دبیر علمی جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) در گفت‌وگو با آستان نیوز مطرح کرد:

جریان سازی تولید محتوای فاخر رضوی در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۰۹:۳۹:۲۲
کد خبر: ۱۱۰۹۵۷۵
جریان سازی تولید محتوای فاخر رضوی در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)
دبیر علمی نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) گفت: این جشنواره سرفصل تازه ای برای بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه، همفکری با خادمان رسانه ای و جریان سازی در مسیر تولیدات فاخر مرتبط با فرهنگ رضوی است.

به گزارش برنا؛ اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با آستان نیوز با تشریح دلایل اهمیت رسانه در طول تاریخ گفت: در همه ادوار تاریخی افراد، جوامع، ملل و کشورها، ادیان و مذاهب برای انتقال پیام خود و انتشار عقاید و اخبار حوادث پیرامونی به خصوص در جنگ ها و رویدادهای مهم به ابزاری نیاز داشته اند که در طول زمان تکامل پیدا کرده است.  

او به ذکر سیر تکامل بسترهای رسانه ای از اشکال بدوی تا پیشرفته امروزی پرداخت و اظهار کرد: به اقتضای زمان و نیاز بشر، ابزارهای انتقال پیام و اثرگذاری از کبوترهای نامه‎بر، چاپار، روشن کردن آتش و استفاده از دود گرفته تا انواع رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.  

نصراللهی با بیان اینکه از سال 1960 به بعد وارد عصر ارتباطات و اطلاعات شده ایم، افزود: از این دوره به بعد به ویژه با پدید آمدن اینترنت و گسترش و استفاده همگانی از ظرفیت های این شبکه جهانی، انسان ها با پدیده ارتباط جمعی شخصی مواجه شدند.

او ادامه داد: از اواخر قرن بیستم، پیشرفت سریع‌تر تکنولوژی های ارتباطی موجب همه گیر شدن، استفاده ساده و ارزان از این ابزارها شد و انحصار رسانه ای از دست یک حکومت، تفکر، حزب و قدرت درآمد و همه امکان ارسال هر پیامی با هر ابزاری، در هر زمان و زبانی به هر کسی را در اختیار دارند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، این دوران را عصر مواجهه انسان با تعدد و تکثر رسانه ها خواند و افزود: در این دوره، هر فرد برای انتشار پیامش نیازی به دفتر، خبرگزاری و شمار زیادی از کارکنان ندارد و می تواند به سهولت با داشتن یک ابزار در دسترس پیام خود را در جهان منتشر کند و هیچ خبری پنهان نمی ماند.

رسانه ها و جنگ اعتقادی و شناختی

او با بیان اینکه هر نوع اقدامی اعم از خیر و شر، اصلاحی و تخریبی با ابزارهای رسانه ای امکان انتشار پیدا می کند، ادامه داد: در این دوران که میدان جنگ از حالت سخت به حوزه نرم تغییر جهت داده و جنگ اعتقادی و شناختی در گرفته است، اهالی معتقد رسانه باید با درک شرایط موجود، از این ابزارها بیشتر برای ترویج فرهنگ دینی و اعتقادی مردم و انعکاس واقعیت های مسلمانان کمک بگیرند و کمترین غفلت در این حوزه ها خسارات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد.

نصراللهی با اشاره به تغییر آرایش رسانه ای، افزایش کمی رسانه ها، پیچیدگی کار کردن در این عرصه و تغییر مصرف رسانه ای مردم، افزود: در چنین شرایطی، فعالان متعهد و دغدغه‎مند حوزه رسانه باید با شناخت رسانه ها و درک اهمیت کار در این عرصه، استفاده از همه ابزارهای رسانه ای بنا به مقتضیات، مخاطب شناسی، شناخت تغییرات در مصرف رسانه ای، دشمن شناسی، آشنایی با بازیگران و تاکتیک های بازی در این عرصه، به موقع در آرایش رسانه ای خود تغییر ایجاد کرده و موثر ظاهر شوند.

 بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه

او با بیان این نکته که شماری از نهادها و تشکل های مذهبی متعهد نظیر تیم رسانه ای آستان قدس رضوی، این مهم را درک کرده و به عرصه ها مختلف رسانه ای ورود کرده اند، ابراز کرد: برگزاری جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) از سوی مرکز اتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، نشان از شناخت این ظرفیت توسط دست اندرکاران این مجموعه معنوی دارد.

این استاد علوم ارتباطات اجتماعی بیان کرد: این جشنواره، فرصتی برای بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه رسانه ای با موضوعات مرتبط با معارف رضوی و نیز شناخت و قدرشناسی خدمات و تلاش های ارزنده فعالان و خادمان رسانه ای به خصوص در ایام کرونا و قرنطینه خانگی را فراهم می آورد.

او جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) را فرصتی برای هم‎افزایی، شبکه سازی و افزایش خادمان رسانه ای و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ای در حوزه معارف رضوی دانست و گفت: فقدان برگزاری چنین رویدادهایی در عرصه رسانه، زمینه شناخت اهالی رسانه با معارف اهل بیت(ع) را دشوارتر می کند و از آن طرف، وجود جشنواره های رسانه ای بستر تبادل ایده و نظر کارشناسان این حوزه و توسعه فعالیت های هم‌پوشان رسانه ای را فراهم می سازد.

به گفته  نصراللهی، بی تردید جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) می‎تواند سرفصل تازه ای برای شناسایی بیشتر خادمان رسانه ای، همفکری و تبادل نظر آنها و نیز جریان سازی در مسیر تولیدات هنرمندانه، متعهدانه و فاخر در حوزه معارف دینی به ویژه فرهنگ رضوی باشد.

 بازتعریف نقش خادمان رسانه در ایام شیوع کرونا

او با تاکید بر اینکه در جنگ رسانه ای و روایت ها، فعالان رسانه ای متعهد و آگاه به معارف دینی و مذهبی، همان خادمان رسانه ای هستند، یادآور شد: در دوران شیوع کرونا به تناسب دیگر حوزه های اجتماعی، وظایف معمول در خدمات رسانی فرهنگی و رسانه ای هم دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شد.

او ادامه داد: در خلأ معنوی حاکم بر جامعه، فعالان عرصه های مختلف رسانه ای با انعکاس فضای معنوی، فراهم کردن امکانات زیارت مجازی و تغییر در شکل برگزاری مناسک مذهبی، بر محدودیت های حاکم بر فضای معنوی پیشین فائق آمده و حتی مردم خاصه آنها که دارای عذری برای استفاده از این مراسم مذهبی بودند، پرشورتر و معنوی تر از آنها استفاده ببرند.

نصراللهی ضمن تصریح بر این که اهالی رسانه، سفیران مردم ایران و فرهنگ و باورهای دینی و اعتقادی آن‎ها به ویژه سفیران فرهنگ رضوی هستند، تاکید کرد: انتشار معارف قرآنی، دینی و مذهبی به خصوص در ایام محدودیت های حضور فیزیکی مردم در اماکن مقدس از جمله وظایف فعالان این عرصه است.

او با ابراز خشنودی از عملکرد اهالی رسانه در ایجاد تنوع محتوایی و بروز خلاقیت در تولیدات رسانه ای مرتبط با معارف رضوی در ایام کرونا، بیان کرد: فعالان رسانه ای آستان قدس رضوی در انعکاس فضای این مکان مقدس در میان جامعه و پر کردن خلأ معنوی و معارفی مردم خوش درخشیدند و در این خدمت رسانه ای با نشان دادن ابتکار و خلاقیت پیشگام بودند.

فرصت شناخت خادمان گمنام رسانه ای

مؤلف کتاب «اصول خبرنویسی»، بر ضرورت تئوریزه کردن مدل ها و سبک های جدید مورد استفاده توسط فعالان رسانه ای در این ایام تاکید و ابراز کرد: جشنواره امام رضا(ع) فرصت مغتنمی برای شناخت خادمان گمنام رسانه ای، حمایت از آنها، بهره مندی از ابتکارات و تجربیات کسب شده در دوران بحران به منظور برنامه ریزی دقیق تر در دوران پساکرونا برای استفاده از ظرفیت های ایجاد شده و حفظ مخاطبان جدید فراهم می کند.

او در ادامه با معرفی یکی از ویژگی های این جشنواره رسانه ای گفت: به جز دست اندرکاران حرفه ای عرصه های تولید و انتشار معارف رضوی، همه افراد دغدغه‎مند صاحب ایده، فکر و اندیشه در حوزه ترویج فرهنگ رضوی امکان حضور و ظهور دارند و مورد حمایت قرار می گیرند؛ این جشنواره هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان ندارد.

این محقق مطالعات رسانه ای با برشمردن سه محور اولین دوره جشنواره امام رضا(ع) گفت: رسانه های خبری و تحلیلی، رسانه های صوتی و تصویری و رسانه های مجازی سه محور این جشنواره هستند.

او افزود: رسانه های مجازی به دلیل اهمیت ویژه آن در دوران حاضر، می تواند ابزار مفیدی در دست اقشار و تشکل های مذهبی برای انتشار معارف معنوی باشد؛ لذا همه کسانی که دغدغه مند این حوزه ها هستند می توانند به عنوان خادمان رسانه ای با فعالیت هایی مانند باز کردن یک صفحه در فضای مجازی به نیت خدمت رسانی به امام رضا علیه السلام در این جشنواره مشارکت کنند.

نصراللهی با اعلام قالب های تولید و ارسال آثار گفت: بخش‌های خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله ، یادداشت، گزارش خبری تلویزیونی و اینفوگرافی ذیل محور رسانه‌های خبری و تحلیلی و بخش‎های موشن گرافی، پادکست، طرح بازی و نرم‌افزار و وقف مجازی زیرمجموعه محور رسانه‌های مجازی تعریف شده است.

او همچنین اضافه کرد: در محور رسانه‌های صوتی و تصویری بخش‌های برنامه‌‎های تلویزیونی، برنامه‌های رادیویی، نماهنگ تلویزیونی، مستند تلویزیونی و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی پیش‌بینی‌ شده است.

این مدرس دانشگاه در خاتمه ابراز امیدواری کرد که جشنواره امام رضا(ع) در گام نخست با کیفیت، گسترده و در شأن نام مبارک حضرت رضا(ع) برگزار شود و در ادوار آینده با مشارکت بیشتر همکاران رسانه ای، قدم های محکم تر و بلندتری بردارد.

لازم به یاد آوری است، علاقه مندان به شرکت در جشنواره رسانه ای امام رضا علیه السلام تا 22 بهمن ماه فرصت دارند، آثار خود را از طریق نشانی اینترنتی mediafest.razavi.ir به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.

نظر شما