در لایو اینستاگرامی برنا مطرح شد؛

سیر تا پیاز کرونا از زبان مدیر بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری

۱۳۹۹/۰۹/۱۶ - ۰۴:۵۷:۱۰
کد خبر: ۱۰۹۸۱۲۵
سیر تا پیاز کرونا از زبان مدیر بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری
خبرگزاری برنا در لایو اینستاگرامی با پیام طبرسی، مدیر بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص آخرین تحولات کرونا در ایران و جهان به بحث و گفتگو پرداخت.

به گزارش برنا؛ طی دو هفته گذشته همزمان با اعمال محدویت‌های کرونا شاهد کاهش اندکی در تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی هستیم. هرچند نباید افراد در روند رعایت پروتکل‌ها کم توجه شوند، بلکه باید دانست که کرونا همچنان به طور روزانه  مرگ و میرهای سه رقمی در کشور رقم می‌زند. برای مهار این بیماری فقط رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشنهاد می‌شود، چون دارو و واکسن مورد تایید این بیماری هزار چهره تا این لحظه یافت نشده است. آنچه در ادامه می‌خوانید لایو اینستاگرامی خبرگزاری برنا با پیام طبرسی، مدیر بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری است.

•    آخرین وضعیت بیماری کرونا در بیمارستان‌ها و روند بستری  در تخت‌های بیمارستانی مختص به بیماران  کرونایی چگونه است؟

طی دو هفته اخیر به دنبال اجباری شدن ماسک، رعایت بیشتر از سوی مردم و افزایش فاصله گذاری اجتماعی مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان‌ها به شکل سرپایی کاهش داشته است. هر موج یک فرود دارد. در روزهای اخیر تغییراتی در میزان بیماران بستری در آی سی یو اعمال نشده است و هنوز زود است در این خصوص اظهار نظر کنیم اما فعلا از تعداد بیماران سرپایی کاسته شده است. امیدواریم کاهش تعداد مراجعات در بخش اورژانس هم در بخش آی سی یو اتفاق بیافتد.

•    می‌توان روشی را بکار برد تا کرونا را به شکل خفیف مبتلا شد؟

خیر. چنین مقوله‌ای امکان پذیر نیست. مشخص نیست که افراد این بیماری را به شکل خفیف یا شدید مبتلا می‌شوند. این مسئله یکی از مجهولات کرونا است.

    نمی‌توان گفت که مصرف داروی شیمیایی یا داروی گیاهی خاص منجر به ابتلای خفیف به بیماری کرونا می‌شود؟

خیر. تاکنون چنین مقوله‌ای ثابت نشده است.

•    برخی ادعا می کنند که مصرف ویتامین‌هایی  همچون آسپرین و فلووکسامین، ویتامین‌ها و داروهای تقویتی روند ابتلا به کرونا را کند می‌کند. تا چه میزان با این صحبت ها موافق هستید؟

تاکنون هیچ دارویی برای پیشگیری از کرونا به صورت رسمی تائید نشده است. تمامی کشورهای دنیا در حال تلاش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هستند اما متاسفانه تاکنون هیچ دارویی تایید نشده است. از سوی دیگر مصرف خودسرانه این داروها می‌تواند تبعات خطرناک به دنبال داشته باشد.

•    مصرف ویتامین‌ها در روند  ابتلا به کرونا موثر است؟

هر چقدر سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد، سیستم دفاعی بدن در برابر ویروس بهتر عمل می کند. از سوی دیگر مصرف بی‌رویه ویتامین باعث بروز عوارض متعدد می‌شود. در اوایل شیوع کرونا افراد با کمبود ویتامین D شدیدتر به این بیماری مبتلا شدند. فردی که به کمبود ویتامین D مبتلاست باید آن را مصرف و به این شکل سیستم ایمنی خود را تقویت کند. برای مثال اینکه فردی فقط ویتامین D مصرف کند تا از ابتلا به کرونا جلوگیری شود چندان توصیه نمی‌شود.

•    در ابتدای شیوع کرونا ضدعفونی سطح و سطوح مطرح بود. این مسئله باعث بروز وسواس در بین مردم شده است. برخی از تحقیقات در این زمینه از عدم تاثیر ضدعفونی سطوح در انتقال کرونا سخن گفتند.  آخرین تحقیقات در زمینه انتقال کرونا از طریق سطوح آلوده چه می گوید؟

اینکه ویروس بر روی سطوح می‌ماند یک مقوله علمی است، چون ویروس ممکن است تا چند ساعت بر روی سطوح باشد اما میزان انتقال ویروس از طریق سطوح کم رنگ شده است. در حال حاضر زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست از نکات مهمتر از سطوح برای مقابله با کرونا است.

    پس با این تفاسیر بعد از هر خرید نیازی به ضدعفونی وسایل نیست.

خیر. شست‌و شو و ضد عفونی یکباره کفایت می‌کند. در این زمینه وسواس به خرج ندهید.

•    در برخی تحقیقات  عدم تاثیر ماسک در انتقال بیماری کرونا ذکر شده است. آیا زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند مانع از انتقال ویروس کرونا شود؟

بر اساس مشاهدات انجام شده وقتی مردم ماسک‌زده و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند، بیماری منتقل نمی‌شود. از سوی دیگر افرادی که ماسک نزدن و فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند به بیماری مبتلا می‌شوند. اینکه یک تحقیق در یک جای نامشخص انجام شود چندان معتبر نیست، چون عمده تحقیقات بر مصونیت ماسک برای ممانعت از انتقال بیماری‌های ویروسی و باکتری اذعان دارد.

•    در برخی مواقع قرار گیری در مکان شلوغ بیم ابتلا به بیماری را برای افراد به‌دنبال دارد. برخی از تحقیقات نیز به مصرف دهانشویه برای مصونیت در برابر ابتلا به کرونا تاکید دارند.

این مقوله روش ثابت شده‌ای نیست، چون استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند آسیب‌رسان به بافت دهان و روند درمان باشد. فقط زدن ماسک، شستن دست و رعایت فاصله اجتماعی در روند ابتلا به کرونا موثر است.

•    این احتمال وجود دارد که دانش آموزان در دوره ابتدایی در معرض ابتلا به کرونا نباشند، چقدر درست است؟

بچه‌ها به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، اما این بیماری در کودکان چندان شدید نیست. برای مثال بسیاری از والدین مبتلا این بیماری را از کودکشان گرفته‌اند. کودکان در ابتلا به کرونا یک روزه تب می‌کنند اما این بیماری در افراد بالغ دو تا سه هفته طول می‌کشد. کودکان به کرونا مبتلا می‌شوند. اگر کودک به بیماری زمینه‌ای مبتلا نباشد یا حساسیت به این بیماری نداشته باشند، این بیماری را به شکل خفیف مبتلا می‌شود. کودکان می‌توانند ناقل کرونا  باشند.

•    بیماران مبتلا به آسم، بیماری قلبی و عروقی در صورت بروز علائم سرفه یا تنگی نفس این بیماری را با کرونا شباهت گرفته و نگرانی‌های متعدد برای‌شان به دنبال دارد.

کرونا یک بیماری هزار چهره است. ما در یک پاندمی به سر می‌بریم. فرد مبتلا به آسم در صورتی که به سرفه‌ها و وضعیت غیرقابل توجیه مبتلا شود باید مورد بررسی قرار بگیرد. هم‌اکنون تشخیص آسان است. برای مثال با یک سردرد، تب و لرز یک روزه و سرفه یک روزه تست بسیاری از افراد مثبت می‌شود. هم اکنون هر علامت تنفسی می‌تواند نشانه بروز کرونا باشد.

•    درباره تفاوت سرماخوردگی و آنفلوآنزا توضیح دهید و وضعیت آنفولاآنزا در کشور چگونه است؟

بر اساس بررسی‌های انجام شده تا کنون با ورود به فصل سرما هیچ موردی در خصوص افزایش آنفلوآنزا در کشور وجود نداشته است. علت آن هم این است که ویروس کرونا اجازه چرخش به ویروس‌های دیگر را نمی‌دهد. همچنین با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی مدارس، زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و میزان مسافرت‌ها آنفولاآنزا هم کاهش داشته است. هنوز درصدی از میزان مبتلایان به آنفلوآنزا در سال جاری گزارش نشده است. برای مثال در استرالیا  و کره جنوبی افراد به دلیل رعایت نکات بهداشتی در استرالیا میزان مبتلایان به آنفلوآنزا 98درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. در کشور ما هم می‌توان بارعایت نکات بهداشتی روند ابتلا به آنفلوآنزا به این شکل باشد.

•    بیش از 9 ماه از شیوع کرونا گذشته است. برخی افراد به ناچار غیر از موارد مربوط به کرونا باید به مراکز درمانی مراجعه می کنند. درباره  نحوه مراجعه  بیماران غیر کرونایی به مراکز درمانی توضیح دهید.

وقتی یک بیماری اپیدمی است. افراد با مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمان ممکن است به کرونا مبتلا شوند، چون امکان ابتلای پرسنل درمان به کرونا وجود دارد. از سوی دیگر تردد در مراکز درمان امکان ابتلا را افزایش می‌دهد. در این شرایط افراد باید کارهای اورژانسی را به تاخیر بیاندازد. برای مثال اعمال جراحی زیبایی باید به تاخیر بیافتد. همچنین عدم مراجعه همراه بیمار به مراکز درمانی از اهمیت برخودار است، چون این مسئله یکی از طرق انتقال ویروس است. برای مثال فرد ممکن است برای ملاقات بیمار به مراکز درمان مراجعه کرده و ماسک نزده یا خود به کرونا مبتلا باشد و به این شکل بیماری را نشر می‌دهد. افراد فقط برای مسائل اورژانسی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

•    در بسیاری از مواقع همراهان به بیمار کمک می‌کردند، چون وضعیت پرستاران در مراکز درمای چندان مناسب نیست. میزان کادر پرستاری در مقایسه با استانداردها خوب نبوده و این مقوله در کم و کیف خدمات‌رسانی در مراکز درمانی تاثیرگذار است.

چاره‌ای نیست. اگر بگذاریم همراه به بیمارستان بیاید، با افزایش بیماری مواجه هستیم. در بسیاری از موارد همراهان با مراجعه به فضای بیمارستان به کرونا مبتلا شده و باید روند بستری و درمان را طی کنند از این رو بیماری‌زایی شدید ایجاد می‌شود. همراهان بیماران به‌دلیل حضور در شرایط بحرانی و استرس فراوان به کرونای شدید مبتلا می‌شوند.

•    این روزها مقوله واکسن کرونا برجسته شده است. آیا  کرونا با توزیع واکسن ریشه کن می‌شود؟

اگر بتوان وقفه در چرخه انتقال ویروس ایجاد کرد و نگذاریم ویروس در جامعه منتقل شود و شرایط انتقال ویروس را کاهش داد کم کم ویروس کنترل می‌شود. برخی ادعای به مهار 70 تا 90 درصدی این بیماری را دارند. اگر این واکسن بالای 70درصد موثر و بالای 60 درصد جمعیت کشور تحت تزریق آن قرار بگیرند کرونا در جامعه کنترل می‌شود. درضمن افراد در صورت ابتلا یا تزریق واکسن هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. وقتی میزان بیماری در جامعه کاهش پیدا کند، این ویروس نیز از تکاپو می‌افتد. همان اتفاقی که برای آنفلوآنزا  رخ داده است. برای مثال ویروس آنفلوآنزا به گرما حساس است. هر ساله در فصل گرما چرخش ویروس آنفلوآنزا کاهش پیدا می کند. اگر 60 درصد مردم تحت تزریق واکسن قرار بگیرند. این بیماری فروکش کرده و هجمه‌ای از مبتلایان را شاهد نیستیم. در روزهای اخیر هم کشور روسیه واکسیناسیون عمومی اعلام کرد. کشور چین، هند و ... در پی تولید واکسن کرونا هستند. واکسن کرونایی تولید داخل هم وارد فاز انسانی شده است. برای مثال نحوه واکسیناسیون 60 میلیون جمعیت کشور جای تامل و برنامه‌ریزی دارد. اولین کشور برای واکسیناسیون عمومی انگلیس است. در این کشور با برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی قرار است افراد بالای 80 سال در خانه سالمندان، افراد فعال در این مراکز، در مرحله بعد کودکان زیر 5 سال، در مرحله دیگر  افراد 65 ساله به بالا، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و در آخرین مرحله واکسیناسیون عمومی انجام شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است تا تابستان سال آینده تمامی افراد تحت واکسن قرار بگیرند. حال باید دید که این واکسن چه زمانی به دست ما می‌رسد؟ و اولویت‌های تزریق در کشور مشخص شود.

•    این واکسن از عوارض احتمالی برخوردار است؟

بی‌شک هر دارویی از عوارض برخوردار است. مهم این است عوارض عمده به دنبال نداشته باشد. وقتی ادعای بالای 70 درصد تاثیرگذاری این واکسن مطرح می‌شود در نتیجه  این واکسن مناسب است.

    چگونه می‌توان به این ادعاها اعتماد کرد؟ آیا تایید سازمان جهانی بهداشت در این زمینه کافی است؟

بله.  تاییدیه سازمان جهانی بهداشت و FDA در زمینه توزیع و تزریق واکسن کافی است. البته واکسن تولید کشور انگلیس از سوی وزارت بهداشت این کشور تاییدیه اخذ کرده است. حال باید منتظر تاییدیه از سوی سازمان بهداشت جهانی و FDA بود تا واکسن وارد مرحله جدید شود.

•    واکسیناسیون چند درصد مردم جامعه شانس ابتلا را کاهش داده و دیگر نیازی به زدن ماسک و رعایت دیگر پروتکل‌ها نیست؟

حدود60 درصد مردم باید واکسینه شوند. به عبارت دیگر باید 50 میلیون نفر در ایران واکسینه شوند.

•    درباره وضعیت کرونا در کشور توضیح دهید.

از شنبه 15 آذر با اعمال محدودهای جدید مواجه هستیم. نباید  در بین مردم احساس کنترول کرونا بروز کند. باید دانست که هنوز کنترلی بر روی ویروس کرونا وجود ندارد. وضعیت تهران  شکننده است. امکان اوج‌گیری این بیماری هر لحظه وجود دارد. در این وضعیت دولت به دلیل مسائل اقتصادی نتوانسته محدودیت‌ها را اعمال کند. برای مثال اگر قرار است پاساژها باز شود و مردم با حجم فراوان در پاساژها تردد داشته باشند، طبیعتا بیماری شعله‌ور می‌شود.

    پیک بعدی کرونا چه زمانی خواهد بود؟

معمولا این بیماری در زمان فروکشی سه هفته با وضعیت نزولی همراه است. با رعایت محدودیت‌ها دیگر پیک بعدی را به‌دنبال نداریم. هرچند اگر این بیماری همچون روال قبل با برگزاری مهمانی‌های خانوادگی، پاساژگردی، رفت‌وآمدهای فراوان، برگزاری مراسم و ... همراه باشد بی‌شک در زمستان پیک جدید کرونا را تجربه می‌کنیم. هر موقع برخورد اجتماعی افزایش پیدا کند طبیعتا کرونا اوج می‌گیرد. با اعمال محدودیت‌ها و ادامه این روند و رعایت مردم امیداوریم دیگر شاهد پیک جدید کرونا نباشیم، چون مردم دیگر تحمل این وضعیت را ندارند. کادر بهداشت و درمان هم تحمل این روند را ندارند. دو سه ماه اخیر را کابوس‌وار گذرانده‌ایم. در ماه‌های مهر، آبان و آذر به‌دلیل شدت درگیری و نرخ بالای بیماری، خستگی به تن کادر درمان ماند. خیلی از خانواده‌های ما عزادار شدند، بی‌شک تکرار این مقوله برای هیچ فردی قابل تحمل نیست.

•    در خرداد سال جاری با جهش ویروس کرونا مواجه بودیم. در این شرایط امکان جهش ویروس وجود دارد؟

ویروس کرونا جهش عمده به‌دنبال ندارد. این ویروس همچون آنفلوآنزا نیست و همان کرونا خواهد بود، اما با جهش‌های کوچک همراه است. در اروپا شاهد جهش و افزایش بیماری‌زایی و قدرت سرایت بودیم اما بیان شد که جهش ویروس در قدرت سرایت این بیماری تاثیر نداشته است. رفتار مردم باعث افزایش و گسترش بیماری شده است. هم اکنون جهش عمده در این ویروس مشاهده نشده است.

•    اولین علائم کرونا چیست؟

علائم کرونا با تب، سرفه، بدن درد، ضعف و بی‌حالی، اسهال و از دست دادن حس چشایی و بویایی همراه است. تفاوتش با دیگر بیماری‌ها این است که ممکن است فرد مبتلا فقط یک یا چند تا از این علائم را داشته باشد. برای مثال فرد در ابتدای ابتلا شاید فقط سردرد، سرفه یا دیگر علائم را داشته باشند. برای همین تشخیص این بیماری دشوار است.

•    فرد مبتلا در صورت ابتلا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند؟

این بیماری 90 درصد به شکل خود به خود درمان می‌شود. اغلب مبتلایان این بیماری را خفیف تجربه کرده که با استراحت در منزل بهبود پیدا می کنند. واژه استراحت در درمان کرونا نقش کلیدی را در درمان این بیماری دارد. اکثر بیماران مبتلای شدید به کرونا استراحت کافی ندارند و با همان علائم به سرکار می‌روند. این مقوله باعث می‌شود تا این بیماری شدت یافته و گسترش پیدا کند.

•    در اوایل شیوع کرونا درمان پلاسما درمانی مطرح شد. در حالی که یک عده این  نوع درمان را بی‌اثر می‌دانستند. آخرین داروها و روش های درمانی کشف شده در این زمینه چیست؟

برای درمان این بیماری دستمان خالی است، چون نتایج مطالعات انجام شده هیچ یک تاثیر معجزه آسایی نداشته است. فقط تجویز دگزامتازون در بیماران بد حال کرونایی و افت اکسیژن موثر بوده است. در مرحله بعد هم بر روی تاثیر رمدسیویر بحث وجود دارد. بر اساس یافته‌های پژوهشگران آمریکایی این دارو روند درمان را کوتاه می‌کند. به هر حال، در گاید لاین‌های آمریکا این دارو وجود دارد اما سازمان بهداشت جهانی و اروپا این دارو  را موثر نمی‌داند. تاکنون داروی موثر بر روند این بیماری یافت نشده است. درمان این بیماری نیاز استراحت دارد و باید اکسیژن خون هم در وضعیت مناسبی باشد ولی  هنوز داروی معجزه آسایی در درمان این بیماری کشف نشده است.

•    وضعیت تست‌ها چگونه است. برای مثال در صورت تست مثبت می‌توان احتمال خطا وجود دارد؟ روش خانگی برای تشخیص بیماری چیست؟

تست‌های کرونا مثبت کاذب ندارد. البته شاید یک یا دو مورد کاذب باشد اما با این وجود در صورت وجود علائم فرد در صورت تست منفی هم باید نکات را رعایت کرده و خود را بیمار بداند. اگر فردی علائم داشته و تستش منفی باشد باید مراقبت کند و نباید بیماری را تشدید کند برای مثال وقتی در یک خانه یک فردی کرونا مثبت باشد، طبیعتا دیگر افراد نیز کرونا مثبت هستند و باید نکات را رعایت کنند.

•    روش‌های خانگی همچون حبس کردن تنفس در روند تشخیص بیماری موثر است؟

اغلب این افراد تجربه تنگی نفس را ندارند. این روش‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. برای مثال خیلی از افراد فقط با طی کردن یک مسیر کوتاه تنگی نفس می‌گیرند، طبیعتا این فرد با مشکلات تنفسی مواجه است.

•    رفتار کرونا در بسیاری از افراد متفاوت است. برخی از افراد از لحاظ گوارشی و برخی دیگر از لحاظ تنفسی درگیر می‌شوند. اینکه یک فرد چه علائمی را تجربه می‌کند مشخص است؟

خیر. مطالعات ژنتیک در دنیا انجام و فاکتورهایی یافت شده است اما نمی‌توان این مقوله را به دیگر افراد جامعه تعمیم داد. به هر حالا عقلانی‌ترین کار این است که فرد خود را در معرض کرونا قرار ندهد، چون در صورت ابتلا معلوم نیست چگونه به این بیماری مبتلا می‌شود. موارد گوارشی به شکل علامتی درمان می‌شوند. علائم تنفسی و قلبی این بیماری را خطرناک کرده است.

•    در کشورهای دیگر کمتر از ابتلای دوباره به بیماری یاد می‌شود اما در کشور ما گفته شده که افراد چندین بار مبتلا می شوند.

این مقوله یک بحث جدید است. این اپیدمی به شدت در حال جریان است و باعث ابتلای دوباره افراد به این بیماری می‌شود. بر اساس گزارشات مشاهده می‌شود که برخی از همکاران در بخش درمان دوباره به کرونا مبتلا شده‌اند. بسیاری از مردم هم در 9 ماهه گذشته دو تا سه بار به این بیماری مبتلا شده‌اند. به هر حال، ابتلای مجدد بیماران یک واقعیت است. هنوز به‌طور کامل این بیماری شناخته شده و فاکتور خاصی برای عدم ابتلا به این بیماری وجود ندارد. البته در صورت رعایت پروتکل‌ها احتمال ابتلای فرد بهبود یافته کرونایی در مقایسه با فرد سالم کمتر است. هرچند این احتمال به صفر نمی‌رسد. تاکید می‌شود که افراد در صورت ابتلا خود را مجدد در معرض این بیماری قرار ندهند.

•    افراد در صورت ابتلای مجدد این بیماری را خفیف‌تر یا شدیدتر تجربه می‌کنند؟

اکثر مبتلایان خفیف‌تر به این بیماری مبتلا می‌شوند. البته برخی از افراد نیز این بیماری را شدیدتر تجربه و کارشان به آی سی یو می‌کشد.

•    افراد بعد از بهبود یافتگی می‌توانند خود را نسبت به این بیماری مصون بدانند؟

•    خیر. چنین مقوله‌ای وجود ندارد. برای مثال برخی از همکاران در بخش درمان دو تا سه بار علامت‌دار شده‌اند. به نحوی که به بیمارستان بستری شدند. آنتی بادی این بیماری 3 تا 4 ماه در بدن باقی می‌ماند. از لحاظ علمی فرد تا 4 ماه نسبت به این بیماری ایمن است.

•    مرگ و میرهای کرونایی همگان را نگران کرده است. فوتی‌های کرونایی چه ویژگی‌هایی دارند؟

روند ابتلای فرد به این ویروس مشخص نیست. برای مثال برخی از افراد مسن با بیماری زمینه‌ای به کرونا مبتلا می‌شوند اما واکنشی در آنها بروز نمی‌کند. شاید این افراد 2 روز تب کرده و سرفه داشته باشند. از سوی دیگر برخی از جوانان و ورزشکاران در صورت ابتلا 80 درصد ریه درگیر شده و فوت می‌کنند. این بیماری به سن مربوط است. هرچقدر مبتلایان سن‌شان افزایش پیدا کند شاهد افزایش مرگ و میرها هستیم. افراد بالای 50 سال هم ریزفاکتور هستند. برخی از افراد بدون ابتلا به بیماری زمینه‌ای فوت می‌کنند. باید دانست که این بیماری در افراد بالای 50 سال خطرناک است. اکثر مرگ‌ومیرها در مبتلایان بالای 60 سال به بیماری زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون، نقص ایمنی، چاقی و ... مبتلا هستندافراد چاق باید رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

•    افرادی که تغییر وزن در دوران کرونا داشتند می‌توانند نگران باشند؟

وقتی افراد 10 درصد وزن‌شان را از دست بدهند برای سیستم ایمنی ضعف محسوب می‌شود. سیستم ایمنی می‌تواند بدن را در برابر بیماری ضعیف کند.

•    زمان ابتلا به کرونا مصرف چه نوع تغذیه‌ای مناسب است؟

این مسئله با مدارک علمی همراه نیست. برای مهار این بیماری مصرف فراوان مایعات کمک کننده است. یکی از اصول درمان مصرف مایعات است. این بیماری به شدت باعث کاهش آب بدن می‌شود که مصرف مایعات می‌توان جلوی این مقوله را گرفت.

•    مصرف کنندگان سیگار یا دیگر مواد دخانی به کرونا مبتلا می‌شوند؟

بله. افراد معتاد این بیماری را شدید می‌گیرند و مرگ‌ومیرها هم افزایش می‌یابد. افراد سیگاری هم زیاد به کرونا مبتلا نمی‌شوند اما در صورت ابتلا این بیماری را به شکل شدید تجربه می‌کنند و دیگر قابل کنترل نیست، چون ضربه به ریه به‌دلیل استعمال سیگار غیرقابل جبران است. به حدی که دیابتی ها در معرض خطر هستند، سیگاری ها با مشکلات مواجه نیستند.

•     درگیرشدن ریه تا چه میزان خطرناک است و این مقوله چگونه مهار می‌شود؟

این بیماری هفته نخست خفیف و در هفته دوم شدید می‌شود. بنابراین انجام سی تی اسکن زودرس به‌دلیل اشعه مضر است. درصد درگیری ریه اهمیت ندارد، بلکه میزان اکسیژن ریه از اهمیت برخوردار است. هم‌اکنون در برخی از افراد 50 درصد ریه درگیر است، اما روند اکسیژن‌رسانی مناسب است. از سوی دیگر در برخی از افراد درگیری ریه اندک  است، اما افراد به آی سی یو منتقل می‌شوند. میزان اکسیژن از اهمیت برخوردار است. تمامی معیارها در این بیماری بر اساس میزان اکسیژن بررسی می‌شود.

•    هم اکنون در بسیاری از داروخانه‌های اسپری اکسیژن به فروش می‌رسد، مصرف این اسپری‌ها چقدر می‌توان موثر باشد؟

این نوع اسپری‌ها چندان موثر نیست. اکسیژن مورد نیاز کرونایی‌ها کپسول اکسیژن‌ساز است. اکسیژن‌ها موردی کمک کننده است. این اکسیژن‌ها برای بیماران مبتلا به بیماری تنفسی می‌تواند کمک کننده باشد. مجهولات در زمینه کرونا فراوان است. نباید خود را در معرض این بیماری قرار داد.

•    تا چه مدت فرد کرونایی بعد از بهبودی ناقل است؟

از زمان شروع علائم تا 14 روز بعد به شرطی که بیمار تب نداشته باشند، دیگر ناقل نیست. در گایدلاین جدید آمریکا این زمان را 7 تا 10 روز اعلام کرده‌اند. بعد از گذشت این مدت دیگر نیازی به تست نیست.

•    آنتی بادی ناشی از کرونا تا چه مدت ماندگار است؟

ناقل بودن ربطی به تشرح آنتی بادی در بدن ندارد. آنتی بادی کرونا صد درصد نیست. افراد در صورت ابتلا و بروز علائم با گذشته14روز دیگر ناقل نیستند.

•    افراد بعد از بهبودی از کرونا چه کارهایی باید انجام دهند؟

افراد بعد از  بهبودی باید یک هفته تا 10 روز استراحت کنند. این بیماری در هفته سوم و چهارم  با پیک مواجه هستند. این پیک  به‌ویژه در افرادی که استراحت ندارند ، بیشتر است.

    افراد در صورت ابتلا و درگیری ریه باید دارو یا غذای خاصی را مصرف کنند؟

خیر. این مقوله به تجویز پزشک مربوط است. تظاهرات ریوی در افراد بعد از بهبودی قابل برگشت است. برای مثال شاید تنگی نفس، ضعف و بی‌حالی  2 تا 3 ماه با مبتلایان همراه باشد، اما بعد از 2 تا 3 ماه این علائم برطرف می‌شود. یک درصد ناچیزی از افرادی که به مدت طولانی در آی سی یو بودن به فیبرز ریه دچار می‌شوند که به دلایل دیگر بستگی دارد. اغلب افراد روند درمان را در سیر معمول طی می‌کنند. از مردم می‌خواهیم با رعایت نکات بهداشتی روند مبتلایان به کرونا کاهش پیدا کند.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز