کاهش فعالیت ورزشی زنان باردار و افزایش افسردگی در همه‌گیری کرونا

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۱۳:۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۱۰۷۸۳۵
کاهش فعالیت ورزشی زنان باردار و افزایش افسردگی در همه‌گیری کرونا
نتایج بررسی محققان نشان داد، زنان بارداری که فعالیت‌های ورزشی آنان به دلیل بیماری کووید- ۱۹ مختل شده است، نمرات افسردگی بالاتری را دریافت کردند.

به گزارش برنا؛ بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ فعالیت‌های روزانه از جمله توانایی بسیاری از افراد برای ورزش‌کردن (عاملی باعث افزایش خلق و خو، کاهش استرس و بهبود سلامت جسمی و روانی فرد) را مختل کرده است.

نتایج بررسی کالج دارتموث در ایالات‌متحده نشان داد، زنان بارداری که فعالیت‌های روزانه آنان تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفته بود، نسبت به افرادی که ورزش را به طور معمول ادامه داده‌اند، نمرات افسردگی بالاتری را دریافت کردند.

این بررسی از اولین موارد تحقیقاتی است که ارتباط بین بیماری کووید- ۱۹، تغییرات ورزشی و افسردگی دوران بارداری را نشان می‌دهد. زنان باردار با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی که تجربه می‌کنند، بیشتر از افراد عادی در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

گروه تحقیقاتی بررسی کرد که آیا روال فعالیت‌های ورزشی زنان باردار به دلیل همه‌گیری تغییر کرده است یا خیر. آیا اختلالات مرتبط با افسردگی است و چگونه این تاثیر ممکن است بین زنان ساکن در کلان‌شهرها در مقابل مناطق غیرشهری متفاوت باشد.

این تحقیق از ماه آوریل تا ژوئن سال ۲۰۲۰ به صورت آنلاین برای بیش از ۱۸۵۰ زن باردار، بر اساس داده‌های مطالعه کووید- ۱۹ و اثرات باروری (CARE) درباره اینکه بیماری کووید- ۱۹ بر  سلامتی قبل از زایمان، بعد از زایمان و مراقبت‌های بهداشتی آنان تاثیر گذاشته است، انجام شد. زنان باردار از ۵۰ ایالت ایالات‌متحده و پورتوریکو در این بررسی شرکت کردند.

 زمانی که این نظرسنجی انجام شد، ۹۲ درصد از شرکت‌کنندگان در دوران خانه‌نشینی بودند. از شرکت‌کنندگان در مورد موقعیت جغرافیایی (محل زندگی) و اینکه آیا روال ورزشی آنان در بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ تغییر کرده است و همچنین تعداد روزهای هفته که حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط  انجام داده‌اند، سوالاتی پرسیده شد.

این افراد با استفاده از نظرسنجی افسردگی پس از زایمان ادینبورگ (EPDS) که مدت‌هاست به‌عنوان استاندارد طلایی سنجش افسردگی قبل از زایمان و بعد از زایمان در نظر گرفته می‌شود، از نظر علائم افسردگی غربالگری شدند.

داده‌های شرکت‌کنندگان درباره احساسات خود در یک هفته قبل از ارزیابی، مانند اینکه آیا گریه کرده‌اند و احساس آنان در ارتباط با خطر افسردگی و الگوهای ورزشی ازجمله سن، هفته بارداری، نژاد، درآمد خانوار، سطح تحصیلات، استرس مالی به علت همه‌گیری، بارداری پرخطر نیز جمع‌آوری شد.

ترزا گیلدنر، محقق ارشد و همکار وی رابرت آ اظهار کردند: نتایج نشان می‌دهد که همه‌گیری ممکن است خطر بالقوه‌ای که زنان باردار برای افسردگی قبل از زایمان دارند را تشدید کند.

نتایج نشان داده است که ورزش متوسط، خطر ابتلا به افسردگی در زنان باردار را کاهش می‌دهد، بنابراین اختلال در روال ورزش ممکن است نتایج بدتری در سلامت روان افراد ایجاد کند.

شرکت‌کنندگان این بررسی به‌طور متوسط ۳۱ ساله و در هفته ۲۶ بارداری بودند. اکثر زنان ازنظر جسمی فعال بودند؛ ۵۶ درصد گزارش کردند که حداقل سه بار در هفته ورزش متوسط انجام می‌دهند.

میانگین نمره نظرسنجی افسردگی پس از زایمان در ادینبورگ برای شرکت‌کنندگان ۱۰.۶ بود. نمرات افسردگی EPDS می‌تواند از صفر تا ۳۰ باشد و نمره ۱۵ یا بالاتر نشانگر افسردگی بالینی است.

در این بررسی، ۴۷ درصد از زنان باردار شرکت‌کننده در زمان همه‌گیری فعالیت ورزشی کمتر داشتند و این در حالی است که ۹ درصد از آنان فعالیت ورزشی بیشتری انجام داده بودند.

نمرات افسردگی در زنان بارداری که تغییراتی در برنامه‌های ورزشی خود داشتند در مقایسه با زنانی که هیچ تغییری در این برنامه‌ها نداشتند، به‌طور قابل‌توجهی بالاتر بود. همچنین، زنان ساکن شهرها، بیشتر با تغییرات ورزشی مواجه هستند. زنان باردار در کلان‌شهرها، دو برابر بیشتر از زنان ساکن در مناطق غیرشهری اعلام کردند که روال ورزش آنان تغییر کرده است.

این نتایج هم‌زمان با خانه‌نشینی کووید- ۱۹ و محدودیت مشاغل در بهار گذشته بود. با تعطیلی بسیاری از مراکز ورزشی و سرگرمی و عدم دسترسی به فضای مناسب برای انجام ورزش در خانه، برنامه‌های ورزشی برای بسیاری از زنان باردار در کلان‌شهرها متوقف شد.

زنان باردار ساکن در مناطق پرجمعیت نسبت به مناطق روستایی، ممکن است به علت نگرانی از آلوده شدن به کووید- ۱۹ تمایلی برای پیاده‌روی نداشته باشند.

نمرات افسردگی زنانی که استرس مالی داشتند نیز بالاتر بود. اکثر زنان باردار در این بررسی سفیدپوست بودند و تحصیلات و درآمد بالایی داشتند، بااین‌حال، بیش از ۵۷ درصد اظهار کردند: به دلیل همه‌گیری نگرانی مالی دارند و این نشان می‌دهد که استرس مالی ناشی از کووید- ۱۹ فراتر از خطوط اقتصادی است.

بااین‌حال، زنان مسن و زنان ثروتمند نمره افسردگی کمتری داشتند و این نشان می‌دهد که سن و ثروت چگونه می‌تواند در این رابطه تاثیرگذار باشد.

محدودیت‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ نه‌تنها باعث از دست‌دادن فعالیت‌های ورزشی (CrossFit) یا یوگا می‌شود، بلکه ارتباط اجتماعی با دیگران نیز کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است که نتایج تحقیقات گذشته فواید سلامت روانی ارتباط با دیگران را نشان داده است.

گیلدنر گفت: «در ایالات‌متحده، توصیه به خانه‌نشینی و افزایش موارد ابتلاء به بیماری کووید- ۱۹ در بسیاری از مناطق این کشور، احتمالا برای ماه‌ها ادامه خواهد داشت و این موضوع بر توانایی افراد تاثیر می‌گذارد.»

همان‌طور که محققان عنوان کردند: ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مادران و متخصصان باید این نکته را در نظر بگیرند که آیا روال ورزشی آنان در همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ تغییر کرده است یا خیر، زیرا این اطلاعات می‌تواند برای افسردگی مادران و کمک به شناسایی افراد در معرض خطر بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

گروه تحقیقاتی، فهرستی از منابع بیماری کووید-۱۹، بارداری و خود مراقبتی - شامل اطلاعات مربوط به‌سلامت روان، استرس مالی و یوگا (فعالیت ورزشی) قبل از زایمان – ارائه کرده و این منابع را با شرکت‌کنندگان در تحقیق به اشتراک گذاشته است.

بررسی درباره بیماری کووید- ۱۹، تغییرات ورزشی و افسردگی دوران بارداری به‌عنوان دومین بررسی درباره افسردگی مادران است که گیلدنر و تایر منتشر کردند و پیش‌ازاین، بررسی درباره کووید- ۱۹، استرس مالی و افسردگی زنان باردار را منتشر کردند و در حال تجزیه‌وتحلیل داده‌های پس از زایمان هستند.

یافته‌های این بررسی در نشریه PLOS ONE منتشرشده است.

نظر شما