فیسبوک و گوگل به انجام معاملات غیرقانونی متهم شدند

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۱۱:۳۶:۰۸
کد خبر: ۱۱۰۵۳۱۳
فیسبوک و گوگل به انجام معاملات غیرقانونی متهم شدند
گوگل و فیسبوک دو غول تبلیغات آنلاین، از یکسری معاملات برای تحکیم قدرت خود در بازار به طور غیرقانونی استفاده کرده در دادخواستی از سوی تگزاس و ۹ ایالت دیگر متهم شدند.

به گزارش برنا؛ گوگل و فیس بوک در فروش آگهی اینترنتی به شدت رقابت می‌کنند و بیش از نیمی از بازار جهانی را در اختیار دارند. در شکواییه ادعا شده است که این دو بازیگر عرصه تبلیغات آنلاین، در یک معامله عمومی در سال ۲۰۱۸ توافق کرده‌اند که به مشتریان تبلیغ دهنده فیسبوک اجازه دهند تا تبلیغات را در شبکه شرکای انتشاراتی گوگل قرار دهند و رده‌های بالای مدیریتی نیز این قرارداد را امضا کردند.

بر اساس این قرار داد، مثلا یک وبلاگ کفش ورزشی که از نرم افزار گوگل برای تبلیغات فروش استفاده می‌کند، می‌تواند از خرده فروشی کفش مورد تبلیغ در فیسبوک، کسب درآمد کند.

به گفته منابع آگاه، گوگل به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حفظ سهم بازار، به مشارکت‌های مشابهی با سایر شرکت‌های تبلیغاتی دست زده است.

بنا بر آنچه در این شکواییه ادعا شده و گوگل به طور علنی چیزی درباره آن نگته است، فیسبوک موافقت کرده از پشتیبانی نرم افزار‌های رقیب که ناشران برای خنثی کردن قدرت بازار گوگل ساخته بودند، عقب نشینی کند.

گفته می‌شود فیسبوک مزایای مختلفی از جمله دسترسی به داده‌های گوگل و استثنائات خط مشی را دریافت می‌کند که به مشتریان این امکان را فراهم می‌کند به طور غیرعادلانه‌ای تبلیغات بیشتری را از مشتریان سایر شرکای گوگل در اختیار بگیرند.

در این شکایت همچنین ادعا شده است که گوگل و فیسبوک درگیر تعیین قیمت آگهی‌ها بوده و به همکاری خود ادامه داده‌اند، اگرچه این بخش به شدت ویرایش شد و مشخص نبود که شرکت‌ها چگونه و چه زمان «توافقنامه تخصیص بازار» خود را عملی کردند.

با این حال، با توجه به دامنه و ماهیت گسترده همکاری بین دو شرکت، گوگل و فیسبوک می‌دانستند که توافق آن‌ها می‌تواند باعث نقض قانون ضد انحصار شود. این دو شرکت در مورد چگونگی همکاری با یکدیگر بحث و مذاکره کردند.

شش نفر از افراد مطلع گفتند وزارت دادگستری آمریکا همچنین در حال تحقیق در مورد توافق بین این شرکت‌ها به عنوان بخشی از تحقیق ضد انحصاری در گوگل است؛ اما وزارت دادگستری که از گوگل به دلیل رفتار‌های جداگانه در ماه اکتبر شکایت کرد، هنوز ادعا‌هایی در رابطه با معامله ۲۰۱۸ ارائه نکرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز