در شورای عالی توسعه تعاون استان فارس مطرح شد؛

محمد کبیری: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تسهیلات برای تعاونی‌های مسکن در نظر گرفته شد/ تصویب هزار میلیارد تسهیلات برای حوزه تعاون فارس

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۴:۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۰۴۳۱۱
محمد کبیری: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تسهیلات برای تعاونی‌های مسکن در نظر گرفته شد/ تصویب هزار میلیارد تسهیلات برای حوزه تعاون فارس
کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: مبلغ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بیش از 120 طرح تعاونی‌ در فارس تخصیص یافت.

به گزارش برنا، محمد کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سه شنبه در شورای عالی توسعه تعاون استان فارس با تمجید از فعالیت تعاونی ها در این استان گفت: مبلغ یک هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل ماده 56 و ماده 52 توسط بانک توسعه تعاون تعهد شد که با پیگیری استانداری فارس و سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل طرح های نیمه تمام دولتی و تعاونی های فارس که در شرایط اقتصادی کنونی نیاز به حمایت دارند اختصاص یافت.

کبیری تاکید کرد: صندوق ضمانت تعاون نیز در کنار بانک توسعه تعاون کمک خواهد کرد که تعاونگران فارس به راحتی بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از طریق سامانه جامع هوشمند بخش تعاونی کشور،حضور به ادارات کل برای تشکیل تعاونی ها در سطح کشور منتفی شده است.

وی اظهار  داشت: فارس رتبه نخست را در سطح کشور در خصوص تشکیل تعاونی ها دارد که این موضوع نشان از فرهنگ غنی مردم این خطه در مشارکت پذیری در فعالیت های اقتصادی دارد.

کبیری بیان کرد: خطوط اعتباری ویژه‌ای برای تعاونی‌های جوانان، زنان، توان یابان، دانش بنیان، توسعه عمران شهرستان‌ها و مسکن با نرخ 12 تا 14 درصد تعیین شده است.

وی اظهار داشت: مجموعه عملکرد تعاونی‌های این استان در سطح کشور در سالیان اخیر کارنامه خوبی بجا گذشته است.

وی ادامه داد: ایران در برابر شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و بیماری کرونا نیز وضعیت را دشوار و آثار زیان باری بر اقتصاد و فضای کسب و کار تحمیل کرده است.

کبیری اضافه کرد: توسعه تعاون می تواند به بهبود این وضعیت کمک کرده و این حوزه از ظرفیتی بهرمند است که محور اقتصاد مقاومتی را به دست گیرد.

وی با بیان اینکه در قوانین کشور به بخش تعاون توجه ویژه ای شده،گفت: در اجرا و بصورت میدانی اما چندان به حوزه تعاون توجه نشده است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: تعاون بهترین راه برای توسعه کشور و ایجاد رفاه اجتماعی است و بخشی است که با اتکا به آن می توان اشتغالزایی کرد و از طریق جذب سرمایه های خرد توسعه پایدار را نیز حاصل کرد.

وی با تاکید بر بهبود فضای کسب و کار در سطح کشور بیان کرد: قانون ایران سهمی 25 درصدی در اقتصاد را برای تعاونی‌ها مشخص کرده که برای تحقق این موضوع باید بخش خصوصی تلاش کند و ارگان‌های دولتی نیز این موضوع را سرعت ببخشند.

کبیری با بیان اینکه باید اعتماد عمومی را به بخش تعاون احیاء کرد گفت: توسعه شفافیت در روند فعالیت تعاونی‌ها امر بسیار مهمی است تا مردم بتوانند به این واحدها اعتماد کرده و سرمایه‌های خرد خود را در اختیار تعاونی ها قرار دهند.

وی همچنین معتقد است که ضروری است که فعالیت تعاونی ها از حالت سنتی به مدل‌های به روز و پویا تبدیل و روند این واحدها در اتاق‌هایی شیشه‌ای دنبال شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه شفافیت این وزارتخانه خبر داد و افزود: بزودی همه خدمات بخش دولتی به بخش غیردولتی و تعاونی‌ها با استفاده از این سامانه به جامعه هدف ارایه خواهد شد.

وی در ادامه توسعه نوآوری را در حوزه تعاون امری بسیار مهم و لازمه این بخش دانست و اظهار داشت: اولین مرکز نوآوری توسعه تعاون طی ماه های اخیر در استان فارس افتتاح شد و تاکنون نیز 11 مرکز نوآوری در سطح کشور به بهره برداری رسیده است.

کبیری ادامه داد: بودجه‌های قابل قبولی برای افزایش بهره وری و هدایت تعاونی ها از فعالیت سنتی به سمت روش های مدرن پیش بینی شده است.

وی همچنین به لزوم هدایت هدفمند از تعاونی‌های کشور اشاره کرد و گفت: ضروری است که تسهیلات کم بهره و کارآمد برای واحدهای تعاونی درنظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: 7 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات برای تعاونی های مسکن سراسر کشور در نظر گرفته شده که بازپرداخت آن 10 ساله است و فارس نیز می تواند سهم خوبی از این اعتبارات را جذب این استان پهناور کند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: این آمادگی وجود دارد که برای تکمیل و توسعه زنجیره تعاونی ها با الگوی بنگاه های پیشران همکاری لازم انجام شود.

نظر شما