حسینی میلانی:

نقشه خطر وقوع سیل در بافت شهری تهیه شود/ ضرورت پایش میزان رسوب انهار و رودخانه در بالادست

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۱۴:۵۴:۳۸
کد خبر: ۱۱۰۶۲۴۷
نقشه خطر وقوع سیل در بافت شهری تهیه شود/ ضرورت پایش میزان رسوب انهار و رودخانه در بالادست
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: باید نقشه خطر وقوع سیل در بافت شهری تهیه و نقاط امن در زمان خطر وقوع سیل برای حضور شهروندان مشخص شود.

سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ظهر امروز در مراسم رونمایی و بهره‌برداری از فاز نخست سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب‌های شبکه مدیریت آب‌های سطحی تهران گفت: یکی از اقدامات مهم برای افزایش تاب‌آوری آبی شهرها، پایش آب‌های سطحی و رواناب‌ها است. تاب‌آوری آبی یکی از مفاهیم جدیدی است که در شهرهایی که در معرض خطر سیلاب و خشکسالی قرار دارند، مطرح است.

او با بیان اینکه پایش و اندازه‌گیری یک گام اساسی برای افزایش تاب‌آوری آبی شهرها است، اظهار کرد: شهرهایی که بتوانند پایش و اندازه‌گیری عوامل خطرساز را در فواصل زمانی کمتر از پنج سال را انجام دهند، جزو شهرهایی هستند که به سمت افزایش تاب‌آوری حرکت می‌کنند.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و رواناب‌های شبکه مدیریت آب‌های سطحی تهران اطلاعات پایه‌ای را تهیه خواهد کرد که قبلا در داخل شهر وجود نداشته است، تصریح کرد: اطلاعات به دست آمده می‌تواند در مدل‌سازی‌ها، آنالیزها و مطالعات سیلاب شهری استفاده شود تا بستر تحقق استراتژی مهم افزایش نفوذپذیری در شهر تهران فراهم شود.

حسینی میلانی ادامه داد: این آمارها می‌توانند در بحث پیاده‌روسازی‌ها و افزایش نفوذ رواناب‌ها اطلاعات مهمی را در اختیار مدیریت شهری قرار دهد.

او بر حرکت به سمت سامانه هشدار سیل مردم تاکید و خاطرنشان کرد: بخشی از سامانه هشدار سیل، اطلاع‌رسانی پیامکی دارد که می‌‌توان شبکه‌ای مخاطبین برای اطلاع‌رسانی در شرایط ضروری ایجاد کرد اما باید این مسئله را هم در نظر گرفت که سیلاب در کمتر از 50 دقیقه به شهر می‌رسد و سیل یک عامل پر مخاطره محسوب می‌شود.

به گفته رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، در چنین شرایطی علیرغم همه تهمیدات در نظر گرفته شده، باید آمادگی لازم را داشت تا در صورت ورود سیل به محلات با کمترین خسارت بحران را مدیریت کرد.

حسینی میلانی افزود: باید نقشه خطر وقوع سیل در بافت شهری تهیه و نقاط امن در زمان خطر وقوع سیل برای حضور شهروندان مشخص شود.

او با تاکید بر ضرورت استفاده از نظرات شورایاران، معتمدین محلات و اصناف برای افزایش آمادگی مقابله با سیلاب در شهر تهران ابراز داشت: البته قرار است کمیته محیط زیست شورا و معاونت خدمات شهری و معاونت فنی و عمرانی در این زمینه همکاری‌های مشترکی داشته باشند تا حداقل یک مانور مردمی در مقابله با سیلاب داشته باشیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به کارهای باقیمانده در کوهستان‌های مشرف به شهر تهران بیان کرد: در ارتفاعات مشرف به شهر تهران امکان وقوع سیلاب‌های واریزه‌ای را داریم که بسیار پر ریسک و خطرناک است. میزان رسوب انهار و رودخانه در بالادست باید حتما مورد پایش دقیق قرار بگیرد. لازم است شهرداری در ارتفاعات مانع ساخت و ساز و تصرف در بستر رودخانه شود و درباره تغییرات رژیم رسوبی رودخانه حساس باشد.

حسینی میلانی اضافه کرد: همچنین موضوع کیفیت آب روددرهای تهران موضوع مهمی است که باید به صورت دائمی مورد پایش و بررسی قرار گیرد. مجموعه این اقدامات موجب کاهش خطرات بحران سیل و ایجاد شهری تاب‌آور در برابر سیلاب خواهد شد.

نظر شما