پدر علم زلزله‌شناسی ایران:

تهرانی‌ها آماده زلزله بزرگ باشند/زلزله‌های کوچک خطر زلزله بزرگ را رفع نمی‌کنند/ مردم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند/ پیشنهاد انتقال پایتخت به چند استان

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۰۵:۳۳:۲۷
کد خبر: ۱۱۰۸۵۰۰
تهرانی‌ها آماده زلزله بزرگ باشند/زلزله‌های کوچک خطر زلزله بزرگ را رفع نمی‌کنند/ مردم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند/ پیشنهاد انتقال پایتخت به چند استان
بهرام عکاشه گفت: زلزله بلای آسمانی نیست و می‌توان با رعایت دستورالعمل‌ها و آماده بودن خسارت آن را به حداقل رساند و در آخر به مردم توصیه می‌کنم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند.

به گزارش برنا؛ ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود و قرار گرفتن میان دو صفحه تکتونیکی عربی و اوراسیا زلزله خیز است و بر همین اساس طی دو سال گذشته شاهد زلزله‌های فراوانی در اقصی نقاط ایران بودیم و تعداد زیادی از این زلزله‌ها در تهران اتفاق افتاد حال سوالی که برای همگان مطرح می‌شود این است آیا این زلزله‌های کوچک انرژی زمین را تخلیه کرده و از زلزله بزرگتر جلوگیری می‌کند؟

پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تعداد زلزله‌های ثبت شده در تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون بالای 100 زلزله در تهران ثبت شده است که چون از 6 ریشتر بیشتر نبوده مشکلی ایجاد نکرده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا زلزله‌های کوچک از زلزله بزرگ جلوگیری می‌کنند یا خیر؟ تصریح کرد: این تصور کاملا غلط است چون زلزله‌های کوچک اخطاری هستند درمورد اینکه این منطقه فعال است و حتی امکان دارد زلزله بزرگتری به اندازه 7 ریشتر اتفاق بیفتد.

عکاشه افزود: تهران در دامنه البرز میانی قرار گرفته و ریتم 150 سالی آن نشان می‌دهد البرز که اتفاقا آتشفشان هم دارد، فعال است و به عنوان یک منطقه زلزله خیز تلقی می‌شود و حتی ارتفاع آن رو به افزایش است البته باید گفت این افزایش ارتفاع چندماهه و چندساله نیست بلکه هر صدسال و هزار سال یکبار اتفاق میفتد اما به طور کلی این تغییرات و ارتفاع گرفتن البرز و زاگرس نشان دهنده فعال بودن این منطقه است که یک زنگ خطر محسوب می‎شود.

پدر علم زلزله شناسی ایران درمورد گسل‌های فعال دیگر کشور بیان کرد: شمال شرق ایران و منطقه خراسان فوق العاده فعال شده و درون آن داغ است که این نشان دهنده فعالیت داخل زمین و احتمال زلزله است.

او افزود: سخنان من به این معنا نیست که مردم بترسند بلکه هدف من این است که مردم و مسئولین آماده باشند تا درصورت وقوع زلزله غافلگیر نشوند.

عکاشه درمورد آخرین تحقیقات درخصوص پیش بینی زلزله گفت: بشر در هیچ جای دنیا حتی در چین، آمریکا، روسیه و... هم نمی‌تواند زلزله را پیش بینی کند و اگر یک پیش بینی درست از آب در بیاید استثنا است و قاعده محسوب نمی‌شود درخصوص زلزله تهران هم نمی‌توان زمان دقیقی را پیش بینی کرد فقط می‌توان باتوجه به زلزله‌های کوچک و فعالیت درون زمین به مردم و مسئولین آماده باش داد.

او افزود: در سراسر کشور بیش از 100 پایگاه زلزله شناسی داریم اما کافی نیست و باید توجه بیشتری شود.

پدر علم زلزله شناسی ضمن انتقاد از تمرکز جمعیت در تهران گفت: تهران اصلا برای پایتخت بودن مناسب نیست و نباید تعداد جمعیت بالا با این ساختمان‌های بلند در آن وجود داشته باشند به همین دلیل چندین بار پیشنهاد دادم که پایتخت را از تهران انتقال دهند و در چند استان قرار گیرد اما متاسفانه کار دست متخصص نیست.

عکاشه در پایان تاکید کرد: زلزله بلای آسمانی نیست و می‌توان با رعایت دستورالعمل‌ها و آماده بودن خسارت آن را به حداقل رساند و در آخر به مردم توصیه می‌کنم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز