کدام نوع ماسک‌ برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مناسب‌تر است؟

۱۳۹۹/۱۰/۰۵ - ۰۳:۴۳:۳۳
کد خبر: ۱۱۰۹۱۶۴
کدام نوع ماسک‌ برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مناسب‌تر است؟
همه ماسک‌ها بطور یکسان محافظت نمی‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد ماسک نزدن بهتر از بکارگیری ماسک کهنه است.

به گزارش برنا؛ دانشمندان از یک مدل محاسباتی برای دانش بیشتر ما در مورد تاثیر ماسک‌های صورت بر جریان هوا استفاده کرده‌اند. در یک مطالعه جدید‌، منتشر شده در ماه جاری در مجله «فیزیک مایعات»  ، از انستیتوی فیزیک آمریکا، تیمی از دانشمندان دانشگاه ماساچوست لول و دانشگاه باپتیست کالیفرنیا توضیح می‌دهند که چگونه همه ماسک‌ها بطور یکسان در برابر انتقال کووید19 محافظت نمی‌کنند.

 آنها نتیجه گرفتند که ممکن است ماسک‌های قدیمی از ماسک نزدن بدتر باشد. این یافته‌ها احتمالاً بر راهنمایی در مورد استفاده از ماسک و طراحی بالقوه ماسک تاثیر می‌گذارد.

کارایی فیلتراسیون ماسک برای محافظت در برابر کووید19 ضروری است

در حالی که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ماسک صورت در کاهش انتقال کووید19 در جامعه موثر است. با این حال، تاکنون، اثر ماسک‌ها در جلوگیری از ورود ویروس به دستگاه تنفسی فرد استفاده کننده کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

غالباً فرض بر این است که پوشیدن ماسک همیشه نسبت به نداشتن آن برتری دارد. با این حال، نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد که این همیشه درست نیست. برای ذرات کوچکتر از 2.5 میکرومتر استفاده از ماسک همیشه مفید نیست و حتی می‌تواند بار ویروسی دستگاه تنفسی را افزایش دهد. به طور خاص، استفاده از ماسک هایی که کمتر از 30 درصد کارایی تصفیه دارند، مانند ماسک‌های قدیمی، از نداشتن ماسک بدتر است.

برخی از ماسک‌ها بدتر از نداشتن ماسک هستند

این تیم یک مدل محاسبه‌ای ماسک صورت را برای پیش بینی تاثیر ماسک بر استنشاق و رسوب ذرات معلق در هوا در دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد کردند. این مدل بر اساس مدلی از شخصی ساخته شده بود که از نظر فیزیولوژیکی واقع بینانه باشد. این تیم یک ماسک جراحی چین‌دار به مدل اضافه کرده و ذرات در حال حرکت از طریق ماسک را با روش‌های عددی ردیابی کردند.

با استفاده از این روش، تیم توانست چگونگی عبور ذرات از ماسک و رسوب خود را به روی صورت و ورود به مجاری هوایی نشان دهد. این مدل حتی به آنها این امکان را داد تا نحوه رسوب ذرات در بینی، حلق و ریه‌‌های عمیق را مدل کند.

نتایج مدل‌سازی نشان داد که ماسک جریان هوا را در اطراف صورت تغییر داده و مجبور می‌کند تا از طریق مسیرهای خاص از طریق کل ماسک وارد بینی و دهان شود. حرکت هوا به داخل مجاری هوایی از طریق ماسک بسیار کندتر از معمول است.

 محققان دریافتند که این کاهش سرعت جریان هوا باعث افزایش استنشاق آئروسل در بینی می‌شود. آنها نتیجه گرفتند که، حتی اگر ماسک‌ها تعداد زیادی از ذرات را فیلتر کنند، کسانی که از فیلتراسیون ماسک فرار می‌کنند اجازه دارند وارد دستگاه تنفسی شوند.

نکته مهم، نتایج مطالعه نشان داد که اثر فیلتراسیون ماسک برای محافظت از فرد در استنشاق ذرات بالقوه کووید19 حیاتی است. نتایج نشان می‌دهد که یک ماسک جراحی سه لایه می‌تواند به اثربخشی فیلتراسیون تا 65٪ (در صورت جدید بودن) و تا 25٪ (در صورت قدیمی) برسد. نتایج همچنین به این نتیجه رسیدند که پوشیدن ماسک با اثر تصفیه 25٪ ممکن است بدتر از نداشتن ماسک باشد.

این تیم امیدوار است که یافته‌های آنها بر قوانین و مقررات فعلی وضع شده برای کاهش انتقال کووید19 تاثیر بگذارد. یافته‌های این تیم بر اهمیت نه تنها پوشیدن ماسک بلکه استفاده از ماسکی با اثربخشی بالای فیلتر تاکید دارد.

امیدواریم که مقامات بهداشت عمومی اقدامات پیشگیرانه فعلی را برای جلوگیری از انتقال کووید19 تقویت کنند، مانند انتخاب ماسک موثرتر، استفاده صحیح از آن برای بالاترین محافظت و جلوگیری از استفاده از ماسک جراحی که بیش از حد استفاده شده یا منقضی شده باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز