معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم:

مشکل ذخیره سازی مازوت کاملا برطرف شده است/۶۰ درصد اتوبوس های تهران فرسوده است

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۰۸:۰۱:۰۵
کد خبر: ۱۱۰۶۵۲۵
مشکل ذخیره سازی مازوت کاملا برطرف شده است/۶۰ درصد اتوبوس های تهران فرسوده است
داریوش گل علیزاده گفت: نیروگاه هایی که امروز در شهر تهران قرار دارد به هیچ وجه مازوت مصرف نمی کنند. صحبت هایی که روز قبل در شورای شهر تهران انجام شده است مربوط به سال گذشته است و این مشکل در خصوص نگهداری مازوت حل شده است.

به گزراش برنا؛ زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اعلام کرد که بر اساس اظهارات رئیس سازمان محیط زیست کشور، به این علت که ظرفیت پالایشگاه‌ ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم به این موضوع تن دهیم که این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند. نکته قابل توجه دیگر آنکه خودِ ایشان اعلام کرده ‌اند که آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ و میر ناشی از کرونا را تا 6 برابر افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که با چه تدبیری به  جای  ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه‌های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟

اتوبوس ها منشا اصلی تولید آلاینده مازوت

داریوش گل علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: نیروگاه بعثت و نیروگاه طرشت به عنوان نیروگاه های مهم تهران امروز از سوخت مازوت استفاده نمی کنند. نیروگاه دماوند که در پاکدشت واقع شده است نیز به تهران سرایت نمی کند.

او افزود: امروز 60 درصد اتوبوس های شرکت واحد فرسوده هستند و جالب این است این به منابع آلایندگی توجه نمی کنند و به موارد دیگر می پردازند. اتوبوس های تهران که 6000 دستگاه هستند به علت آن که دیزلی هستند، گوگرد تولید کرده و ذرات pm2.5 که در هوای تهران منتشر می شود، علت آن همین اتوبوس ها و موتورسیکلت هاست.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: این انتشار آلودگی همواره در تهران وجود دارد اما در زمستان این آلودگی در تهران مشهود می شود. این آلودگی صرفا محدود به تهران نیست و در مهاباد و اصفهان نیز وجود دارد.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ادامه داد: زمانی که ما اقدام به دو طبقه کردن پل صدر و احداث تونل نیایش و پروژه های این چنینی می کنیم، یعنی خودرو محوری بر شهر حاکم است با این اقدام به مردم می گوییم که شما از خودروی خود بیشتر استفاده کنید. به جای هزینه های هنگفت برای این پروژه ها باید منابع مالی آن را صرف توسعه حمل و نقل عمومی می کردند.

ترافیک سبب می شود تا میزان انتشار آلاینده ها 5 برابر شود

گل علیزاده با اشاره به اینکه طرح هایی که در شهر تهران اجرایی می شود، هیچ توجهی به مقوله های محیط زیستی ندارد، گفت: زمانی که یک مجتمع در تهران ساخته می شود به ترافیکی که آن مجتمع در آن منطقه ایجاد می کند، توجه نمی شود. ترافیکی که سبب می شود تا میزان انتشار آلاینده ها 5 برابر شود.

او افزود: امروز 10 درصد خودروهای موجود در تهران فرسوده هستند که این تعداد خودرو 40 درصد آلودگی منابع متحرک تهران را به خود اختصاص می دهند. از سوی دیگر مصرف انرژی در کشور نیز بسیار بالاست. موتورخانه ها نیز در این عرصه نقشی منفی ایفا می کنند و در راستای مقابله با آن معاینه فنی آن ها آغاز شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خودروهایی که امروز در داخل کشور تولید می شود پس از 2 سال پایداری استاندارد آلایندگی آن ها از بین می رود در صورتی که خودروها پس از 4 سال مورد معاینه فنی قرار می گیرند. خودروهایی که امروز معاینه فنی برتر دریافت می کنند، دچار مشکلات جدی آلایندگی هستند و استاندارد اولیه خود را از دست داده اند.

مشکل امسال کمبود گاز طبیعی است

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: دیگر از مازوت استفاده نمی کنیم. اصفهان چندین روز در وضعیت اضطرار قرار داشت و نیروگاه ها در آن شهر که اصلا سوخت نمی سوزانند. اصلا مازوت در آن جا استفاده نمی شود. امسال افزایش استفاده از مازوت و کمبود مخازن برای نگهداری از آن ها را نداریم.

او افزود: در سال های قبل این مشکل وجود داشت اما در سال 99 این مشکل برطرف شده است و دیگر این مواد سوزانده نمی شوند و مشکل نگهداری آن ها حل و فصل شد. مشکل امسال کمبود گاز طبیعی است و به این علت در برخی از نیروگاه ها از مازوت استفاده می شود.

گل علیزاده تاکید کرد: اگر قرار است نیروگاه ها مازوت مصرف کنند از آن ها برنامه گرفته می شود. ما مشکلی با مصرف مازوت نداریم اما هر نیروگاهی استفاده می کند، از آن ها می خواهیم که سیستم کنترل آلودگی دی اکسید گوگرد را نصب کنند. برنامه درازمدت وزارت نیرو باید این باشد که کمبود گاز را جبران کند.

نیروگاه های تهران مازوت مصرف نمی کنند

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیروگاه هایی که امروز در شهر تهران قرار دارد به هیچ وجه مازوت مصرف نمی کنند. صحبت هایی که روز قبل در شورای شهر تهران انجام شده است مربوط به سال گذشته است و این مشکل در خصوص نگهداری مازوت حل شده است. مشکل ذخیره سازی مازوت کاملا برطرف شده است. اگر سرما تشدید شود با مشکل تامین گاز مواجه می شویم زیرا 20 درصد مصرف بیشتر می شود.

او افزود: این 20 درصد از سهم نیروگاه ها و صنایع کم می شود. در این راستا اگر نیروگاه ها قصد داشته باشند از سوخت مایع استفاده کنند، ترجیح ما این است که از نفت و گاز استفاده کنند. در زمانی که شرایط شهر در وضعیت اضطرار قرار می گیرد، به هیچ وجه نباید از سوخت مازوت استفاده شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استانداران نیز ابلاغ کرده است که در راستای کاهش تولید ذرات pm2.5 مصرف مازوت را کاهش دهند زیرا بر ابتلا به کرونا نیز این ذرات تاثیرگذار است.

//انتهای پیام: 4

نظر شما