج این نوع سبک زندگی را باید مربوط به این افراد دانست درواقع همانطور که دنبال کننده‌های بسیار زیادی دارند به همان اندازه هم تاثیرگذار هستند.

شب یلدا2

 

شب یلدا

 

شب یلدا 1

شب یلدای میلیونی/ از دی جی خانم و دنسر تا نورپردازی با تمِ شب یلدا

از آنجایی که شب یلدا نزدیک است به این بهانه با یکی از برگزارکننده مجالس تماس گرفتیم تا نرخ برگزاری یک مراسم شب یلدای لاکچری را به دست بیاوریم.

کارشناس تشریفات یکی از این مجموعه‌ها در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به خدمات ویژه این مجموعه در شب یلدا گفت: اگر مهمان کمتر از 100 نفر داشته باشید اعضای تیم تشریفات ما به خانه شما می‌آیند و طبق سلیقه و خواسته‌تان دیزاین می‌کنند و اگر تعداد مهمانان زیاد باشد می‌توانید از سالن‌های ما استفاده کنید.

او افزود: در شب یلدا آنچه باعث تمایز می‌شود نحوه دیزاین و دکوراسیون منزل است که برای انجام این کار یکی از طراحان ما چند روز قبل از مراسم، به خانه شما می‌آید تا محل را مورد بررسی قرار دهد و از آن عکاسی کند تا ببیند بهترین جا برای دکوراسیون کجاست و چه چیزی باید در کجا قرار گیرد سپس در روز مراسم، طراح همراه با تیمش به منزل شما می‌آید تا تشریفات را انجام دهند.

این کارشناس درمورد میز مخصوص شب یلدا تصریح کرد: یکی از پکیج‌های ما میز پذیرایی است که با سلیقه شما انتخاب می‌شود و ما آن را به خانه‌تان می‌آوریم و روی آن میوه‌های مختلف اعم از هندوانه، انار، خرمالو و... آجیل، دلمه، فینگر فود و کیک را به صورت تزئین شده با تم شب یلدا می‌چینیم.

او در ادامه گفت: آنچه شب شما را با دیگران متمایز می‌کند و باعث می‌شود خاص‌تر از همه باشید همین پذیرایی روی میز است که طراحان ما به بهترین شکل ممکن و با سلیقه شما می‌چینند همچنین براساس متراژ خانه نورپردازی با رنگ و تمِ شب یلدا انجام می‌دهیم که آن هم به سلیقه شما بستگی دارد که دوست داشته باشید چقدر نورپردازی وجود داشته باشد و در چندمتر از خانه انجام شود برای مثال در یک خانه 300 متری نورپردازی در 100 متر کافیست البته نورپردازی این شبِ ویژه هم به این صورت است که المان‌های مخصوص شب یلدا روی دیوار می‌افتد و رنگ آن در خانه پخش می‌شود.

این فرد با اشاره به هزینه فیلمبرداری و عکاسی بیان کرد: جدا از میز مخصوص شب یلدا و کیک و شیرینی که خودمان تهیه می‌کنیم، مجموعه ما عکاس و فیلمبردار هم دارد که تمام نورپردازی‌های لازم، میکس، مونتاژ و ادیت را انجام می‌دهند.

او افزود: بسته به تعداد مهمانان پرسنل هم می‌آوریم که برای جمعیت حدود 20 نفر در خانه، 2 پرسنل کافیست تا یکی در پذیرایی و دیگری در آشپزخانه مشغول کار باشد همچنین از روی منوهای ما انواع و اقسام پیش غذا، غذای اصلی، دسر، نوشیدنی‌های سرد و گرم و... قابل سفارش است و می‌توانید هرکدام را دوست دارید سفارش دهید تا توسط سرآشپزهای ما آماده شوند و خودمان در شب مهمانی سرو کنیم.

این کارشناس مراسمات اظهار کرد: اگر تمایل داشته باشید یک دی جی خانم هم همراه خود می‌آوریم که هزینه آن بیشتر می شود و حتی می‌توانیم به شما دنسر هم معرفی کنیم تا مهمانی‌تان رونق گیرد.

مراسم‌های لاکچری یک آسیب برای جامعه ایرانی است/ کسانی که زندگی لاکچری ترویج می‌دهند دارای ثروت‌های بادآورده هستند/ افرای که پول سالم دارند ثروت خود را به رخ نمی‌کشند/ خطر جنگ طبقاتی در ایران را باید جدی گرفت

سعید معیدفر، متخصص حوزه جامعه‌شناسی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به آسیب بودن زندگی‌های لاکچری در جامعه ایرانی گفت: ترویج زندگی لاکچری در جامعه یکی از بزرگترین آسیب‌هاست که ریشه آن در نابرابری، تبعیض و فسادی است که در جامعه بیداد می‌کند درواقع در جامعه‌ای که در آن منابع درآمد و هزینه با روندهای توسعه، رشد و مبانی قانونی تناسب ندارد امکان شکل گرفتن ثروت‌های باد آورده فراهم می‌شود. این ثروت‌ها که از رانت و مفاسد اقتصادی هستند باعث می‌شوند هر روز فاصله طبقاتی بیشتر شود.

او تاکید کرد: از یک طرف، جلوه‌های شدید فقر، بدبختی و فلاکت را در جامعه می بینیم که در آن سفره افراد روز به روز کوچکتر می‌شود و به بدبختی کشیده می‌شوند به گونه‌ای که حتی گاهی اوقات به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه‌های یک زندگی معمولی بنیان خانواده متزلزل می شود و از هم می‌پاشد، از طرفی دیگر شاهد توزیع ثروت در میان قشر خاص از جامعه هستیم که در خانه‌های لوکس شبیه به کاخ زندگی می‌کنند و  اتومبیل‌های میلیادی دارند که با آن در سطح شهر دور دور می‌کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه اکنون هم که این ثروت در قالب جشن‌های تولد لاکچری، اتاق زایمان لاکچری، عروسی‌های لاکچری، مسافرت‌های لاکچری و... نشان داده می‌شود، افزود: این درحالی است که همه ما شاهد سقوط اقتصادی کشور هستیم.

معیدفر تصریح کرد: اگر منابع درآمدی سالم و صحیحی داشتیم ثروت درمیان همه بخش‌های مختلف جامعه توزیع می‌شد و تورم به این شکل لجام گسیخته افزایش پیدا نمی‌کرد اما متاسفانه اقتصاد ما بر پایه فساد و رانت استوار شده و منابع قدرت، توزیع کننده ثروت در میان بخش‌های ویژه ای از جامعه هستند به همین دلیل امروز این تبعیض‌ها و نابرابری‌ها را می‌بینیم که عده‌ای در فقر دست و پا می‌زنند و عده‌ای در کاخ زندگی می‌کنند و برای هر مناسبتی جشن‌های لاکچری برگزار می‌کنند.

این جامعه شناس در ادامه گفت: این آسیب و مشکلی که امروزه برای جامعه ما به وجود آمده است آن را به سمت فروپاشی می‌برد و  نمونه بارز سقوط یک جامعه است که در کنار آن آسیب‌های اجتماعی دیگر مانند فقر، فحشا، اعتیاد، کارتن خوابی، تکدی گری و.... را گسترش می‌دهد.

او ضمن هشدار نسبت به نزدیکی یک جنگ طبقاتی افزود: امروزه امکان پنهان کردن این نوع زندگی تجملاتی وجود ندارد و کسانی که این زندگی‌های لاکچری را دارند، نمی‌خواهند آن را پنهان کنند و آشکارا آن را به رخ می‌کشند از طرفی دیگر چون عکس و فیلم‌های زندگی مرفه خود را در صفحات مجازی منتشر می‌کنند قشر محروم و طبقه متوسط هم آن را می‌بینند و توقعاتی بین آنها به وجود می‌آید که برخی از پدر ومادرها برای اینکه بچه‌شان احساس ضعف نکند با قرض هم که شده تا جایی که بتوانند خواسته او را برآورده می‌کنند اما برخی که جز قشر محروم جامعه هستند توانایی این کار را ندارد. حسرت، یاس، کینه و دشمنی بین آنها ایجاد می‌شود و نسبت به افرادی که لاکچری زندگی می‌کنند تنفر پیدا می‌کنند و این هشداری برای ایجاد یک جنگ طبقاتی است.

معیدفر در پایان اظهار کرد: معمولا کسانی که منابع درآمدی سالمی دارند قدر مسلم علاقه‌ای به اینکه ثروت خود را به رخ دیگران بکشند، ندارند اما متاسفانه ما با اقشاری روبه رو هستیم که ثروت بادآورده دارند و نوکیسه هستند و از آنجایی که پایگاه اجتماعی عمیقی در جامعه ندارند، تلاش می کنند با رخ کشیدن ثروت خود جایگاه اجتماعی برای خود تعیین کنند.

چشم و هم چشمی را تمام کنیم

این روزها فاصله طبقاتی در کشورمان به بالاترین حد خود رسیده است به گونه‌ای که یک قشر خاص  ثروت بسیار دارد و یک قشر دیگر در فقر دست و پا می‌زند پس طبیعی‌ست اگر قشر طبقه متوسط و محروم زندگی لاکچری آنها را ببینند، چون توانایی انجام آن را ندارند قطعا روز به روز به نفرت آنها افزوده می‌شود اینگونه جامعه به دو قسمت تقسیم می‌شود که همانطور که گفته شد این خطر جنگ طبقاتی را افزایش می‌دهد، خطری که باید آن را جدی گرفت.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز