سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

۸۰ درصد مردم محدودیت های شبانه را رعایت می کنند/پیک کرونا در ایران ارتباطی با ویروس جهش یافته ندارد/احتمال پیک مجدد کرونا در بهمن ماه

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۲۱:۲۵:۵۱
کد خبر: ۱۱۱۰۰۴۹
۸۰ درصد مردم محدودیت های شبانه را رعایت می کنند/پیک کرونا در ایران ارتباطی با ویروس جهش یافته ندارد/احتمال پیک مجدد کرونا در بهمن ماه
علیرضا رئیسی گفت: 80 درصد مردم محدودیت های شبانه را رعایت می کنند. مثبت بودن نتایج این طرح سبب شد تا این طرح را در شهرهای زرد نیز اعمال کنیم.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه زنده تلویزیونی در خصوص مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه روند کرونا در کشور نزولی است و دیگر شهر قرمز کرونایی نداریم. امروز نزدیک به 180 شهر در وضعیت نارنجی قرار دارد. محدودیت ها ساعت 21 الی 4 صبح بسیار در مسیر نزولی کرونا موثر بوده است.

او افزود: دورهمی ها در انتقال کرونا نقش زیادی دارد و رعایت کردن مردم در این عرصه بسیار موثر واقع شد و از مردم به این علت تشکر می کنیم. 80 درصد مردم محدودیت های شبانه را رعایت می کنند. مثبت بودن نتایج این طرح سبب شد تا این طرح را در شهرهای زرد نیز اعمال کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در خصوص مدارس همچنان آموزش به صورت مجازی خواهد بود و این اتفاق تا پایان سال تداوم دارد. از سوی دیگر نیز ثابت شده است که آلودگی هوا در افزایش شیوع کرونا موثر است و مقرر شده است تا با کمک نیروی انتظامی مانع خودورهای آلاینده بیشتر گرفته شود و اقدامات دیگری نیز در این عرصه صورت خواهد گرفت.

رئیسی تصریح کرد: وضعیت حمل و نقل عمومی در کلانشهرها استاندارد نیست. تهویه و رعایت فاصله اجتماعی بسیار مهم است و نباید صرفا به ماسک اتکا دارد. در حمل و نقل هوایی توانستیم به راهکاری برسیم و از 60 درصد ظرفیت استفاده کنیم اما در حمل و نقل عمومی هنوز نتیجه حاصل نشده است. تنها راه افزایش ظرفیت است و مقرر شده است که اقدامات خوبی در این عرصه صورت گیرد و واگن ها و اتوبوس ها افزایش یابد.

او افزود: امروز ماسک زدن در مترو درصد بسیار زیادی را شامل می شود و غالبا از ماسک در ان استفاده می کنند اما در دورهمی ها استفاده از ماسک بسیار کم است. ما باید آن چه را که می توانیم انجام دهیم. بستری روزانه ما در چند هفته پیش به 3000 نفر می رسید اما امروز این رقم به 700 رسیده است. ورودی بیمارستان ها امروز 40 درصد و آمار جان باختگان روزانه نیز 50 درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: امروز بیشتر تست ها بر روی اطرافیان افراد مبتلا به کرونا انجام می شود و امروز دیگر کمبود کیت تست کرونا نداریم. تست ما سریع است و مشکلی در این عرصه نیست. امروز به علت این که بیماری کنترل شده است دیگر نیازی به افزایش تست ها نبود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در بریتانیا یک موسسه در ابتدای امسال راه اندازی شد و به بررسی ژن ویروس می پردازند. ژن ویروس همواره می تواند تغییر کند و نام آن را جهش می گذارند که می تواند در رفتار ویروس نیز می تواند تاثیر گذارد. این موسسه از 30 شهریور ماه متوجه این تغییر در ژن کرونا شده اند. این تغییر ژن در محل چسبندگی ویروس کرونا رقم خورده است و سبب شده است تا چسبندگی آن بیشتر شود و قدرت سرایت ویروس را افزایش داده است.

رئیسی تصریح کرد: بریتانیا تا هفته سوم آذرماه این خبر را اعلام نکرد تا زمانی که بیش از 1100 نفر به آن مبتلا شدند و در بررسی ها مشخص شد این افراد ویروسشان با ویروس جهش یافته مطابقت دارد. ما نیز در راستای مقابله با آن پروازها به بریتانیا را لغو کردیم تا سرایت به داخل کشور صورت نگیرد. آن پیکی که در ایران رقم خورده قطعا ویروس جهش یافته نبوده است. این ویروس را نمی توان به سادگی با آن برخورد کرد. امروز بریتانیا با داشتن واکسن کرونا به شدت درگیر شده است.

او افزود: اگر محدودیت های کرونایی وضع نمی شد شاهد 7500 مرگ بیشتر بوده و خوشبختانه با همکاری مردم و اصناف این محدودیت ها به خوبی اجرا شد. اگر رعایت نکنیم باز هم درگیر پیک کرونا خواهیم بود پس ضرورت دارد که پروتکل های بهداشتی همچنان رعایت شود. باید توجه کرد که یک شبه نمی توان به 80 میلیون نفر واکسن زد. کشوری که بتواند ظرف مدت یک ماه همه را واکسینه کند باز هم باید یک ماه صر کند و پس از آن واکسن دوم را تزریق کند تا اثربخش شود پس باز هم مدت زمان زیادی طول می کشد. باید توجه داشت که اثربخشی واکسن ها صد در صد نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: ویروس جهش یافته کرونا با نمونه قبلی خود تفاوت هایی دارد. برای مثال نمونه اولیه کرونا با مقاوم شدن 66 درصد جامعه زنجیره آن قطع می شد اما ویروس جشه یافته زمانی زنجیره آن قطع می شود که 80 درصد جامعه در مقابل آن مقاوم شوند.

این مقام مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: اتفاق نظر این است که باید نظر کارشناسی را پذیرفت و نظر کارشناسی امروز این است که باید از هرگونه تجمع پرهیز کرد. امروز در تجمعات رعایت فاصله 4 متری ضرورت دارد و اگر رعایت نشود می تواند مشکل ساز باشد. باید آمار جان باختگان را به صفر برسانیم و باید تلاش ها تا آن زمان ادامه یابد و نباید ساده انگاری کرد. ما همچنان در زمستان هستیم و خطر جدی است. اگر ویروس در داخل کشور جهش پیدا کند نیز کار را سخت تر می کند. احتمال دارد در بهمن ماه با پیک کرونا مواجه شویم و باید به شدت مراقب بود.

رئیسی گفت: نگرانی در خصوص استان مازندران وجود دارد اما با مدیریت خوبی که داشتند پیک گذشته را تجربه نکرده بودند و این امر سبب شد تا کمی دیرتر به روند عادی بازگردد. امروز 4 شهرستان این استان در حالت نارنجی قرار دارد و با تلاش می توان وضعیت این شهرها را نیز کنترل کرد. 

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز