زردک چیست و چرا خوردن آن برای بدن مفید است؟

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۰:۳۹:۵۵
کد خبر: ۱۱۰۷۵۳۲
زردک چیست و چرا خوردن آن برای بدن مفید است؟
زردک یا هویج ایرانی منبع غنی از آنتی ­اکسیدان­ها، پتاسیم و ویتامین­ هاست که برای حفظ سلامت قلب مفید است و از بروز بسیاری از بیماری ­ها پیشگیری می ­کند. البته فیبرهای فراوان آن نیز در بهبود عملکرد روده­ ها نقش دارند.

به گزارش برنا؛ در ادامه این مطلب به 4 فایده اصلی این سبزی اشاره کرده ایم که عادت به خوردن آن می تواند برای بدن داشته باشد. این خواص عبارتند از:

1. محافظت از قلب

زردک یکی از بهترین منابع پتاسیم است؛ 375 میلی­ گرم در 100 گرم. این مقدار تقریبا نیمی از نیاز روزانه بدن را تامین می­کند. پتاسیم ماده معدنی بسیار مهمی است که ضربان قلب را تنظیم می­کند و فشار خون را کاهش می­ دهد.

2. بهبود عملکرد سیستم گوارش

100 گرم زردک بیش از 3 گرم فیبر دارد که اساسا از نوع فیبرهای حل ­نشدنی مانند سلولز، همی­ سلولز و لیگنین هستند و مقدار فراوانی آب جذب می­ کنند. در نتیجه، روده­ ها عملکرد بهتری دارند و از بروز یبوست پیشگیری می­ شود. فیبرها همچنین احساس سیری سریع ایجاد می­ کنند و مانع از ریزه­ خوری مداوم می ­شوند.

3. تامین انرژی

زردک 2 تا 3 برابر بیشتر از هویج فرنگی انرژی دارد و حدود 100 تا 150 گرم آن تقریبا نیمی از نیاز روزانه بدن به انرژی را تامین می­ کند. علاوه بر این، کربوهیدرات های موجود در زردک برای عملکردهای مختلف بدن به­ خصوص مغز موثر هستند.

4. تامین آنتی­ اکسیدان­ها و فولات

این خوراکی زمستانی خواص متعدد آنتی­ اکسیدانی مانند ویتامین­ های E، C و فلاونوییدها دارد. این ترکیبات نقش موثری در پیشگیری از بروز سرطان­ ها دارند. زردک همچنین یکی از بهترین منابع ویتامینB9 یا فولات است که برای پیشگیری از ناهنجاری ­های سیستم عصبی جنین ضروری و به مادران باردار توصیه می ­شود. البته این ویتامین در تقویت ایمنی بدن و مقابله با خستگی نیز نقش دارد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز