رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به مناسبت هفته پژوهش:

پژوهش بودجه می خواهد / باید مدارس و برنامه‌های درسی پژوهش محور باشند

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۴:۴۹:۰۵
کد خبر: ۱۱۰۱۶۶۲
پژوهش بودجه می خواهد / باید مدارس و برنامه‌های درسی پژوهش محور باشند
فرهاد کریمی با اشاره به هفته پژوهش گفت: باید پژوهش سراهای دانش آموزی، آزمایشگاه‌های مدارس و ... را تقویت کرد. این مقوله نیازمند بودجه و امکانات است.

 به گزارش برنا؛ هفته پژوهش بهانه‌ای است تا روند ارزش قایل شدن به پژوهش در بین دانش آموزان و معلمان مورد بررسی قرار بگیرد. این در حالی است که پژوهش در بین اغلب دانش آموزان  و معلمان کشور چندان جایگاهی ندارد. 

آغاز پژوهش محوری در مدارس

 فرهاد کریمی، رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص روند پژوهش در مدارس کشور به خبرنگار برنا گفت: هنوز آموزش و پرورش برای تربیت دانش آموزان به شکل پژوهش محور کاری از پیش نبرده است.

او  افزود: باید مدارس را به شکل پژوهش محور هدایت کرد. البته این مهم به تازگی آغاز شده و در آستانه اجرا هستیم.

برنامه‌های درسی باید پژوهش محور باشند/ باید معلمان را پژوهش محور تربیت کرد

 رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکید کرد: برنامه درسیدر مدارس ما باید پژوهش محور باشد. این در حالی است که هم اکنون این گونه نیستند.

کریمی با بیان اینکه معلمان ما باید پژوهش محور باشند، گفت: این مهم نیز باید در برنامه تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی گنجانده شود. به عبارت دیگر باید پژوهش محوری به عنوان یک اصل اساسی در روال آموزش کشور جای بگیرد. معلم باید با ابعاد پژوهش محوری آشنا شده و این مهم را در کار خود بگنجاند.

او تصریح کرد: باید پژوهش‌های دانش آموزی را شناسایی، معرفی و تقدیر کرد و این پژوهش‌ها را اشاعه داد. در صورت بروز این گونه اقدامات پژوهش هم شکل می‌گیرد.

توجه به پژوهش نیازمند بودجه

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: باید پژوهش سراهای دانش آموزی و آزمایشگاه‌های مدارس را  تقویت کرد. این مقوله نیازمند بودجه و امکانات است. برای تحقق این مهم باید بیش از میزان کنونی بودجه در مدارس هزینه کرد. این مقوله نیازمند اخذ بودجه از دولت نیست بلکه بسیاری از اقدامات پژوهشی می‌‎تواند به شکل خودگردان مدارس را تقویت کرده و موانع مالی مدارس را از بین ببرند.

 او درباره برگزیدگان پژوهش‌های دانش آموزی امسال افزود: برای مثال یکی از دانش آموزان منتخب امسال از طریق ساختار میوه‌ها، برق تولید کرده است. درضمن یکی دیگر از دانش آموزان محفظه ضد زلزله ساخته‌ است. تمامی این اقدامات از سوی داوران بررسی و نتیجه‌گیری شده و اعتبار سنجی آن انجام شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره تربیت معلمان پژوهش محور گفت: این مقوله نیازمند آموزش و مهارت است.

او درباره جایگاه آموزش و پژوهش میان معلمان کشور تاکید کرد: امسال بیست و سومین دوره معلم محوری برگزار می‌شود. این اقدام 23 سال است که در کشور انجام شده و ظرفیت‌‎های مناسب برای اجرا  فراهم شده است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز