موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس:

بیماران سوختگی می میرند چون امکانات نداریم/ لزوم تشکیل صندوق ملی سوختگی؛ قانونگذار ورود کند/ شایع ترین علت سوختگی وسایل گازسوز هستند/ سوختگی کودکان دیرتر بهبود پیدا می‌کند/ هشدار نسبت به استفاده از الکل در آشپزخانه

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۱۰:۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۱۰۷۰۹۶
بیماران سوختگی می میرند چون امکانات نداریم/ لزوم تشکیل صندوق ملی سوختگی؛ قانونگذار ورود کند/ شایع ترین علت سوختگی وسایل گازسوز هستند/ سوختگی کودکان دیرتر بهبود پیدا می‌کند/ هشدار نسبت به استفاده از الکل در آشپزخانه
محمدجواد فاطمی با بیان اینکه شایع ترین علت سوختگی وسایل گازسوز هستند به لزوم پیشگیری برای مقابله با سوختگی تاکید کرد و گفت: امیدوارم همانگونه که صندوق حوادث تصادفات داریم و سبب شده که بیماران حوادث تصادفات دغدغه نداشته باشند، صندوقی به عنوان صندوق حوادث سوختگی ایجاد کرد تا دغدغه مالی این بیماران را کاهش بدهیم.

به گزارش برنا؛ نشست خبری محمد جواد فاطمی، موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس و مصطفی ده مرده ای، رئیس بیمارستان شهید مطهری صبح امروز اول دیماه به صورت مجازی برگزار شد.

محمد جواد فاطمی، موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس در ابتدای این نشست گفت: اول دی ماه و شروع فصل زمستان روز ملی پیشگیری از سوختگی است. متاسفانه کشور ایران از نظر آمار سوختگی در رده بالا است و نسبت به کشورهای مشابه وضعیت بدتری دارد.

او افزود: میزان مرگ و میر در این خصوص بالا است و حدود 3 هزار نفر در طول سال فوت می کنند و همه این ها سبب شده که هزینه جاری، روانی و مالی بر کشور تحمیل شود.

فاطمی با بیان اینکه باید سعی کنیم از حوادث قابل پیشگیری جلوگیری کرد، بیان کرد: سه روش مهم در پیشگیری از سوختگی داریم. یکی اجبار است. در هیچ زمینه ای نیست که پیشگیری با اجبار همراه نباشد.

موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس ادامه داد: اگر سیستم های اطفا و اعلام حریق اجباری شود و مدارس استاندارد سازی شود و... پیشگیری ممکن است. شایع ترین علت سوختگی وسایل گازسوز هستند.

او بیان کرد: دومین اقدام استانداردسازی است. یعنی وسایل گرمایشی، مدارس و... استاندارد باشد و مهندسین باید در این زمینه یاری گر باشند.

به گفته فاطمی سومین نکته آموزش است و تا زمانی که این اقدام انجام نشود نمی توانیم موفق باشیم.

موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس افزود: شایع ترین علت سوختگی کودکان سهل انگاری مراقبین است و اگر کودکان دچار سوختگی شوند سخت تر بهبود پیدا می کنند. سوختگی قابل درمان نیست. سوختگی بهبود پیدا می کند اما درمان نمی شود.

او با اشاره به اینکه سوختگی خیلی سخت است بیان کرد: پیشگیری خیلی ساده است و با راهکارهای ساده می توان مقابله با سوختگی کرد.

فاطمی ضمن هشدار نسبت به استفاده از الکل برای ضدعفونی گفت: تعداد زیادی از افراد به دلیل تمیز کردن آشپزخانه یا دست با الکل کنار اجاق گاز دچار سوختگی می شوند.

موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس ادامه داد: الکل ماده سریع الاشتعال است و گاهی شعله اش دیده نمی شود در حالی که آتش گرفته است و باید مراقب بود که از الکل و مواد قابل اشتعال در کنار شعله استفاده نشود. به دلیل ترس از کرونا همه چیز را با الکل آغشته می کنیم. بسیاری از افراد به دلیل مصرف زیاد الکل دچار آتش سوزی می شوند. برای تمیز کردن موبایل هم نباید از الکل استفاده کرد. در استفاده از الکل باید دقت کافی داشته باشیم.

فاطمی بیان کرد: اگر مریضی در بیمارستان سوختگی درمان شود قاعدتا انتظار نداریم به خاطر عفونت فوت کند اما برخی این افراد به دلیل سو تغذیه شدید و عدم مراقبت تحت عنوان عوارض سوختگی فوت می کنند.

موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس با بیان اینکه در ایران ما مرز بعد از حادثه هستیم گفت: می توان پیشگیری هایی انجام داد. مجلس باید قانونی تصویب کند که به سازمان آتش نشانی اجازه دهد ساختمان های نا ایمن را پلمب کند. متاسفانه در کشور ما راه های فرار از قانون بسیاری وجود دارد که موجب بروز حادثه سوختگی در همه نقاط ماشین و ساختمان و ... رخ دهد و ما بعد از حادثه وارد عمل می شویم.

فاطمی با بیان اینکه میزان سوختگی در ایام کرونا شدت پیدا کرده است، اظهار کرد: افراد بیشتر در خانه هستند و به این دلیل میزان سوختگی ها افزایش پیدا کرده است همچنین افراد بیشتر از الکل استفاده می کنند و الکل یکی از مواد قابل اشتعال است در این رابطه باید اذعان کرد که شیوع کرونا تعداد سوختگی ها را تشدید کرده است.

او افزود: سوختگی قابل پیشگیری است و باید نسبت به این امر آگاه باشیم.

فاطمی با اشاره به وضعیت درمان بیمارانی که دچار اسیدپاشی شده اند، افزود:  درمان های این افراد سخت و نتایج خوب نیست حتی برخی از این افراد برای درمان به خارج از کشور رفته اند. انتظار اینکه این افراد به قبل از اسیدپاشی برسند اصلا ممکن نبوده و نیاز به صبوری زیادی برای پزشک و بیمار وجود دارد.

موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس تاکید کرد: همه این ها در کنار هزینه های مالی بسیار زیادی است که به این افراد تحمیل می شود. متاسفانه مجازات اسید پاشی بازدارنده نیست.

او افزود: در کشورهای دیگر اسید به راحتی در دسترس نیست ولی در ایران همه چیزهای خطرناک و ممنوع را می توان پیدا کرد. اسید باید در اختیار افراد خاص باشد و افراد باید اسید را با مجوز تهیه کنند.

به گفته موسس و رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس قانون گذار باید ورود پیدا کند.

فاطمی با بیان اینکه سوختگی برای ما مشکل ملی است ، تصریح کرد: در حال حاضر تنها وزارت بهداشت تبعات ناشی از سوختگی را می پذیرد. سازمان استاندارد، وزارت آموزش و پرورش،وزارت نیرو و وزارت مسکن، راه و شهرسازی، وزارت نفت و سازمان دخانیات باید پای کار بیایند. این مشکل همت ملی از سوی مردم و سازمان های درگیر می طلبد تا بتوانیم آن را کم کنیم.

او با اشاره به نقش مجلس برای کاهش هزینه ها افزود: امیدوارم همانگونه که صندوق حوادث تصادفات داریم و سبب شده که بیماران حوادث تصادفات دغدغه نداشته باشند،  صندوقی به عنوان صندوق حوادث سوختگی ایجاد کرد تا دغدغه مالی این بیماران را کاهش بدهیم و با این اقدام بیمارستان های سوختگی را از ورشکستگی نجات بدهند. بیماران سوختگی می میرند چون امکانات نداریم.

نظر شما