مجید فراهانی در نشست خبری مطرح کرد:

طرح تشکیل" دیوان محاسبات شهری تهران" به زودی در صحن شورا

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ - ۱۱:۵۷:۵۱
کد خبر: ۱۱۰۰۳۱۴
طرح تشکیل دیوان محاسبات شهری تهران به زودی در صحن شورا
نشست خبری محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و مجید فراهانی،ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران "با عنوان گزارش به مردم و رونمایی از دستاوردهای شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد " برگزار شد.

به گزارش برنا؛ مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نشست خبری" با عنوان گزارش به مردم و رونمایی از دستاوردهای شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد" ضمن تشکر از اصحاب رسانه گفت:  در آستانه روز جهانی مبارزه با فساد از گزارشات روشنگر، پرسشگری و مطالباتی که با پیگیری شما زمینه ساز اصلاح و بهبود فرآیندها و کاهش فساد شده تشکر می کنم.

او افزود: یکسال پیش در چنین روزهایی با تدبیر برادر ارجمندم جناب آقای مهندس هاشمی و به منظور پیگیری و اعمال حق نظارت مالی شورا و پایش عملکرد شهرداری تهران در اجرای مصوبات شورا،با تغییر در ساختار دبیرخانه شورا "معاونت محاسبات و پایش عملکرد " فعالیت خود را آغاز و مسئولیت نظارت و راهبری این معاونت از سوی رئیس محترم شورا به اینجانب واگذار شد،امروز در این نشست بخشی از دستاوردها و اقدامات این معاونت رونمایی خواهد شد.

فراهانی تاکید کرد: از مهم ترین وعده های شورای پنجم ارتقاء انضباط مالی و اعمال حق نظارت مالی شورا بدون هیچ ملاحظه ای بوده است، بر همین اساس شورا در مسیر استفاده از این حق قانونی که بر اساس بند ۸ و بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراها مورد تاکید قرار گرفته است، دو مصوبه جدی داشت که این مصوبات از حیث فرآیند محوری،حاکم کردن قانون و شفافیت با تکیه بر تجربیات شورا در ادوار گذشته برای نخستین بار در این دوره به تصویب رسید.

ناظر رئیس شورا در پایش و عملکرد شورا شهر ادامه داد:  این دو مصوبه مهم و اثر گذار در حوزه نظارت مالی عبارتند از نظام نامه نحوه ارزیابی،تایید و نظارت بر عملکرد ذیحساب وقائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران و دیگر نظام نامه نحوه انتخاب حسابرس و راهبری عملیات حسابرسی در شهرداری تهران  که با تصویب این دو نظام نامه نحوه اعمال نظارت مالی شورا در حین خرج از طریق قائم مقامان ذیحساب و پس از خرج توسط حسابرسان سامان پیدا کرد.

او اضافه کرد: البته ان شا الله در این مسیر و تا پیش از پایان شورا طرح تشکیل" دیوان محاسبات شهری تهران"نیز تقدیم شورا خواهد شد تا ما به وعده و عهدمان با مردم شریف تهران عمل کرده باشیم.

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران گفت: همین جا لازم می دانم از برادر ارجمندم جناب آقای مهندس هاشمی؛ رئیس محترم شورا تقاضا کنم تا آئین نامه صیانت و حمایت از گزارشگران فساد را که با کار کارشناسی کمیته بودجه و نظارت مالی و کمیته شفافیت و کمیسیون حقوقی تکمیل شده است را در اولویت رسیدگی و تصویب در صحن شورا قرار دهند تا شاهد صیانت،حمایت و تقدیر از گزارشگران فساد در شهرداری تهران باشیم.

فراهانی با بیان اینکه امروز از سه دستاورد شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد رونمایی می شود، گفت: یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه راه اندازی اپلیکیشن ذیحساب شهر است که  برای اولین بار دست نامه الکترونیکی مالی و معاملاتی ویژه ذیحسابان منتخب شورای اسلامی شهر تهران توسط معاونت محاسبات و پایش عملکرد شورا طراحی و اجراء شده است.

او افزود: این اپلیکیشن علاوه بر آنکه کلیه مقررات و قوانین مالی و معاملاتی،مصوبات شورا و ... را در دسترس کاربران قرار می دهد، از امکان گزارشگری مالی آنلاین قائم مقامان ذیحساب به شورا و امکان ثبت شکایت شهروندان از عملکرد قائم مقامان ذیحساب و ثبت گزارش تخلفات مالی و معاملاتی در شهرداری برخوردار می باشد.

فراهانی اذعان کرد: دسترسی به محتوای آموزشی حوزه مالی و معاملاتی، اطلاعات برنامه و بودجه شهرداری و گزارشات تفریغ بودجه و حسابرسی صورتهای مالی از دیگر امکانات این اپلیکیشن به شمار می آید، کلیه کاربران برای دانلود و استفاده از این اپلیکیشن می توانند به پایگاه اطلاع رسانی شورا مراجعه نمایند.

 

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به دیگر اقدامات تاکید کرد: انتشار کتاب چالش ها و مشکلات محلات شهر تهران از دیگر موارد است.

او ادامه داد: این‌ کتاب را می توان نخستین کتاب جمع نویسی شده بر پایه مساله یابی دانست که با مشارکت یکایک شورایاران عزیز محلات شهر تهران تهیه و نگارش شده است. شورایاران عزیز با مشارکت در تدوین سند تحویل و تحول محلات و شناسایی ابر چالش و مشکلات محلات خود داده های این کتاب را فراهم کردند و همکارانم در معاونت محاسبات و پایش عملکرد با پالایش این داده ها و تبدیل آن به اینفوگرافیک و نقشه های منطقه ای و محلی مجموعه مشکلات و چالش های ۳۷۵ محله در ۲۲ منطقه شهر تهران را در قالب یک کتاب گردآوری کردند.

فراهانی گفت: همچنین به منظور مساله محور نمودن فعالیت های مدیریت شهری چالش های محلات هر منطقه و ناحیه را در قالب یک نقشه آماده کرده اند که ان شا الله و پس از این موضوع به شهرداران مناطق ابلاغ خواهد شد تا مسیر عملکرد مدیریت شهری منطقه را در کاهش و حل مشکلات محلات بکار بندند.

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین در پایش عملکرد مناطق که توسط شورا انجام می گیرد، وضعیت عملکرد شهرداری مناطق در کاهش و حل این مشکلات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دیگر اقدام سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۳۸ آئین نامه مالی شهرداریها (سامانه دعاوی پیمانکاران با شهرداری تهران) است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد:  این سامانه به عنوان یکی از سامانه های حوزه نمایندگان شورا در کمیسیون ها و مجامع به منظور تمام الکترونیکی کردن فرآیند ثبت دعاوی، مستند سازی و قابل رهگیری کردن شکایات و دعاوی پیمانکاران و طرف های قرار داد با شهرداری تهران طراحی و اجراء شده است.

او در توضیح این‌کمیسیون بیان کرد: کمیسیون ماده ۳۸ بر اساس آئین نامه مالی شهرداریها با حضور نماینده قوه قضائیه،نماینده فرمانداری و نماینده شورای شهر به منظور رسیدگی به دعاوی شهرداری و طرف قرارداد با شهرداری تشکیل می شود که اینجانب به عنوان نماینده شورا در این کمیسیون عضویت دارم و با هدف شفافیت راه اندازی این سامانه را از اولین جلسه حضورم در این کمیسیون مورد پیگیری قرار دادم و اکنون این سامانه پس از فعالیت دوره آزمایشی آماده کاربری و بهره برداری است.

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: 

آنچه انجام شده است در مسیر ادای حق به شهر انجام شده است، امیدوارم زمینه رضایت همشهریان عزیزمان بیش از پیش فراهم شده باشد.

نظر شما