دانستنی‌های حقوقی؛

عواقب قانونی ترک منزل توسط همسر/چگونه می‌توان در نبود مرد طلب مهریه کرد؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۰۶:۴۴:۲۶
کد خبر: ۱۱۰۵۶۶۶
عواقب قانونی ترک منزل توسط همسر/چگونه می‌توان در نبود مرد طلب مهریه کرد؟
بر اساس قانون مدنی، عقد نکاح که میان زن و مرد منعقد می‌شود و آنها را زوجیت یکدیگر در می آورد، حقوق و تکالیف مختلفی را برعهده آنان قرار می دهد اما گاهی بنا به دلایل مختلف یکی از زوجین اقدام به ترک کردن خانه کرده و به همین دلیل، امکان ایفای وظایف زناشویی از بین می‌برد.

به گزارش برنا؛ در جامعه امروزی  یکی از مشکلاتی که با آن سرو کار داریم نافرمانی زن و مرد نسبت به یکدیگر است که در اصطلاح حقوقی به آن شقاق گفته می‌شود که در این میان یکی از این موارد نافرمانی، ترک منزل توسط همسر است.

ترک منزل توسط زن

در صورتی که زن بدون داشتن دلیل قانونی و مشروع خانه را ترک کند، دیگر نمی‌تواند نفقه بگیرد درواقع زن عدم تمکین کرده و در قانون زمانی که زوجه بدون داشتن دلیل قانونی موجه و بدون رضایت شوهر خانه را ترک کند مستحق گرفتن نفقه نیست حتی اگر زوجه در خانه پدر و مادر خودش زندگی کند باز هم نفقه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد.

زنی که با شوهر خودش تمکین نکند ناشزه نامیده می‌شود و در این صورت مرد نه تنها می‌تواند به او نفقه پرداخت نکند بلکه می‌تواند خواستار طلاق هم باشد و امکان تجدید فراش هم برای شوهر وجود دارد.

زن در صورتی می‌تواند عدم تمکین کند که خواسته شوهر نامشروع باشد و اگر در موارد ضروری مجبور به ترک منزل شود و یا به سفر برود و از شوهر اجازه نگرفته باشد ناشزه نخواهد بود و مرد موظف است که نفقه زن را پرداخت کند البته در اینجا منظور از ترک منزل، قهر بودن زن و ترک دائمی منزل نیست و در صورتی که زن به طور دائم خانه را ترک کرده باشد عدم تمکین کرده و ناشزه خوانده می‌شود.

مواردی که زن می‌تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود

۱: اگر زن بیماری داشته باشد که مداوا کردن آن ضروری باشد و این ضروری بودن مداوا را پزشک تایید کرده باشد.

۲: انجام واجبات شرعی و فرایض دینی یعنی اگر زن برای رفتن به حج و…. از شوهر اجازه نگرفته باشد به معنای عدم تمکین نیست.

۳: اگر زن در خانه‌ای زندگی کند که از لحاظ مالی یا ناموسی و یا جانی در خطر باشد، می‌تواند ترک منزل کند  و مرد باید نفقه زن را بپردازد.

ترک منزل از جانب مرد

اولین مبحثی که در خصوص ترک منزل توسط شوهر با آن مواجه هستیم نفقه برای زوجه است زیرا بسیاری از زنان خانه دار هستند یا از حمایت خانواده خود برخوردار نیستند و از لحاظ مالی از جانب شوهر تأمین می‌شوند.

در برخی موارد زمانی که مرد خانه را ترک می‌کند اقدام به فروش منزل کرده و زن که هیچ گونه سرپناهی ندارد، مجبور به تخلیه خانه می‌شود که در این موارد زن می‌تواند در  مراجع قانونی خواستار حق خویش شود.

همان طور که در قانون به زنی که نافرمانی کند و تمکین نکند ناشزه گفته می‌شود در صورت عدم تمکین مرد و ترک منزل ناشزه خوانده می‌شود و از آنجایی که سرپرستی خانواده با مرد است حق دادن نفقه به عهده اوست و در صورتی که نتواند نفقه را پرداخت کند و مخارج را بر عهده نگیرد زن می‌تواند نسبت به گرفتن نفقه توسط محاکم حقوقی اقدام کند.

گاهی مرد به دلیل ازدواج دوم خانه را ترک می‌کند، هرچند که مرد مجاز به گرفتن چندین زن است اما این در صورتی‌ست که بتواند میان همسران خود عدالت را رعایت کند.

حقوق زن در صورت ترک منزل از سوی مرد

قانون در مقابل مردی که بنا به دلایلی که ذکر شد اقدام به ترک خانه خود کند، از زن حمایت می‌کند، بدین صورت که زن می‌تواند یک شکایت کیفری با موضوع ترک نفقه در شورای نگهبان مطرح کند و خواهان تأمین دلیل شود تا مشخص شود که زوج به دلیل عدم توانایی پرداخت مخارج زن و یا امتناع کردن از پرداخت و یا هر دلیل غیر موجه دیگر اقدام به ترک خانه کرده است که در صورت اثبات و انجام این عملیات مجازات مرد زندان خواهد بود.

در مورد مردی که مجهول المکان باشد و دسترسی به او توسط زوجه امکان پذیر نباشد و زوجه می‌تواند در دسترس نبودن زوج را اثبات کرده تا از حق طلاق و طرح شکایت بر علیه زوج برخوردار شود.

مطالبه مهریه توسط زن در صورت نبود همسر

در صورتی که مردی خانه را ترک کرده باشد و یا از دادن نفقه خودداری کند زن می‌تواند بر اساس وکالتی که در عقدنامه به او داده شده درخواست مهریه کند و حتی می‌تواند طلاق خود را هم بخواهد و مرد هم موظف است مهریه زن را بپردازد و در صورت ممانعت، زن باید اموال مرد را به دادگاه معرفی کند تا اموال از طریق دادگاه توقیف شود و مهریه زن از مال توقیف شده پرداخت شود و اگر مرد مالی نداشت دادگاه او را ممنوع الخروج می‌کند تا زمانی که مهریه پرداخت شود.

//انتهای پیام:3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز