برنا گزارش می دهد؛

پس بینی بحران جایگزین پیش بینی ها

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۰۸:۴۷:۲۹
کد خبر: ۱۱۰۹۸۰۵
پس بینی بحران جایگزین پیش بینی ها
حادثه کولاک و طوفان در کلکچال و توچال در روز جمعه منجر به جان باختن تعدادی از شهروندان شد که این اتفاق سبب سوالات بسیاری را مطرح می کند.

به گزارش برنا؛ سخنگوی اورژانس کشور ظهر روز جمعه خبر از گرفتاری 100 نفر در ارتفاعات کلکچال داد. افرادی که غالبا پس از راه اندازی تله کابین توچال به مناطق امن و پایین دست منتقل شدند اما مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در همان ساعات ظهر روز جمعه خبر از وقوع بهمن در دو نقطه از ارتفاعات شمال تهران داد و افزود که به علت وقوع کولاک در قله‌ کلکچال تیم ‌های‌ جست‌ و جوگر برای نجات ۵ کوهنورد که دچار سرما زدگی شده بودند راهی منطقه شدند. 

برخی اجساد هنوز پیدا نشده است

این جست و جوها ادامه داشت تا این که صبح روز شنبه رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی با اشاره به آخرین وضعیت سقوط بهمن در ارتفاعات کلکچال تهران گفت: تاکنون حدود 6 تا 7 نفر جان خود را در این حادثه از دست دادند. تا این لحظه 5 نفر به صورت قطعای فوت کرده اند او همچنین از حدود 17 تماس از سوی خانواده ها خبر داد که بیان می کردند عزیزانشان جز مفقودین هستند و به کوه رفته و برنگشته اند. به گفته محمدی از میان 17 تماس حدود 7 تلفن همراه در منطقه است و عملیات ادامه دارد.

در ادامه شب گذشته مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در خصوص آخرین وضعیت گفت: تا امشب تعداد اجساد پیدا شده در ارتفاعات ۹ نفر است. یک نفر نیز پس از پیدا شدن و انتقال به بیمارستان فوت کرد و در مجموع می‌توان گفت که متاسفانه تاکنون ۱۰ نفر از هموطنانمان را در حادثه رخ داده در کوهستان های تهران از دست داده‌ایم.

سرهنگ جلیل موقوفه ای هم درباره جزئیات سقوط بهمن و برف و کولاک در ارتفاعات تهران گفت:  تعداد خیلی زیادی از شهروندان به مجموعه تفریحی توچال مراجعه کرده بودند که بنا بر اظهارات مدیریت مجموعه برآورد چنین جمعیتی غیر قابل پیش بینی بود و همین افراد هم درگیر شدند.

او افزود: تعداد زیادی از افراد حاضر در توچال با تله کابین به ایستگاه ۷ رفته بودند و قصد استفاده از پیست اسکی و تله کابین را داشتند که به دلیل برف و کولاک برای مدتی تله کابین خاموش می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت تصریح کرد: برخی از افراد هم که از دربند و درکه به صورت خط الراسی وارد مجموعه توچال شده بودند در ایستگاه ۵ زمین گیر می‌شوند. پلیس بلافاصله وارد عمل شده و جمعیت را تخلیه می‌کند اما متأسفانه یک نفر از کوهنوردان که مسیر را اشتباه رفته بود در مسیر گم می‌شود و پلیس در ساعت ۱۱ پیکر بی جان و یخ زده او را در ایستگاه ۵ پیدا می‌کند.

او گفت: در مجموعه کلکچال ۶ نفر جان خود را از دست می‌دهند که یک نفر به صورت دستی به پایین منتقل می‌شود و 5  نفر هم با استفاده از هلی برد و هلی کوپترهای امداد به پایین منتقل می‌شوند.

در این میان سوالی که به ذهن خطور می کند این است که به چه علت هشدارهای هواشناسی جدی گرفته نشده است و همچنان تله کابین به فعالیت خود ادامه داده بود و یا اینکه ممنوعیت جدی برای صعود در نظر گرفته نشده است؟

هشدار هواشناسی اعلام شده بود

صادق ضیائیان، مدیرمدکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: در تاریخ اول دی ماه نخستین هشدار هواشناسی اعلام شد که در آن اعلام شد که در ارتفاعات شمالی تهران شاهد کولاک، مه و برف خواهیم بود.

او افزود: در ذیل این هشدار آمده است که توصیه می شود تا از سفرهای غیرضروری، فعالیت های کوهنوردی اجتناب کرده و تجهیزات زمستان همراه داشته باشند. این هشدار به عالی ترین دفاتر مقامات کشوری، رئیس جمهوری، وزارت راه، استاداری، فرمانداری و چندین وزارت خانه و ارگان نظامی داده می شود.

برخی احتمالا در ایران زندگی نمی کنند

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: این هشدارها به قدری گفته می شود که تمامی شهروندان عادی نیز اطلاع پیدا می کنند. رسانه ملی نیز این را اعلام کرد. افرادی که می گویند هشدار به آن ها داده نشده است احتمالا در ایران زندگی نمی کنند و یا رسانه ها را دنبال نمی کنند. این هشدارها به بسیاری از دستگاه ها ارسال می شود و اگر نهاد دیگری نیز خواهان ارسال هشدار مکتوب است باید با ما مکاتبه انجام دهد.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
پرونده ویژه