مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی مطرح کرد:

کاهش ۳۰ درصدی مراجعه معلولین به مراکز توانبخشی / مناسب سازی معابر برای افراد داری معلولیت در کشور جدی گرفته نمی‌شود/انجام سالانه ۱۵۰۰ عمل کاشت استخوان حلزون گوش/ میزان اندک ابتلا به کرونا در بین معلولان

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۱:۳۵:۴۸
کد خبر: ۱۰۹۷۲۱۹
کاهش ۳۰ درصدی مراجعه معلولین به مراکز توانبخشی / مناسب سازی معابر برای افراد داری معلولیت در کشور جدی گرفته نمی‌شود/انجام سالانه ۱۵۰۰ عمل کاشت استخوان حلزون گوش/ میزان اندک ابتلا به کرونا در بین معلولان
نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولین با حضور محمد تقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی و مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزات بهداشت برگزار شد.

 به گزارش برنا؛ نشست خبری محمد تقی جغتایی،  مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی و مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزات بهداشت به مناسبت روز جهانی معلولین و به صورت مجازی برگزار شد.

توسعه خدمات توانبخشی در کشور ​

جغتایی در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز جهانی معلولان گفت: امیدواریم دستگاه های متولی در این روز بتوانند گزارشی از اقدامات خود ارائه دهند. 18 هزار نیرو طی سال های اخیر در رشته های توانبخشی تربیت شده اند.

او افزود: 7 هزار مطب و مرکز توانبخشی، 304 مرکز طب فیزیکی و 137 مرکز جامع توانبخشی ایجاد شده است. از سوی دیگر یکی از اقدامات مورد نظر وزارت بهداشت غربالگری کودکان دارای اختلال تکاملی است.

غربالگری سالانه 900 کودک

جغتایی تاکید کرد: سالانه 900 کودک برای تشخیص اوتسیم در یک برنامه مناسب غربالگری می شوند. وزارتخانه هزینه این افراد را تامین می کند. مراحل ملی برای پیشگیری از دمانس و اختلال اوتیسم انجام شده تا افراد به سرعت تشخص و به مراکز درمانی که برای این خدمات در نظر گرفته شده ارجاع شوند.

اوتیسم و معلولیت مغزی در میان کودکان شایع است

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از معلول‌زایی افزود: وزارت بهداشت در 8 سال گذشته چند تست بین المللی ارائه داد. 63درصد کودکان تحت غربالگری اختلالات قرار گرفته اند و در صورت تشخیص این کودکان به مراکز خدمات توانبخشی منتقل می‌شوند. معلولیت در کودکان اوتیسم و فلج مغزی شایع است.

جغتایی اضافه کرد: عمده خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه است. برای معلولان در زمینه  کاردرمانی و گفتار درمانی شناسنامه تهیه شده است. در ماده 6 قانون حمایت از معلولان اشاره شده که پوشش بیمه ای باید در اختیار سازمان های بیمه گر قرار گیرد. تفاهم نامه های با سازمان های بیمه‌ گر امضا شده است. باید مجلس و سازمان مدیریت در این زمینه وارد عمل شوند.

به گفته او برای کودکان مبتلا به اوتیسم برنامه ملی تهیه شده است و پایلوت آن در نجف آباد اصفهان انجام شده است. مرکز استان بعدی نیز همدان است.

انجام 1500 عمل کاشت استخوان حلزون گوش توسط وزارت بهداشت

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت بهداشت به رغم محدودیت های که با آن مواجه است سالانه 110 هزار سمعک با ارز دولتی ارائه و عمل کاشت حلزون را برای 1500 کودک انجام می دهد. در پاندمی کرونا هم دستور العمل های متعدد صادر و انجام شد. همچنین دستوالعمل هایی نیز برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است.

جغتایی بیان کرد: توانبخشی پزشکی را باید به نظام ارائه خدمات افزود. کارگروهی در دفتر تجهیزات پزشکی ایجاد شده که در زمینه تجهیز ابزار برای معلولان فعالیت می کند.

به گفته او یکی از موفقیت های نظام سلامت توسعه خدمات توانبخشی در کشور است. از دیگر برنامه‌ها در دستور کار گسترش و افزایش تخت های توانبخشی است.

مناسب سازی معابر در کشور جدی گرفته نمی شود

جغتایی درباره توانبخشی معلولان به خبرنگار برنا اظهار کرد: توانبخشی و مناسب سازی معابر نیازمند ابعاد مختلف است. مناسب سازی و حمایت‌های اجتماعی جزو وظایف دیگر سازمان‌ها است. بنده به عنوان عضو مناسب‌سازی معابر شهرداری به دنبال مناسب سازی معابر هستیم، چون ساختمان‌ها ساخته شده مناسب سازی نشده و یک همت جدی در این باره وجود ندارد و باید این نقص را برطرف کرد.

میزان اندک ابتلا به کرونا در بین معلولان 

 مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی درخصوص آمار مرگ و میر معلولان بر اثر کرونا گفت:  این آمارها در اختیار دستگاه ها مربوطه است. درگیری افراد داری معلولیت و فوتی‌ها به کرونا اندک بود، چون با شیوع کرونا دستورالعمل تهیه و به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است. در حوزه درمان پزشکی از راه دور مورد توجه قرار گرفته و معلولان تحت آموزش قرار می‌گیرند که با  استفاده از فضای مجازی خدماتشان را تحت بررسی قرار می‌دهند.

کاهش 30 درصدی مراجعه به مراکز توانبخشی 

او ادامه داد: 30 درصد مراجعان به مراکز توانبخشی کم شده است و به صورت مجازی آموزش‌ها را دریافت می کنند.

سکته مغزی بیشترین دلایل بروز معلولیت

جغتایی عنوان کرد: سکته مغزی بیشترین دلایل بروز معلولیت است. در ایران 130 هزار نفر سالانه به این دلیل معلول می شود. لازم است فرد سکته ای ذر اسرع وقت به مراکز درمانی منتقل شده تا دچار معلولیت نشود. در حال حاضر درصد افرادی که از این طریق دچار معلولیت شده اند کاهش یافته است. وزارت بهداشت با غربالگری های به موقع میزان معلولیت ها را کاهش داده است. نیاز به خدمات توانبخشی در کشور افزایش یافته است.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز