برنا بررسی می‌کند؛

موافقان و مخالفان واکسن کرونا چه می‌گویند؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۴:۵۲:۵۹
کد خبر: ۱۱۰۱۱۴۲
موافقان و مخالفان واکسن کرونا چه می‌گویند؟
درحالی که همه کشورهای دنیا درصدد کشف و توزیع انبوه واکسن کرونا هستند و در کشور ما هم شرکت‌های دانش بنیان پیش قدم شدند تا هرچه زودتر واکسن کرونا را به دست مردم برسانند، هجمه‌هایی علیه واکسن کرونا به گوش می‌رسد.

به گزارش برنا؛ ماه‌هاست آمار مبتلایان کروناویروس در جهان روز به روز در حال افزایش است و افراد زیادی هر روز به دلیل ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند، در کشور ما هم روزانه صدها نفر جان خود را به خاطر این ویروس منحوس از دست می‌دهند و خانواده‌هایی به عزای آنها می‌نشینند. در میان این خبرهای تلخ کرونایی و مرگ و میر و ابتلا در کشور، دل همه به یک خبر خوش است؛ آن هم توزیع انبوه واکسن کرونا. درواقع نه تنها در ایران بلکه همه مردم جهان منتظر واکسن کرونا هستند تا از شر این ویروس خلاص شوند و به زندگی عادی خود بازگردند اما مانند همه ادوار که یک عده مخالف و یک عده موافق واکسن هستند در حال حاضر هم افرادی وجود دارند که مخالف تزریق واکسن کرونا هستند که چنین عقیده‌هایی امروزه با وجود پیشرفت علم پزشکی تعجب انگیز است.

WHO با واکسن کرونا می‌خواهد جمعیت دنیا را کاهش دهد

چند روز پیش بود که زهرا شیخی مبارکه، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در توئیت خود ادعایی عجیب منتشر کرد که واکنش همگان را برانگیخت. او در رشته توئیت خود نوشت: «آوریل ۲۰۲۰ رویدادی توسط مکرون، بیل گیتس و دبیرکل WHO ‌برای ایجاد شتاب در درمان کووید-19 برگزار شد. نتیجه این رویداد ایجاد سازوکار بین‌المللی واکسن بنام "کواکس" زیر نظر WHoو بنیاد بیل گیتس شد.

بیل گیتس: با واکسن می‌خواهم تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهم.

مکرون؛ رییس جمهور فرانسه، وارد کننده خون‌های آلوده و توهین به پیامبر (ص) و WHO، مروج سقط جنین است

جهانپور؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو ایران به عضویت اتحادیه کواکس درآمد.

نمکی؛ وزیر بهداشت تلاش برای واردات واکسن از طریق کواکس.»

مخالفان واکسن «تفکر مالیخولیایی» دارند

دقیقا در همان روزی که این توئیت منتشر شد، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از کسانی که مخالف واکسن کرونا هستند به عنوان افراد دارای تفکر مالیخولیایی نام برد و در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفت: «برخی افراد تصور می‌‌کنند که اظهارات در مورد موفقیت‌‌های واکسن های ایرانی، خلاف واقع است اما دست کم گرفتن جوانان باهوش ایرانی که سرمایه‌‌های کشور هستند، غیرمنصفانه و نادرست است.

او افزود: جوانان ایرانی که در حال ساخت واکسن ایرانی کووید19 هستند یا افرادی که کیت تشخیصی ایرانی را تولید کردند، فارغ التحصیلان دانشگاه‌‌های خوب کشور هستند. اینها سواد و دانش کافی را دارند و امکانات هم برای ساخت واکسن در اختیار آنها قرار گرفته است.

محرز تصریح کرد: برخی گروه‌‌ها در کشور نیز ضدواکسن هستند که افکار مالیخولیایی دارند که می‌‌گفتند با تزریق واکسن به دنبال وارد کردن عناصری به بدن هستند و نباید واکسن به بچه‌‌ها هم تزریق شود که این مطالب، غیرعلمی و نادرست است و اینها مردم را به بیراهه می‌‌کشند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه گفت: آزمایش فاز انسانی اولین واکسن ایرانی کرونا که موفق به کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت شده آغاز شده و داوطلبان باید سن 18 تا 50 سال داشته باشند و از دیگر شرایط داوطلبان، عدم ابتلا به بیماری‌‌های زمینه‌‌ای و نداشتن سابقه ابتلا به کووید19 است.

او یادآور شد: نحوه مشارکت داوطلبان در این طرح بزرگ ملی به زودی اطلاع رسانی می‌‌شود اما پیش بینی می‌‌شود که تعداد داوطلبان برای انجام این آزمایش، زیاد باشد. این واکسن می‌‌تواند ایمنی مناسبی برای بدن ایجاد کند. یکی از شروط داوطلبان این است که قبلا سابقه ابتلا به کرونا را نداشته باشند.

محرز تاکید کرد: آخرین مطالعه‌‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شده به این نتیجه رسیده که افرادی که آنتی بادی و IGG منفی هم دارند، مصونیت سلولی دارند و تا سالها می‌‌توانند در مقابل کووید19 ایمن شوند اما برخی افراد تاکنون سابقه چندین بار ابتلا به این بیماری را دارند البته در این زمینه نیازمند انجام مطالعات بیشتری هستیم.»

چرا برخی از مردم مخالف واکسن هستند؟

ممکن است برخی از کسانی که درباره تاثیرات واکسن‌ها شک دارند یا نگرانند، با شنیدن نظرات بقیه مردم و یا خواندن مطالبی در فضای مجازی و یا رسانه‌های اجتماعی از دریافت واکسن خودداری کنند یا حتی ممکن است این افراد در خصوص بی‌خطر بودن یا عوارض جانبی واکسن سوالات یا دغدغه‌هایی داشته باشند و یا به شرکت‌ها و کشورهای سازنده واکسن بی‌اعتماد باشند. در این میان اطلاعات غلط یا اخبار جعلی توسط افراد مختلفی منتشر می‌شوند که اتفاقا برخی از این نظرات ضد واکسنی را افراد سرشناس و مشهور منتشر می‌کنند البته باید گفت افرادی که این ادعاهای ضد واکسیناسیون را منتشر می‌کنند سوابق علمی و پزشکی ندارند و خودِ ادعاهای مطرح شده هم گاهی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

با اظهارات کارشناسی نشده باعث تشویش افکار عمومی نشوید

درهر صورت الان که کرونا به شکل افسارگسیخته قربانی می‌گیرد و به طرز وحشتناکی در جهان رخنه کرده وقت آن رسیده افکار پوسیده، غلط و متحجرانه را کنار بگذاریم و به اکتشافات و علم پزشکان و دانشمندانمان اعتماد کنیم البته که وزارت بهداشت و درمان و دولت گوش به ادعاهای واهی و غلط نداده و همچنان در حال تلاش برای رساندن واکسن به مردم ایران هستند تا دست این ویروس از کشور بریده شود.

در همین راستا صبح روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور کشور اعلام کرد دستور خرید واکسن از یک کشوری خارجی را صادر کرده است و در همان روز وزیر بهداشت و درمان هم در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «با دستور رئیس جمهوری گره تهیه واکسن که به علت فشار ظالمانه آمریکایی‌ها گره خورده بود به زودی باز خواهد شد و به زودی محموله واکسن‌های کرونا وارد کشور خواهد شد و واکسن کرونا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.» حال که دولت بدون توجه به موانع و تحریم‌ها دنبال تهیه واکسن برای مردم کشور است نباید با اظهارات کارشناسی نشده به جامعه شوک وارد کرد و باعث تشویش افکار عمومی شد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز