خبرگزاری برنا علل ماندن مردم در صحنه‌های حوادث را بررسی کرد؛

تماشاچیان مرگ به دنبال چه هستند؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۰۴:۲۴:۱۶
کد خبر: ۱۱۰۳۷۴۹
تماشاچیان مرگ به دنبال چه هستند؟
اصغر کیهان‌نیا گفت: خشم فروخورده، نداشتن سرگرمی و کنجکاوی سه علت اصلی تماشای حوادث توسط مردم است.

به گزارش برنا؛ در شهر پر حادثه ما، تماشاچیان مرگ کم نیستند، کسانی که منتظر هستند یک حادثه یا اتفاقی رخ دهد تا سریعا خود را به محل برسانند و تماشا کنند. از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو تا حادثه‌ای به اندازه یک تصادف رانندگی یا حتی گروگانگیری در قم که همین چند روز پیش رخ داد و در تصویر عجیبی مردم در صف ایستاده بودند تا این حادثه را تماشا کنند اما دلیل این اشتیاق چیست و چرا برخی حاضرند حتی به قیمت جان خود همچنان یک شاهد عینی در صحنه حوادث باشند؟

اصغر کیهان‌نیا، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا با اشاره به علت این موضوع گفت: بخشی از این مسئله به هیجان‌پذیری مردم بازمی‌گردد. در واقع شهروندان در جوامع دارای اضطراب، هر لحظه در انتظار وقوع حادثه هستند و وقتی صحنه اعدام، تصادف، ریزش ساختمان، نزاع خیابانی و... می‌‎بینند با اشتیاق به سمت آن می‌روند تا خشم فروخورده خود را تماشا کنند و از این راه برای تخلیه روانی‌شان استفاده کنند.

او افزود: متاسفانه جامعه جوان ما محلی برای تخلیه هیجانات خود ندارد و فشارهای ناشی از افسردگی، شکست و نرسیدن‌ها باعث می‌شود سرشار از خشم و عصبانیت باشد پس منتظر است تا فضایی پیدا کرده تا بتواند خود را تخلیه کند.

این روانشناس در ادامه گفت: علت دیگر نداشتن سرگرمی و دیگری کنجکاوی مردم است که تا هر حادثه‌ای می‌بینند در محل حاضر می‌شوند که هم اطلاع پیدا کنند هم اینکه درس عبرتی بگیرند که برای خودشان این حوادث پیش نیاید.

کیهان‌نیا تصریح کرد: پیرو این موضوع هر چقدر کشوری سطح رفاه و فرهنگ آن بالاتر باشد شاهد میزان کمتری از اضطراب و استرس خواهد بود و همین عامل باعث افزایش میزان تاب آوری در میان آنان می‌شود.

این روانشناس با اشاره به آسیبی که تماشاچیان حادثه ایجاد می‌کنند، گفت: زمانی که شاهد یک دعوای خیابانی هستیم به جای ترک محل و تماس با نیروهایی که برای جلوگیری از ادامه درگیری می‌توانند وارد صحنه شوند، با دوربین موبایل فیلمبرداری می‌کنیم! این اتفاق را بیشتر در جوامع جهان سوم و در حال توسعه می‌بینیم که نشانگر لذت ناخودآگاه از ثبت لحظه‌های توام با خشم و خشونت است چراکه فضایی برای برون ریزی هیجانات خود نداریم.

کیهان‌نیا در پایان اظهار کرد: در آموزش‌های شهروندی که سازمان‌های حمایتی، مراقبتی و سازمان‌های دخیل در بحران‌ها به مردم ارائه می‌کنند باید آموزش داده شود که وقتی مشکلی پیش می‌آید برای همه ماست و باید به باز کردن گره کمک کنیم.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز