گزارش برنا از حواشی یک نامه به روسای دانشگاه ها؛

کادر درمان و وظایف روی زمین مانده/ همراهان بیمار مزاحم یا مرحم بخش کادر درمان؟

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۰۹:۰۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۷۴۶۹
کادر درمان و وظایف روی زمین مانده/ همراهان بیمار مزاحم یا مرحم بخش کادر درمان؟
در ایام کرونا از حضور همراه در مراکز درمانی ممانعت شده است. این اقدام از نکات مثبت و منفی فراوان برخوردار بود، اما غافل از اینکه تعداد کادر پرستاری کشور یک سوم حداقل استانداردها است واین تیم در انجام وظایف خود وا مانده است و با حذف همراهان بدون داشتن زیر ساخت مناسب دیگر چه انتظاری برای رسیدگی به بیماران می توان از آنها داشت؟

به گزارش برنا؛ در ایام شیوع کرونا شاهد خدمات‌رسانی‌های متعدد از سوی کادر درمان هستیم. برخی از این افراد نیز به عنوان شهدای مدافع سلامت جاودانه شدند. پاندمی کرونا در حالی در کشور شیوع پیدا کرد که کادر درمان با کمبودهای متعددی همراه هستند. طبق استانداردهای جهانی حداقل باید به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ پرستار مشغول به کار باشد اما این آمار در ایران 62 درصد کمتر است. یعنی ‌به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت، ۱۹ پرستار وجود دارد. هر چند در روزهای اخیر هم سید کاملی تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت  از جذب و بکارگیری 30 هزار نیروی انسانی جدید از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد که به نظر می رسد بسیار راهگشاست.

در روزهای شیوع کرونا با خستگی کادر درمان و کمبود نیروها مواجه هستیم. هر یک از بیماران باید به شکل مناسب تحت مراقبت قرار بگیرند. در این شرایط قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در نامه ای به معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، ضمن تاکید بر جلوگیری از حضور همراهان بیمار در تمامی بخش های بیمارستانی به منظور پوشش خدمات رفاهی و شخصی بیماران، بر استفاده از ظرفیت نیروهای بهیاری، پرستاری و همچنین نیروهای داوطلب کمک بهیار یا خدماتی در امر تغذیه، مراقبت و انتقال نمونه‌های گرفته شده از بیمار به آزمایشگاه، تصویربرداری و سایر امور مرتبط، تاکید کرد. این تصمیم گیری از اهمیت ویژه برخوردار است، چون از یک  سو بیماران کرونا تحت مراقبت قرار گرفته و دیگر بیم از ابتلای همراهان به کرونا نیست. از سوی دیگر هم روند خدمات رسانی به بیماران از سوی تیم درمان خسته و  فرسوده جا تامل دارد و مشخص نیست چه کسانی وظایف همراهان بیمار را باید برعهده بگیرند.

کرونا در انتظار همراه بیمار

الهام در مهر سال جاری به کرونا مبتلا شده است. خواهر او مجبور بود با رعایت پروتکل‌های درمانی روزها با رعایت پروتکل های درمانی به رسیدگی از او بپردازد.

او با بیان اینکه به‌دلیل کمبود نیروهای درمانی  و خستگی آنها رسیدگی آنطور که باید انجام نمی‌شود افزود: در این شرایط ترجیح می‌دهم که خودم کارهایش را انجام داده تا روند درمان به شکل مناسب طی شود.

این دختر جوان بعد از درمان خواهرش به کرونا مبتلا شد. او در این خصوص گفت: مراکز درمانی همچون بمب کرونا هستند و همین امر همراهان را هم بیمار می‌کند. البته در مراکز درمانی فقط بیم ابتلا به کرونا نیست، بلکه به‌دلیل وجود ویروس‌های متعدد بروز و تشدید ویروس جدید در این اماکن چندان بعید نیست.

اخذ وجه برای پرستاری از بیمار

علی به کرونا مبتلا شده است. همسرش به خبرنگار برنا گفت: تردد در بخش مردان بیمارستان برایم مشکل بود. پرستاران هم چندان رسیدگی نمی‌کردند.

او ادامه داد: یکی از پرستاران برای رسیدگی بهتر درخواست وجه کرد که مبلغ در خواستی به حسابش واریز شد و با خیال راحت توانستم همسرم را در بیمارستان بگذارم.

مردم متضرر می‌شوند

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار درباره روند خدمات‌رسانی به بیماران و لزوم حضور همراه بیمار به خبرنگار برنا گفت: این دستورالعمل مورد اعتراض جامعه پرستاری و همراهان بیمار است.

او با بیان اینکه این دستوالعمل غیرکارشناسی و غیرعقلانی است، افزود: ما هم بر این امر باور داریم که نباید همراه بیمار در مراکز درمانی باشد. در بیمارستان‌ها نیروهای خدماتی و  بیماربر (به عنوان فردی که بیمار را از یک بخش به بخش دیگر منتقل می‌کند) حذف شد. در این شرایط کار بیماربر همچون انتقال بیماری، نمونه گیری و ... روی زمین مانده است. در این شرایط همراه بیمار بالاجبار باید در مراکز درمانی مانده و به ارائه خدمت بپردازد.

چرایی حضور همراه در مراکز درمانی

شریفی مقدم تاکید کرد: معاونت درمان یک معاونت محوری وزارت بهداشت است. این تصمیم نابخردانه است. قبل از هر اقدام باید چرایی حضور همراه در مراکز درمانی بررسی شود و بعد زیرساخت‌های آن لحاظ شود. در سال‌های قبل بیماربر و کمک بهیار از مراکز درمانی کشور حذف شد.

تعداد کادر پرستاری کشور یک سوم حداقل استانداردها است

دبیرکل خانه پرستار افزود: تعداد کادر پرستاری کشور یک سوم حداقل استانداردها است. به عبارت دیگر وقتی پرستار به کارها و شرح وظایف خود رسیدگی نکند دیگر نمی‌توان کارهای دیگر را انجام دهد. در شرح وظایف پرستار نیست که کارهایی همچون نمونه‌بری انجام دهد.

دخالت در فعالیت‌های نظام پرستاری ممنوع

او با بیان اینکه هر گروهی شرح وظایفی دارد، گفت: توصیه ما به جامعه پرستاری این است که زیر بار این مقوله نروند، چون مریض دچار مشکل می‌شود. در صورت بروز مشکلات باید پاسخگو باشند.

شریفی مقدم با بیان اینکه کارهایی که شرح وظایف پرستاری نیست را معاونت درمان نمی‌تواند ابلاغ کنند، تصریح کرد:  توصیه می‌شود تا قبل از ارسال نامه دلایل حضور همراه در مراکز درمانی بررسی و به‌جای آن نیرو جایگزین شود و باید به شکل مناسب نیرو استخدام کنند. بخش نامه‌های دستوری که به جز تنش چیزی به‌دنبال ندارد. بنده بیم دارم که این بخش نامه برای بیماران ضرر و زیان به‌دنبال داشته باشد.

تعداد نیروهای پرستاری ایران در حد نیروهای پرستاری در کشورهای عقب افتاده است

به گفته او نیروهای پرستاری کشور تعدادشان در حد نیروهای پرستاری در کشورهای عقب افتاده است.

شریفی مقدم افزود: همراه نباید در مراکز درمانی حضور داشته باشند. هرچند راه حل این نیست که صورت مسئله را پاک کنند،  بلکه با استخدام نیرو و با رده بندی نیروها با عناوین خدماتی، بیماربر، بهیار، پرستار و ... می‌توان نسبت به خدمات‌رسانی‌های مناسب به بیمار امید داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: حضور همراه در مراکز درمانی و ارائه خدمات از سوی همراه به‌دلیل نبود بیماربر است. وزارت بهداشت باید قبل از منع حضور همراه بیمار نیروها را جذب می‌کرد. چون در غیر این صورت کار بیمار می‌ماند و قطعا مردم خسارت می‌بینند. پرستاران نیمی از وظایفشان بر روی زمین مانده است.

او درباره برخی گزارشات مبنی‌بر اخذ وجه از بیماران توسط کادر درمان برای خدمات‌رسانی گفت: وقتی نیاز  افراد از راه قانونی برطرف نشود، طبیعتا از طرق غیرقانونی جبران می‌شود و نیاز افراد به شکل غیرقانونی بر آورده می‌شود. کمبود نیرو در بخش درمان یکی از مشکلات موجود در کشور است.  

فکر چاره برای کادر درمان کشور

کمبود نیروی پرستار یکی از مشکلات حل نشده در دوره های مختلف است  و هنوز این کلاف سر در گم از سوی مسئولان امر برطرف نشده است. در ایام کرونا نیز کمبود کادر درمان  و خستگی این افراد بیش از پیش نمایان است. در این شرایط باید برای کادر درمان خسته کشور فکری کرد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز