معاون آموزش ابتدایی مطرح کرد:

عقب بودن ایران در مهارت های زبانی از میانگین جهانی/ به دنبال اجباری شدن پیش دبستانی هستیم/ شایستگی های مربیان تحت بررسی است/ ساز و کار مهدهای کودک چندان مشخص نیست/ شهریه مهدهای کودک بر اساس مقررات

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۱۰:۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۱۰۵۹۴۵
عقب بودن ایران در مهارت های زبانی از میانگین جهانی/ به دنبال اجباری شدن پیش دبستانی هستیم/ شایستگی های مربیان تحت بررسی است/ ساز و کار مهدهای کودک چندان مشخص نیست/ شهریه مهدهای کودک بر اساس مقررات
نشست خبری معاون آموزش ابتدایی با موضوع "واگذاری مهد کودک ها به وزارت آموزش و پرورش و بسته تحولی خوانا" برگزار شد.

به گزارش برنا؛ نشست خبری رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با موضوع "واگذاری مهد کودک ها به وزارت آموزش و پرورش و بسته تحولی خوانا" صبح امروز 29 آذر برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز پرستار و با اشاره به بسته تحولی خوانا گفت: در مهارت های زبانی با توجه به چالش دوره ابتدایی و درک دانش آموزان در مطالب درسی و... از میانگین جهان عقب هستیم. در بسته خوانا ادب، مسئولیت پذیری، جرات ورزی به صورت آزمایشی  در برخی از استان ها انجام شده است.

او افزود: سال هاست که دانش آموزان خواندن و نوشتن را انجام می دهند اما دستور زبان مناسب را ندارند . این در حالی است که دانش آموزان ما از نوشتن یک نامه و جمله و تجزیه  و تحلیل پیام عاجز هستند.

حکیم زاده گفت: گوش دادن و ابراز وجود در بین دانش آموزان اندک است. ابراز وجود و بیان دیدگاه ها  و مشارکت فعال در بسته تحولی خوانا برروی مهارت گوش دادن و صحبت کردن تمرکز کرده است . سه مهارت اساسی ادب، مسئولیت پذیری و جرات ورزی هم توجه شده است. بر اساس سازمان بهداشت جهانی مهارت جرات ورزی دانش آموزان را از لحاظ شخصیتی رشد می دهد.

معاون آموزش ابتدایی درباره مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس قوانین متولی کودکان 4 تا6 سال آموزش و پرورش و زیر 4 سال بهزیستی است. در بحث نظارت کودکان  زیر 6 سال تشتت و دوگانگی را شاهد بودیم و تناقص الگوها، ناهماهنگی و تداخل اقدامات نهادهای متولی، ناهماهنگی و نا همخوانی، تعارض میان آموزش های ارائه شده قبل از دبستان   و... را مشاهده کردیم. بر اساس گزارش رییس سازمان بهزیستی در بین کودکان در سازمان بهزیستی 80 درصد بیش از 500 نفر هستند و موضوع تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش داده می شود.

به گفته او در دنیا رویکرد یکپارچه به تربیت همه جانبه می پردازند. ابعاد رشد روانی و شناختی و حرکتی و معنوی کودکان داده است و نگاه یکپارچه ایجاب می کند تا با یک راهکار یکپارچه پاسخگویی مشخصی برای کودکان زیر 6 سال فراهم شود.

حکیم زاده تصریح کرد: مقام معظم رهبری نگران موضوع مهدهای کودک بودند. با مصوبه این امکان فراهم شده تا برنامه یکپارچه را برای کودکان زیر 6 سال با محوریت آموزش و پرورش پرداخته شود.

معاون آموزش ابتدایی درباره نحوه انتقال مسولیت مهدهای کودک به آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر کمیته های کارشناسی شکل گرفته و در حال فعالیت هستند.

حکیم زاده افزود: براساس گزارش‌های ارائه شده به رییس جمهور موضوع  و ابعاد توجه به  کودکان زیر 6 سال گسترده است. توجه به کودکان بدون توجه به خانواده‌ها امکان پذیر نیست.

او ادامه داد: اولین نهاد برای کودک خانواده و در مراحل بعدی مهدهای کودک و دیگر مراکز درگیر با کودک هستند. رویکرد اصلی ما این است که در سنین کودکی  به فرزندان توجه شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تعیین اهداف اصولی و شایستگی‌های مربی‌ها  و توانمندسازی خانواده ها در نظارت و ارزیابی مربوط به یکپارچگی خدمات است. ابعاد کار نیازمند  یک واحد مستقل است. این واحد به آموزش و پرورش با حضورهیات امنا سازمان‌های متعدد عضویت دارند.

او در ادامه گفت: درست است که از محوریت آموزش و پرورش صحبت می‌شود، اما صدا و سیما  و محصولات فرهنگی بر تربیت کودکان تاثیر دارد و امید است این واحد را بتوان به شکل  مستقل در اختیار داشت.

حکیم زاده گفت: در حال حاضر مهدهای کودک فعال  همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هنوز نحوه ساز و کارهای اجرایی نهایی نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در این ماده واحده تا زمان اجرای این آیین‌نامه تمامی مراکز نگهداری کودکان می‌تواند بر اساس دستور العمل‌ها به فعالیت بپردازند. بعد از تصویب آیین‌نامه‌ها به فعالیت بپردازند. به هیچ وجه آموزش و پرورش مانع فعالیت این افراد نیست و زحمات ارزشمند را به رسمیت می شناسیم.

حکیم زاده تصریح کرد:  80 درصد کودکان 4 تا6 سال مشمول آموزش و پرورش هستند و تعداد اندکی زیر 4 سال هستند که تا زمان ارسال مصوبه همچون قوانین گذشته به فعالیت می‌پردازند.

حکیم زاده تصریح کرد: ضوابط و مقررات شهریه هم از سوی آموزش و پرورش تعیین می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تا اساس نامه ارسال نشود نمی‌توان درباره استخدام مربیان تعیین تکلیف کرد. شایستگی‌های مربیان مبنای توانمند سازی قرار می گیرد. موضوع اداره مهدهای کودک تفاوت چندانی ندارد و بهزیستی مجوز می‌دهد و باید نظارت ها را انجام دهد.

به گفته او  البته تاسیس مهدهای کودک از سوی بخش خصوصی است. سیاست گذاری در امر تعلیم و تربیت کودکان و پایش عملکرد آنها بر اساس آموزش و پرورش است. با وضعیت فعلی مدل ها تفاوت نمی کند.

او اظهار کرد: به دنبال اجباری شدن پیش دبستانی هستیم. این پوشش معمولا صد درصد است. فرصت‌های یادگیری در مناطق دو زبانه پیش دبستانی از اهمیت برخوردار است.

حکیم زاده درباره کارکرد مهدهای کودک ادامه داد: یکی از کارکرد مهدهای کودک این است که به کمک مادران شاغل هستند. این مقوله حمایت از این موضوع است بی شک در برنامه‌ها هیچ تغییری اعمال نمی‌شود.

حکیم زاده ادامه داد: آموزش و پرورش پیوستگی و اصول عملی تعلیم و تربیت را به دنبال دارند. قبل از 4 سال  از فضای بهتری برخوردار هستند. برای مادران شاغل تغییری که آرامش آنها را منحل کنند نداریم.

او در پایان گفت: بسته بودن مدارس به مهدهای کودک ربطی ندارد و مهدهای کودک بر اساس قوانین گذشته به فعالیت می پردازند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز