وزیر آموزش‌وپرورش :

هدف افزایش فرهنگ ،مهارت و هنر در بین دانش آموزان است/ مصونیت سازی دانش آموزان در برابر آسیب ها از دوره دبستان

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۶:۲۵:۴۶
کد خبر: ۱۰۹۷۵۳۵
هدف افزایش فرهنگ ،مهارت و هنر در بین دانش آموزان است/ مصونیت سازی دانش آموزان در برابر آسیب ها از دوره دبستان
محسن حاجی میرزایی گفت: وزیر آموزش و پرورش گفت: بهترین راه مقابله با پدیده‌ها در جامعه بزرگ، آموزش از دوره مدرسه است که باید در این دوره مصونیت سازی صورت بگیرد.

به گزارش برنا؛ بعدازظهر امروز محسن حاجی میرزایی در آیین امضای توافق‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با ابراز امیدواری به توسعه همکاری‌های دوجانبه، اظهار کرد: هم‌زمان با پدیده انباشت تراکم جمعیت، توسعه دانش تجربی و بهبود وضع سلامت و بهداشت، پدیده تخصصی شدن شکل گرفت و باعث تفکیک امور شد. این موضوع منجر به توسعه تخصص شد اما تمایزی که در نقش‌ها ایجاد کرد ابتدا یک تجزیه انتزاعی از این مأموریت‌ها بود و بعد به تجزیه ساختاری تبدیل شد.

او  بابیان اینکه انسان موجودی واحد، اما دارای وجوه متنوعی است که این وجوه از یکدیگر اثر می‌پذیرند و نیازمند یک نگرش یکپارچه هستند، تصریح کرد: آنچه جامعه را می‌سازد، همان است که به افراد می‌آموزیم و همچنین روش‌های آموزشی است که فوق‌العاده دارای اهمیت است؛ بنابراین هرچقدر یادگیری عمیق‌تر باشد نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.

حاجی میرزایی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌ها، افزود: عصر همکاری به همگرایی تبدیل شده و درک مشترک از حوزه کار و فعالیت باعث افزایش توانمندی انسان است؛ و انسان دارای ساحت‌های مختلف است و برای رسیدن به این هدف دستگاه‌ها باید باهم کار کنند.

او ادامه داد: در سند تحول بنیادین که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، گفته ‌شده آموزش‌وپرورش همه ساحت‌ها را مورد توجه قرار دهد ازجمله ساحت‌های؛ عبادی اخلاقی، علمی، هنری و زیباشناختی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی اقتصادی و حرفه‌ای که باید توازنی بین همه آن‌ها برقرار شود.

وزیر  گفت: ساحت زیباشناسی و هنری یکی از وجوه انسان است و یکی از ۱۱حوزه یادگیری دانش آموزان در حوزه فرهنگ و هنر است بنابراین اولین عرصه همکاری در این ساحت است. در آموزش‌وپرورش مأموریت این کار برعهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و این سازمان در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند و مصمم به خلق موقعیت‌های یادگیری و تولید یک بسته یادگیری که از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم هستند تا این ساحت رشد پیدا کند.

او تاکید کرد: بر اساس قانون اهداف و وظایف آموزش‌وپرورش موظفیم همه افرادی که وارد نظام تعلیم و تربیت می‌شوند پس از فراغت از تحصیل حداقل یک مهارت را فراگرفته باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: شاخه فرهنگی هنری یکی از شاخه‌های مهارتی است بنابراین همه دانش آموزان باید در این ساحت پرورش یابند.

او از اجرای طرح هر دانش‌آموز یک مهارت خبر داد و عنوان کرد: این طرح زمینه خوبی برای همکاری دو وزارتخانه است تا مهارت‌های هنری که جذاب هستند، عرضه شود.

حاجی میرزایی افزود: عرصه سومی که توسعه همکاری‌ها را موجب می‌شود، هدایت ۵۰درصد دانش آموزان به سمت شاخه‌های فنی و حرفه‌ای است و این در حالی است که ۳۶درصد دانش آموزان در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.

او  بر ضرورت وجود حداقل یک هنرستان مهارتی فرهنگ و هنر در هر شهرستان تأکید و عنوان کرد: اکنون ۳۳هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۱استان و در ۵رشته؛ نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی فعالیت می‌کنند. این هنرستان‌ها می‌توانند گسترش یابند و حتی بخش خصوصی در این زمینه همکاری کند تا عرصه‌ای برای توسعه مهارت‌های فرهنگی و هنری شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: از مجموع ۱۶۰رشته مهارتی شاخه کاردانش، ۲۹رشته مهارتی درزمینه هنر ازجمله؛ صنایع‌دستی، هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، موسیقی و... است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌ها به هنرجویان هنرستان‌های کاردانش ارائه می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در حال حاضر ۷۷هزار هنرجوی دختر و پسر در سطح کشور در رشته‌های مهارتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. در ۴۸هنرستان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در۵رشته نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی، بیش از ۵هزار و ۴۸۰هنرجو در سه‌پایه مشغول به تحصیل هستند.

حاجی میرزایی افزود: امیدوارم با همکاری دو دستگاه شاهد توسعه و تقویت مهارت‌های فرهنگی و هنری و فهم فرهنگی و هنری و زیباشناختی در سطح عموم دانش آموزان باشیم.

در این آئین توافق‌نامه همکاری بین دو وزارتخانه به امضای وزرای آموزش‌وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

نظر شما