رییس اداره محیط زیست تهران:

شهرداری موظف است تا شن چاله ها را سامان دهد/ شن چاله ها؛ منشا خطر برای شهروندان

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۵:۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۱۰۷۳۲۲
شهرداری موظف است تا شن چاله ها را سامان دهد/ شن چاله ها؛ منشا خطر برای شهروندان
فاطمه برنا گفت: طبق قانون معادن باید به وضعیت قبلی خود بازگردد اما این اتفاق در تهران نیفتاده است. شهرداری در این عرصه طرح هایی داده است اما عملا هیچ کاری نکرده است.

به گزارش برنا؛ برداشت بی رویه مجموعه های معدنی در حواشی شهر تهران در سال های گذشته منجر به ایجاد حفره های دهشتناک در غرب شهر تهران شده که نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. یکی از بزرگترین شن چاله ها حدفاصل بزرگراه فتح و آزادگان و در حریم رودخانه کن است که تلاقی این دو پدیده به گفته کارشناسان خطر را چند برابر کرده است.

فاطمه برنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در این خصوص به خبرنگار  برنا گفت: طی سال های گذشته برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها در غرب تهران منجر به ایجاد شن چاله ها در این منطقه شده است. این ها معادن شن و ماسه ای هستند که رها شده و به این شکل افتاده اند.

او افزود: این معادن به علت این که در نزدیکی مناطق مسکونی بودند در برهه ای از زمان تعطیل شدند و به صورت شن چاله درآمده اند. امروز بزرگ ترین شن چاله ها در حوالی بزرگراه آزادگان و بزرگراه خلیج فارس هستند و تا به امروز هیچ اقدامی برای سامان دهی آن ها انجام نشده است.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: طبق قانون این معادن باید به وضعیت قبلی خود بازگردد اما این اتفاق در تهران نیفتاده است. شهرداری در این عرصه طرح هایی داده اما عملا هیچ کاری نکرده است. شهرداری مقرر کرده بود تا این شن چاله ها را به مراکز گردشگری تبدیل کند اما هنوز کاری انجام نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تهران ادامه داد: شهرداری موظف است تا شن چاله ها را سامان دهد و نباید این محل ها بدون حفاظ رها شوند. مالکین و شهرداری باید در این خصوص اقدامی انجام دهد تا به شهروندان آسیب وارد نشود.

برنا با اشاره به این که فعلا فرونشستی در اطراف شن چاله ها رقم نخورده است، تصریح کرد: قطعا چاله ای بزرگ که به این شکل رها شده است می تواند منشا خطر باشد و بحث امنیت این چاله ها باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد زیرا در محدوده شهر تهران است.

او افزود: در سال های اخیر برداشت معادن در سطح شهر تهران بسیار محدود شده و بیشتر بازیافت نخاله تبدیل به یک بحران شده است. برداشت ها از بستر رودخانه ها کنترل و متوقف شده که در گذشته مکاتبات زیادی با شهرداری انجام شد و همواره این امر مطرح بوده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تهران در پایان گفت: فعالیت های معدنی همواره اثرات منفی بر محیط زیست می گذارد. این که این شن چاله ها به این شکل رها شده اند به نوعی تخریب محیط زیست محسوب می شود. این مصوب شده که بعد از برداشت از معدن، آن محدوده به شکل سابق بازگردد، امری که در تهران اتفاق نیفتاده است. این معادن متعلق به شهرداری نبوده اما به علت این که در محدوده شهری هستند، باید در طرح های شهری به آن ها سامان داده شود.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز