طعم تلخ کرونا بر سفره زنان سرپرست خانوار

۱۳۹۹/۰۹/۱۶ - ۱۰:۲۳:۰۹
کد خبر: ۱۰۹۹۰۱۷
طعم تلخ کرونا بر سفره زنان سرپرست خانوار
این روزها با شیوع ویروس کرونا ، خانواده‌های زیادی دچار آسیب‌های اقتصادی و طبعاً اجتماعی شده‌اند، در این میان زنان سرپرست خانوار که نان‌آوران خانه هستند از این ویروس مخرب در امان نمانده‌اند و آثار منفی این ویروس دامن آن‌ها را هم گرفته است.

به گزارش برنا؛ تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارهای مختلف ازجمله پیامدهای منفی شیوع کرونا از اسفند سال گذشته بوده است اگرچه این ویروس اقشار مختلفی از جامعه را درگیر کرده اما در این میان زنان سرپرست خانوار که بار اقتصادی خانواده بر دوش آنان است از این ویروس مخرب در امان نمانده‌اند و آثار منفی این ویروس دامن آن‌ها را هم گرفته است بطوریکه قادر به تحمل این بار سنگین نخواهند بود.

عده‌ای از زنان در قالب سرپرست خانوار با فعالیت در رستوران‌ها، تالارها نقش سرپرستی خود را در خانواده ایفا کرده  و برخی هم با فروش تولیدات و صنایع‌دستی امرار معاش و تعدادی هم در محیطی بزرگ‌تر به عنوان رانندگان تاکسی برای کسب درآمد تلاش کرده و به عنوان نان‌آوران خانه سهم بزرگی در خانواده ایفا می‌کنند اما این روزها که ویروس کرونا در دنیا تاخت‌وتاز می‌کند و اثرات مخربش به خوبی پیداست این مشاغل نیز دست‌خوش مشکلاتی شدند که حاصل آن خانه‌نشینی و از دست دادن منبع درآمد است.

نداشتن دستمزد مستمر و ماهیانه از یک‌سو، نبود فرصت‌های شغلی کافی از سویی دیگر آنهم در شرایطی که شیوع ویروس کرونا برخی از مشاغل ازجمله اشتغال این دسته از زنان را تحت تأثیر قرار داد، بر نگرانی‌ها افزون شد و در این اتفاق ناخوشایند این زنان، دچار مشکلات فراوانی برای امرار معیشت شدند حال با صدا درآمدن این زنگ خطر چه کسی باید پاسخگوی نیازهای معیشتی این قشر از جامعه باشد؟

سمیه قاسمی طوسی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: آمار دقیقی از تعداد زنان سرپرست خانوار استان وجود ندارد، زیرا برخی از آن‌ها تحت حمایت نهاد خاصی نیستند، اما بر اساس سالنامه آماری سال 1395، مازندران 127 هزار و 439 زن سرپرست دارد البته با توجه به شرایط کرونا قطعا این آمار افزایش داشته است.

او به تاثیر کرونا بر مشاغل زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و افزود:کارکنان مهدکودک ها،تعدادی از کارکنان مدارس غیرانتفاعی، رانندگان سرویس مدارس، آرایشگاهها و خیاطی های زنانه، مزونهای عروس،مراکز بازیهای غیرکامپیوتری کودکان و زنانی که در بازارهای محلی فعالیت می کردند و ....تحت تاثیر کرونا هستند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به اقدامات تسهیل‌کننده برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، برای زنانی که اشتغال آنان بر اثر کرونا آسیب‌دیده است، ضمن آن‌که در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند، با توافق با بانک‌های عامل با روند آسان‌تری تسهیلات در اختیارشان قرار می گیرد.

تفاهم نامه ای برای کسب و کار زنان سرپرست خانوار

طوسی به تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل پست مازندران اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی شیوع کرونا برخی زنان سرپرست خانوار تولیدات خود را در فضای مجازی به فروش می‌رسانند و نیاز به پست کردن آن‌ها دارند.

او افزود: در این تفاهم‌نامه اداره پست در سراسر استان، مرسولات این زنان را با تعرفه‌های پایین ارسال می‌کند و حتی قرار بر این شد که اداره کل پست یک مکان برای نگهداری مرسولات زنان سرپرست خانوار در اختیارشان بگذارد تا زمانی که پست شوند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: با شیوع کرونا 250 بسته کمکهای مومنانه با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام، اصناف، بسیج سازندگی و خیرین به زنان سرپرست خانوار استان اهدا شد.

او به فعالیت زنان سرپرست خانوار در تولید ماسک و گان اشاره کرد که امور بانوان استانداری از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل برای فعالیت کارگاه‌های تولیدی مجوز گرفته است، ادامه داد: با حمایت امور بانوان استانداری 200 زن سرپرست خانوار در کارگاه تولیدات ماسک و گان مشغول فعالیت شدند.

آموزش زنان فعال اقتصادی

طوسی با یادآوری اینکه دیجیتال مارکتینگ به زنان سرپرست خانوار فعال اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا قادر به فروش محصولات خود نیستند، آموزش داده است، گفت: سه شهرستان تنکابن، ساری و بابل را پایلوت قراردادیم و 120 نفر از بانوان فعال اقتصادی بصورت حضوری و آنلاین برای ایجاد بازاریابی آموزش دیده اند تا بتوانند زیر مجموعه خود را مجددا آموزش دهند.

او اعلام کرد که مهدهای کودک بیش‌ترین آسیب را از کرونا دیده‌اند: 800 مهدکودک در استان فعال است که 8 هزار کارکنان زن‌دارند. 2 هزار نفر از آنان در مهدهای با مجوز آموزش و پرورش  و 6 هزار نفر نیز با مجوز بهزیستی فعالیت می کنند.

طوسی ادامه داد: حدود 30 تا 40 درصد از این زنان، زنان سرپرست خانوار هستند که تحت تأثیر تعطیلی مهدهای کودک قرارگرفته‌اند.

پرداخت 38 میلیارد تومان تسهیلات به زنان سرپرست خانوار

سید علی‌اصغر رضایی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران با اعلام اینکه 16 هزار سرپرست خانوار زیر 50 سال تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند از ایجاد 3400 اشتغال از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد هزار و 420 شغل مربوط به زنان سرپرست خانوار بوده است.

او افزود: تاکنون  116 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به این افراد پرداخت‌شده است که 38 میلیارد و 400 میلیون تومان آن مربوط به اشتغال زنان بوده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران به برگزاری دوره‌های آموزشی کسب‌وکار در قالب آموزش کارآفرینی و مهارتی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای  اشاره کرد و ادامه داد: این آموزش‌ها برای کسانی است که تصمیم گرفته‌اند وارد برنامه اشتغال و کسب‌وکار شوند، برگزار می‌شود و پس از بهره‌مندی از تسهیلات بانکی تا چهار سال  مورد بازرسی کارشناسان فنی قرار می‌گیرند.

طرح راهبران شغلی اقدامی مؤثر جهت اشتغال پایدار مددجویان

 رضایی به طرح کمیته امداد با عنوان راهبران شغلی اشاره کرد و گفت: این طرح موجب اثربخشی بیشتر اعطای تسهیلات اشتغال و پایداری مشاغل ایجادشده برای مددجویان می‌شود.

او تأکید کرد: در طرح راهبران شغلی، فردی که از او با نام هدایتگر و راهبر شغلی یاد می‌شود در واقع فعال اقتصادی و کارآفرینی است که در یک عرصه خاص تولیدی مشغول فعالیت است که پس از تائید صلاحیت زمینه همکاری کمیته امداد با وی فراهم می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران تصریح کرد: در طرح راهبری شغلی، مددجو پس از دریافت تسهیلات زیر نظر راهبر شغلی اقدام به تولید محصول خواهد کرد و به‌نوعی به ‌عنوان زیرمجموعه فرد کارآفرین مشغول فعالیت خواهد شد و از مزیت‌های این طرح تضمین خرید محصول تولیدی مددجو توسط راهبر شغلی است و مددجو دغدغه بازاریابی و فروش محصول خود را نخواهد داشت.

او ادامه داد: این همکاری به این معناست که کمیته امداد از این ‌پس در برخی عرصه‌های اقتصادی که مددجویان خواهان دریافت تسهیلات و ایجاد شغل هستند، آنان را به کارآفرین معرفی می‌کند و راهبر شغلی همه مراحل ایجاد اشتغال برای یک مددجو ازجمله استعداد سنجی، مشاوره، انتخاب طرح، پیگیری وصول و پرداخت تسهیلات، اجرای طرح و درنهایت بازاریابی محصولات را بر عهده می‌گیرد.

رضایی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 59 راهبر شغلی با کمیته امداد مازندران همکاری دارند، ادامه داد: این راهبران شغلی کار هدایت شغلی 1259 نفر  از مددجویان این نهاد را در زمینه‌های مختلف به عهده‌دارند.

او ضمن اشاره به سامانه فروش محصولات تولیدی مجریان طرح‌های اشتغال در بستر الکترونیک در قالب سایت ekala.ir که کمیته امداد کشور آن را راه انداخته است، از راه‌اندازی سایت onshim.ir در کمیته امداد مازندران خبر داد که برای فروش محصولات تولیدی مددجویان استان است.

رضایی راه‌حل تأثیرگذار در این شرایط کرونایی را تغییر مسیر طرح‌ها برشمرد که باید به سمت طرح‌هایی رود که شرایط بازار برای آن‌ها فراهم است .

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران همچنین اعلام کرد که 5 تا 10 میلیون تومان وام کم‌بهره به زنان سرپرست خانوار برای جبران خسارت ناشی از کرونا اعطاشده است و مشاغلی که بیشتر متضرر شدند 20 تا 30 میلیون تومان وام دریافت کردند.

منبع: ایلنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز