برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

جنجال وجود تمساح در دریاچه چیتگر تهران/سیلی به صورت سرباز بابلی/پیدا شدن دوباره سر و کله‌ی بوی تهران/ پیگیری خرید واکسن کرونا از منابع معتبر

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۲۳:۲۷:۰۲
کد خبر: ۱۱۰۵۰۴۶
جنجال وجود تمساح در دریاچه چیتگر تهران/سیلی به صورت سرباز بابلی/پیدا شدن دوباره سر و کله‌ی بوی تهران/ پیگیری خرید واکسن کرونا از منابع معتبر
هفته گذشته اخبار متعدد در حوزه اجتماعی در رسانه ها منعکس شد به اختصار به مرور برخی از این اخبار خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون 121هزار و77 نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به 52هزار و883 نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را 844هزار و 430 نفر اعلام کرد.

حیوان هفته: تماسح دریاچه چیتگر

برخی اخبار تایید نشده، حکایت از وجود یک تمساح در دریاچه خلیج فارس (چیتگر) دارد؛ شنیده ها حاکی از آن بود که یک شهروند، تمساحی در دریاچه چیتگر که در غرب تهران واقع است را مشاهده کرده این امر بلافاصله با واکنش هایی رو به رو شد و نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرد.

تمساحی که منبع شکل گیری آن مورد بحث و نظرهای فراوانی شده و به شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

سید آرش حسینی میلانی در تاریخ 23آذرماه به خبرگزاری برنا در خصوص تمساح جنجالی دریاچه چیتگر گفت: شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.

شوک هفته: سیلی به سرباز بابلی

طی روزهای گذشته ماجرای بدرفتاری و کتک زدن یک سرباز وظیفه در بابل و در دادگستری این شهرستان خبرساز شده بود. ماجرا از این قرار بود که یکی از بازپرس های دادگستری بابل هنگام حضور در محل کارش از در ورودی مخصوص ارباب رجوع وارد شده و به دلیل زدن ماسک و طبق رویه مرسوم، سرباز وظیفه شناسی از او درخواست کارت شناسایی کرده و قصد بازرسی بدنی او را دارد که بازپرس این اجازه را به او نداده و در ادامه به صورت او سیلی می زند. در ورودی قضات و بازپرسان در دادگستری بابل از درب ورود ارباب رجوع متفاوت است و سرباز بابلی به همین دلیل بازپرس را نشناخته و بر اساس وظیفه به تفتیش بدنی او اصرار داشت که با واکنش خشن بازپرس مواجه و این مسئول به صورت سرباز سیلی می زند.

در همین راستا هیاتی با حضور رییس کل دادگستری و مسئول بازرسی نیروی انتظامی استان با تشکیل جلسه سه ساعته پس از استماع شکایت سرباز وظیفه که به اتفاق پدرش در جلسه حاضر شده بود و بررسی اوضاع و احوال به اظهارات مطلعین و استماع توضیحات قاضی با عذرخواهی بازپرس و دلجویی مقامات قضایی از سرباز وظیفه نهایتا نامبرده از شکایت خویش صرفنظر و اعلام گذشت نموده است و مراتب توسط هیات نظارت بر حقوق شهروندی و مقامات زیربط صورت جلسه شد.

شایعه هفته: سرقت خشن از طلافروشی تهران

ویدئویی تحت عنوان سرقت از یک طلافروشی در تهرانپارس در فضای مجازی دست به دست شد.

سردار حمید هداوند، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این خصوص گفت: پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی پلیس نیز بررسی‌ های خود را آغاز کرد و با وجود آن که با کمی دقت در تصویر عدم وقوع این سرقت در داخل کشور مشخص بود اما بررسی‌های تکمیلی نیز انجام گرفته و مشخص شد که این سرقت در یکی از کشورهای همسایه رخ داده است.

مزاحم هفته:بوی بد تهران

عصر روز 23 آذرماه 99 شهروندان مناطق 6 و 19 تهران بویی شبیه تخم مرغ گندیده در سطح شهر استشمام کردند. این  چندمین بار است که در دوسال گذشته چنین بوی نامطبوعی شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد.

خودکشی هفته: پسر 12 ساله تهرانی

ساعت 2:30 ظهر شنبه 22 آذر، مرگ مشکوک پسری 12 ساله در منطقه سعادت‌آباد به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد.

 

تحقیقات نشان می‌داد مدتی قبل پدر و مادر پسر 12 ساله از هم جدا شده و او با پدرش که پزشک است زندگی می‌کرد.

در زمان حادثه مادر بزرگ این پسر دانش‌آموز در خانه بوده اما وقتی او در اتاق پذیرایی حضور داشته نوه‌اش به اتاقش رفته و دقایقی بعد نیز صدای شلیک گلوله‌ای شنیده شد، مادر بزرگ وحشتزده به اتاق پسر نوجوان می‌رود و با جسدش مواجه می‌شود.

پسر نوجوان قبل از مرگش، دوربین فیلمبرداری را روشن کرده و در مقابل دوربین انگیزه خود از این مرگ را بیان کرده بود. او گفته بود از زندگی خسته شده و دیگر نمی‌تواند به زندگی‌اش ادامه دهد. حتی دست نوشته‌ای با این مضمون نیز از خود به‌جا می‌گذارد. در پایان این فیلم 12 دقیقه‌ای پسر نوجوان اسلحه کلت کمری را برداشته و به سرش شلیک می‌کند.


رایگان هفته:معاینه فنی تاکسی

روز حمل و نقل در 26 آذر جهت نکوداشت و تکریم از ناوگان حمل و نقل شهری با مشارکت سازمان تاکسیرانی هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای تاکسی در همه مراکز معاینه فنی شهر تهران رایگان بود.

بازداشتی هفته:همسرپویان مختاری

هفته پیش خبری مبنی بری بازداشت نیلوفر صفری زاده چوکامی با نام مستعار نیلی افشار به علت قرار گرفتن در لیست قرمز اینترپل از طرف پلیس ایران، در یکی از فرودگاه های کشور مالدیو منتشر شد.این خبر در ادامه تکذیب شد.

تمدید هفته: ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مهلت ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 و بیست و ششمین المپیاد علمی دانشجویی تا 26 آذر ماه تمدید شد.

حادثه هفته: درگیری مسلحانه در دزفول

نزاع و درگیری مسلحانه در یکی از روستاهای این شهرستان 2 کشته و چهار زخمی بر جاگذاشت

سرهنگ روح اله گراوندی، فرمانده انتظامی دزفول در تشریح این خبر گفت: این درگیری به دلیل اختلافات قبلی رخ داد که عده ای از طرفین با اسلحه با هم درگیر شدند.

او افزود: ماموران انتظامی به سرعت خود را به محل درگیری رسانده و با استقرار در منطقه اوضاع را تحت کنترل قرار دادند.

این مقام انتظامی بیان کرد: در این حادثه 6 نفر زخمی شدند که 2 نفر از آنها جان باختند و چهار نفر دیگر برای درمان به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شدند.

سرهنگ گراوندی گفت: هم اکنون امنیت در منطقه حاکم است و تلاش برای شناسایی و دستگیری عاملان نزاع با جدیت در دست پیگیری است.

افزایش هفته: پرداختی بازنشستگان

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از شروع سال پرداختی بازنشستگان 80 درصد افزایش یافته است و هیچ بازنشسته‌ای زیر سه میلیون تومان دریافت نمی‌کند.

حذف هفته:نام همسر سابق

سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال در این شرایط حذف طلاق قبلی از شناسنامه گفت: در ماده 32 قانون ثبت احوال آمده است اگر خانمی که از همسرش جدا شده باشد، در هنگام طلاق بائن غیرمدخوله یعنی دوشیزه باشد، نام همسرش را از شناسنامه حذف می کنیم. در غیر این صورت با ازدواج مجدد، واقعه طلاق قبلی حذف می شود.

او در ادامه افزود: ما مکلفیم آخرین واقعه ازدواج و طلاق را ثبت کنیم به جز کسی که هنگام طلاق دوشیزه باشد. اگر کسی طلاق گرفته باشد و مجددا ازدواج کند، حتی اگر یک ساعت بعد از ازدواج باشد با سند ازدواج به ثبت احوال مراجعه کند، با ازدواج جدید، واقعه قبلی یعنی طلاق قبلی از شناسنامه او حذف می شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال درباره حذف نام همسر سابق از شناسنامه افراد تصریح کرد: فقط آخرین ازدواج یعنی آخرین واقعه می تواند ثبت شود و بقیه پاک شود. هر چند آقایان تا 4 ازدواج همزمان را می توانند ثبت کنند. ازدواج قبلی زمانی که منجر به طلاق شود، با ازدواج بعدی، حذف می شود و این اختصاص به خانم یا آقا ندارد.

جریمه هفته:ماسک نزدن

استاندار تهران با اشاره به آغاز طرح جریمه افراد فاقد ماسک در تهران از اثرگذاری مطلوب طرح شهید سلیمانی خبر داد. ​

آلودگان هفته: برخی کلان شهرها

هوای شهرهای اراک، دشستان، اهواز، زنجان، مشهد، قم و تهران در روز 26 آذرماه به ترتیب با شاخص‌های 120، 121، 129، 131، 131، 134 و 136 ناسالم برای گروه‌های حساس و کرج و اصفهان با شاخص‌های 158 و 174 در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار دارد.

تسهیلات هفته: تحصیلات عالی معلولان

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: طی تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه آزاد، بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای کمک به تحصیلات عالیه افراد دارای معلولیت هزینه شده است.


خرید هفته: واکسن کرونا

سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، به اقدامات انجام شده جهت تامین واکسن، اشاره کرد و گفت: دستورات لازم برای واردات و خرید واکسن از کشورهای دیگر و اتحادیه کوواکس، داده شده و پیگیری‌ها در حال انجام است.

او افزود: مردم نگران نباشند، اگر قرار باشد واکسنی وارد شود، از مطمئن‌ترین منابع که در بیرون از این سرزمین ریسک خود را طی کرده، انجام خواهد شد.

پرداخت هفته: مابه‌التفاوت مشاغل سخت

مابه‌التفاوت متناسب‌سازی مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همراه با حقوق این ماه پرداخت می‌شود.

رویداد هفته: بارش شهابی

بامداد دوشنبه 24 آذر ماه، آخرین بارش شهابی دوپیکری پاییز 99 در آسمان کشور قابل مشاهده بود.

توزیع هفته:واکسن آنفلوآنزا

کیانوش جهانپور در روز 22 آذرماه  گفت: علاوه بر واکسن‌های توزیع شده در شبکه بهداشتی کشور برای گروه‌های پر خطر، 600 هزار دوز واکسن آنفلوانزای وارداتی با ارز نیمایی در شبکه داروخانه های کشور توزیع شد.

وام هفته: 6 میلیون برای دانش آموزان کرونایی

گودرز کریمی فر، مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش، درباره چگونگی تامین هزینه درمان دانش آموزان مبتلا به کرونا گفت: در بیمه درمان حوادث دانش‌آموزی پیش بینی کردیم که هزینه‌های فوت، نقص عضو، دیه، هزینه‌های کلینیکی و پاراکلینیکی، بستری و جراحی سریع در بخش بیمارستانی مشمول این بیمه باشند.

او ادامه داد: با توجه به پوشش بیمه‌ای اقلام ذکر همه موارد را پرداخت کنیم و یک بخش هم موارد مربوط به حادثه است که به صورت کلی این حادثه ممکن است ساده باشد یا شامل مواردی مانند زلزله و سیل شود.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش بیان کرد: علاوه‌بر این موضوع حوادث می‌تواند موارد دیگری از جمله بیماری کرونا را هم شامل شود که در این مورد در بخش بیمارستانی و بخش‌های دیگر 6 میلیون تومان وام دریافت می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز