رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی:

تکنولوژی، فاصله ها را در شب یلدا کم می کند/یلدا فرصتی برای کنارگذاشتن اختلاف ها

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۱۹:۰۲:۳۳
کد خبر: ۱۱۰۲۷۰۹
تکنولوژی، فاصله ها را در شب یلدا کم می کند/یلدا فرصتی برای کنارگذاشتن اختلاف ها
مصطفی اقلیما گفت: شب یلدای امسال و تغییرات اجتماعی کمک می کند تا با بهره گیری از تکنولوژی روز فاصله خانواده ها کاهش پیدا می کند و روابط اجتماعی تقویت شود.

به گزارش برنا؛ نخستین شب یلدایی که رنگ و بوی کرونایی به خود گرفته است این نگرانی را ایجاد کرده که به مقوله درو شدن انسان ها از یکدیگر سرعت بخشیده و شکاف اجتماعی و نسل ها را بیشتر کند. فاصله هایی که قاعدتا تبعات خوشایندی برای جامعه ندارد اما در این میان به نظر می رسد متخصصین خانواده و جامعه شناسان راه هایی را توصیه می کنند که می تواند گره گشا باشد.

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: مردم به سطحی از آگاهی رسیده اند که قطعا می دانند در شب یلدای امسال چگونه رفتار کنند.

او افزود: از سوی دیگر با گذشت زمان بسیاری از رسوم گذشته فراموش شده است و مشکلات اقتصادی سبب شده  تا روز به روز دورهمی ها کمتر شده و صرفا خانواده درجه یک دور یکدیگر جمع می شوند.

اقلیما با اشاره به برخی مراجعات مردم به حوزه های مددکاری ادامه داد: بارها شاهد هستیم که شهروندان عنوان می کنند که ماه ها و سال هاست که یکدیگر را ندیدند.

این جامعه شناس خانواده خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که کافه ها و رستوران ها نیز تعطیل هستند و این امر نیز سبب می شود تا مشکلات شب یلدا کمتر شده و فاصله گذاری های اجتماعی رعایت می شود. در گذشته شاهد بودیم که 50 نفر در خانه های بزرگ و یا همین رستوران ها دور هم جمع می شدند اما امروز دیگر هیچ کدام از این ها وجود ندارد و مردم در خانه های کوچک خود توانایی دعوت مهمان را ندارند.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی افزود: آمدن تکنولوژی سبب شده است تا بسیاری از این مشکل ها حل شود و با اتکا به تلفن و تلفن همراه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و شیوع بیماری کرونا سبب می شود تا مردم امسال بیشتر از امکانات روز استفاده کنند.

اقلیما با اشاره به اینکه امروز هزینه های ایاب و ذهاب نیز افزایش یافته است و امکان مسافرت بین شهری در این روزها نیست، اظهار کرد: شهرها و روستاهایی که همچنان سنت های قدیمی را رعایت می کنند و در یک محل جمع می شوند، در این برهه زمانی خطر آن ها را تهدید می کند زیرا هزینه ها در آنجا به مراتب پایین تر است و فضای تجمع نیز وجود دارد.

او افزود: پیش بینی من این است که همانگونه مردم در مراسم سیزده به در رعایت کردند در مراسم شب یلدا نیز رعایت خواهند کرد. آگاهی امروز افزایش یافته است و مردم نیز با محدودیت هایی مواجه هستند.. 

این استاد دانشگاه با اشاره به راه های تحکیم روابط و جلوگیری از فاصله افتادن میان خانواده ها با توجه به شیوع کرونا اذعان کرد: باید توجه داشت با وجود اینکه ظاهر ما مدرن و شهری شده است اما همچنان باورهای سنتی در میان مردم وجود دارد. هنوز هم شاهد هستیم که در برخی مواقع بهترین مامن برای جوانان، خانواده ها هستند و این پدیده در جامعه غالب است. در همین راستا شب یلدا می تواند بهانه ای باشد تا مردم با یک تماس تلفنی کدورت ها را کنار گذاشته و با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کنند و این شب مقدمه ای برای حل مشکلات شود زیرا تماس تلفنی از دیدار حضوری به مراتب راحت تر است و شاید این بهانه خوبی برای ارتباطات بیشتر شود.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ادامه داد: یک پیام کوتاه و یک تماس تلفنی حداقلی در این شب راهگشا خواهد بود و منجر به تحکیم روابط می شود. درست است که شاید یک ارتباط حداقلی باشد اما تاثیرات فراوانی بر روح و روان افراد می گذارد. مسلما فاصله ای که به واسطه کرونا ایجاد شده است تاثیرات مثبتی بر روابط می گذارد. برای نمونه فرزندی که در همان شهری زندگی می کند که خانواده اش نیز حضور دارند شاید در ماه یک بار سراغ خانواده را بگیرد اما پس از اینکه از آن ها دور می شود هر هفته حال آن ها را می پرسد.

اقلیما تصریح کرد: شب یلدا بهترین فرصت است تا خانواده با یک تماس تلفنی مشاجره ها را خاتمه دهند. تکنولوژی علاوه بر کاهش هزینه ها و کم کردن فاصله ها این فرصت را به وجود خواهد آورد تا روابط انسانی تحکیم شود. قطعا امسال ارتباط تصویری از طریق شبکه های مجازی بیشتر خواهد شد و خانواده ها نیز بهتر است به این سمت روی آورند.

این جامعه شناس در ادامه گفت: فرصت های ویدئوکنفرانسی که در فضای مجازی ایجاد شده است عملا گردهمایی های سنتی را می تواند زنده کند و امسال ضرورت دارد تا شهروندان از این بستر به بهترین شکل استفاده کنند. شب یلدا سبب می شود تا بسترها و شکاف ها در جامعه برطرف شود. این فرصتی است که مناسبت های فرهنگی ایرانی در اختیار جامعه انسانی قرار داده است.

اقلیما در پایان تاکید کرد: انسان ها زمانی که مشاجره می کنند غالبا به دنبال بهانه و فرصتی هستند که بار دیگر روابط خود را احیا کنند و کدورت ها را کنار بگذارند. این یک واقعیت در میان انسان ها است و این امر در کنار شب یلدا می تواند شکوفا شود. مردم باید از این فرصت درخشان به بهترین شکل استفاده کنند زیرا در برهه ای از زمان قرار داریم که نیاز است قلب ها در کنار یکدیگر باشند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز