دانستنی‌های حقوقی؛

آیا فیلم و صدای ضبط شده در دادگاه مدرک محسوب می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۰۶:۵۸:۲۸
کد خبر: ۱۱۰۲۶۰۶
آیا فیلم و صدای ضبط شده در دادگاه مدرک محسوب می‌شود؟
مطابق قانون فیلم و صدای ضبط شده شامل اَمارات قانونی نیستند و نمی‌توان به آنها استناد کرد.

به گزارش برنا؛ بسیاری از افراد در جلسات دادگاه اقدام به اثبات جرم به وسیله دلایل و مدارک مختلفی می‌کنند و گاهی اوقات آنها برای اثبات دلایل خود به عکس، فیلم و صداهای ضبط شده روی می‌آورند که البته بر اساس قانون این موارد دلایل قانونی نیستند.

مطابق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم مختلف هستند در قانون گفته شده اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی ادله اثبات برای جرم هستند.

بر اساس این ماده قانونی فیلم یا صدای ضبط شده و سایر مواردی از این دست نمی‌تواند به‌عنوان تنها دلیل شاکی، کافی باشد اما این موضوع به معنای از اعتبار ساقط شدن صدای ضبط شده در دادگاه نیست زیرا برخی قضات و حقوقدانان صدای ضبط شده از شخص مرتبط در یک پرونده کیفری را صرفا دلیلی برای اثبات اتهام رخ داده یا تبرئه متهم می‌دانند پس اگر به جز نوار ضبط شده، مدارک محکمه‌پسند یا دلیل شرعی و قانونی برای انتساب یک جرم به شخص وجود داشته باشد، این نوار ضبط شده می‌تواند در کنار آن دلایل محکمه پسند به قاضی کمک کند.

بنابراین می‌توان فیلم یا صدای ضبط شده را به‌عنوان اَماره‌ای در کنار سایر اَماره‌ها قرار داد تا قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده بتواند براساس آن به علم کافی در مورد قضیه برسد و رای صادر کند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز