مدیرکل ذخایر ژنتیکی:

موردی از ورود ملخ به کشور مشاهده نشده است

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۰۴:۵۰:۰۹
کد خبر: ۱۱۰۹۹۶۵
موردی از ورود ملخ به کشور مشاهده نشده است
محمد مدادی گفت: موردی از ورود ملخ به کشور مشاهده نشده است و رصدها در این حوزه همچنان ادامه دارد.

به گزارش برنا؛ در حال حاضر ده ها دسته ملخ صحرایی با جمعیت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون عدد از کشورهای کویت و عربستان در حال حرکت به سوی ایران هستند. در این میان برخی مسئولین حفظ نباتات بر این باور هستند که با توجه به شرایط موجود در صورت عدم مبارزه به موقع و مناسب انفجار جمعیتی ملخ صحرایی مهاجم در کشور اتفاق خواهد افتاد و استان‌ های زیادی را درگیر می‌ کند و تا باغات شهر شیراز پیش می ‌رود و وارد باغات پسته و خرمای کرمان نیز خواهد شد.

محمد مدادی، مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: تا این لحظه استان های هرمزگان و بوشهر که در جبهه اصلی ورود جمعیت های ملخ به کشور هستند، مواردی از پدیده هجوم ملخ ها را رصد نکرده اند.

او افزود: معمولا پدیده هجوم ملخ ها در اواخر بهمن و اوایل اسفند بخش هایی از کشور را درگیر خود می کند. علت این پدیده نیز این است که به دنبال گرم شدن هوا در عربستان این ملخ ها به سمت کشور ما حرکت می کنند و معمولا جهت حرکت آن ها به سمت شمال و شمال شرقی است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: این مهاجرت ملخ ها یک فرایند طبیعی است و علت آن نیز تغییرات آب و هوایی است. زمانی که این موجودات در جمعیت های زیاد وارد کشور می شوند، مشکلاتی را ایجاد می کنند.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ادامه داد: از جمله مشکلاتی که این موجودات ایجاد می کنند این است که زمین های زراعی و باغات را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهند و محصولات آن ها را از بین می برند.

مدادی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در این عرصه گفت: در این زمینه حساسیت های لازم وجود دارد و سازمان فائو نیز همواره در این عرصه هشدارهای لازم را صادر می کند. ستاد مدیریت بحران نیز در صورت وقوع شکل خواهد گرفت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: مقابله با این پدیده نیازمند اقدامی بین سازمانی است و همواره از اواخر بهمن ها جلساتی در این خصوص برگزار می شود تا تصمیمات لازم اخذ شود اما تا این لحظه سازمان فائو نیز هشدار صادر نکرده است. حرکت جمعیت های ملخ از منشا همواره رصد می شود و پیشاپیش به مقابله با آن ها خواهیم رفت.

//انتهای پیام: ۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز