رئیس جمعیت هلال احمر:

لزوم توجه به ارتباطات رادیویی در لحظه بحران/اجتماع‌ در منطقه آسیب دیده یکی از معضلات است/هلال احمر ۲۴ هلیکوپتر و ۱۰۰ خلبان دارد/تلاش برای ورود ۱ میلیون واکسن کرونا از چین

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۰۹:۵۳:۴۶
کد خبر: ۱۱۱۰۱۹۲
لزوم توجه به ارتباطات رادیویی در لحظه بحران/اجتماع‌ در منطقه آسیب دیده یکی از معضلات است/هلال احمر ۲۴ هلیکوپتر و ۱۰۰ خلبان دارد/تلاش برای ورود ۱ میلیون واکسن کرونا از چین
کریم همتی در خصوص واکسن کرونا گفت: تلاش ما این است از منابع معتبر یک میلیون واکسن کرونا وارد کشور کنیم و این واکسن ها از یکی از کشورهای شرق آسیا وارد خواهد شد اما قطعا مورد تایید سازمان غذا و دارو خواهد بود. شرایط نگهداری این واکسن سخت است زیرا باید در دمای منفی 70 درجه نگهداری شود و این کار را سخت می کند.

به گزارش برنا؛ کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: روز جمعه سالگرد زلزله تلخ بم بود و در آن روزگار جمعیت هلال احمر کمک هایی بی نظیر به مردم کرد. باید نقاط قوت را دید و نقاط ضعف زا نیز برطرف کرد. متاسفانه ما 35 هزار نفر را در آن زلزله از دست دادیم. زلزله ای که حتی منجر به مهاجرت مردم آن منطقه شد. امری که نشان می دهد یک زلزله چگونه می تواند اقلیم یک منطقه را عوض کند و تا چه میزان می تواند مهم باشد. در همین راستا روز جمعه مانور ساعت صفر در تهران برگزار شد تا آمادگی ها مورد سنجش قرار گیرد. به صورت مکتوب نیز از رئیس جمهوری درخواست شد تا همکاری سایر دستگاه ها را نیز فراهم کند تا در این مانورها با تمام قدرت حاضر شویم. در مانور شاهد بودیم که نیروهای قم و البرز سریع تر از نیروهای تهران به محل رسیدند و این امر نشان داد که نیروی آماده فاصله برایش مهم نیست.

او افزود: در زلزله بم ما مشکل جدی داشتیم و حتی نمی دانستیم مرکز زلزله کجا است و دو ساعت پس از زلزله هنوز نمی دانستیم به کدام منطقه برویم و پس از 4 ساعت محل دقیق زلزله مشخص شد. همه ما هنوز صدای گریه های فرماندار بم را در خاطر داریم که در دقایق اولیه زلزله درخواست کمک می کند در حالی که ارتباطات تحت تاثیر زلزله قرار گرفته و این نشان می دهد که باید به فکر ارتباطات رادیویی نیز در لحظه بحران بود.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: آن چه که در بم به ما کمک بزرگی کرد فرودگاه بم بود و از روز دوم از طریق این فرودگاه کمک های بین المللی نیز از این طریق واصل شد. ما تقاضا داریم تا در کنار نیروهای نظامی مانور برگزار کرده تا هماهنگی ها به بهترین شکل در عملیات صورت گیرد. اجتماع در منطقه آسیب دیده خود یک معضل است و باید این آموزش ها و هماهنگی ها صورت گیرد.

همتی با اشاره به ماده 14 قانون مدیریت بحران گفت: در این ماده تکالیف زیادی به هلال احمر واگذار شده است در صورتی که در گذشته این وظایف برعهده دیگران بوده است. متاسفانه به اندازه وظایفی که به ما محول شده است امکانات در اختیار نداریم. بحث نخست آموزش است که در این خصوص اقداماتی انجام شده است. با آموزش و پرورش به توافق رسیده ایم تا تمامی دانش آموزان تحت تعلیم قرار گیرند.

او ادامه داد: بحث آموزش های چهره به چهره نیز در دستور کار است. هنوز به درصد راضی کننده‌ای از افراد آموزش دیده نرسیده ایم. امید است مجلس بودجه هلال احمر را مطابق با وظایفی محول شده به ما مدنظر قرار دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: هلال احمر در زمان زلزله بم فقط 2 هلیکوپتر داشت اما امروز نزدیک به 24 هلیکوپتر و 100 خلبان دارد که می تواند کیفیت خدمات رسانی را ارتقا دهد. ترابری و انبارهای ما در این سالیان بهبود پیدا کرده است. امروز دارایی انبارها به علت حوادث پی در پی کم شده است و امید است در این عرصه به هلال احمر کمک شود.

همتی ادامه داد: در تهران تنفسگاه های خوبی برای زلزله وجود دارد که مهم ترین آن ها پارک های جنگلی هستند. یکی از مشکلات جدی که تهران در عرصه نجات با آن مواجه است وجود سازه های بزرگ است. ما امروز به دستگاه های بزرگ برش نیاز داریم تا بتوانیم در زمان بحران سازه های بزرگ را از میان برداریم. این امر بسیار ضروری است و باید به آن توجه شود. هر چقدر هم دعا کنیم باز هم اتفاق رخ می دهد پس باید آماده بود.

این مقام مسئول در سازمان جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت های این سازمان در دوران کرونا افزود: هلال احمر از همان روز نخست و با ابلاغ رئیس جمهوری در کنار مردم بود و عملیات خدمات رسانی را انجام داد. در این راستا طرح اهدای نفس انجام شد و علاوه بر آن بسته های کمک معیشتی نیز میان نیازمندگان توزیع شد. هلال احمر در طرح ناظر و طرح شهید سلیمانی نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. امروز محله هرندی در تهران نمود ملی پیدا کرد و به محله بدون کرونا تبدیل شد. این محله دغدغه مقام معظم رهبری بود و با تلاش این منطقه امروز وضعیت بهتری دارد. تراکم جمعیت و وضعیت معیشتی و بهداشتی آن منطقه بد بود اما امروز حاصل و نتیجه آن را مشاهده می کنیم که کرونا در آن منطقه مهار شده است.

او تصریح کرد: در حال حاضر شارژ انبارها 50 درصد است و اقلام زیستی 16 گانه نیز تامین شده است و از سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم تا سایر منابع مالی سال 99 را در اختیار ما قرار دهد. با بودجه ای که واصل شد یک هلی کوپتر به استان لرستان، یک فروند به سمنان و یک فروند نیز به تهران اختصاص داده شد. وضعیت اعتبارات هلال احمر در سال 99 خوب نیست. ما 6 هزار میلیارد ریال فقط برای تکالیفی که به ما محول شده است کسری بودجه داریم.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ساماندهی املاک و موقوفات نیز در دستور کار است که ارزش آن برابر با هزاران میلیارد تومان است. املاکی است که ارزش زیادی دارد اما ما نمی توانیم از آن ها استفاده کنیم تا جایی که ممکن باشد این عرصه را ساماندهی خواهیم کرد. ایجاد خانه های هلال جدید نیز در دستور کار است. خانه های هلال هزینه های جدید به دولت تحمیل نمی کند و داوطلب محور و با همکاری دهیاری ها است. امروز 3500 خانه هلال در کشور وجود دارد و امید است تا پایان دولت این عدد به 5000 برسد.

همتی با اشاره به سانحه ارتفاعات تهران افزود: تعداد زیادی از شهروندان بدون توجه به هشدارها به کوه رفتند. 14 نفر از افراد گرفتار شده نجات داده شدند. 7 نفر در کلکچال، 1 نفر در آهار و 1 نفر در دارآباد جان خود را از دست داده است. دو نفر در دارآباد همچنان مفقود هستند. بیش از 100 نفر در قالب 20 تیم به امدادرسانی پرداختند و 9 عملیات پرواز نیز در راستای جست و جو انجام شد.

او ادامه داد: 800 نفر از نیروهای هلال احمر تا پایان سال تبدیل وضعیت خواهند شد و آزمون آن ها برگزار می شود و کسانی که درجه ایثار بگیرند. پیش نیازهای آزمون استخدامی انجام شده است و بزودی آزمون نیز برگزار خواهد شد.

همتی در خصوص واکسن کرونا گفت: تلاش ما این است از منابع معتبر یک میلیون واکسن کرونا وارد کشور کنیم و این واکسن ها از یکی از کشورهای شرق آسیا وارد خواهد شد اما قطعا مورد تایید سازمان غذا و دارو خواهد بود. شرایط نگهداری این واکسن سخت است زیرا باید در دمای منفی 70 درجه نگهداری شود و این کار را سخت می کند.

رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: قرار نیست کل کشور واکسینه شود و با میلیون واکسن می توان اطمینان خاطر را به وحود آورد زیرا ضرورت دارد فقط افراد در معرض خطر واکسینه شوند. تلاش ما این است که هر چه سریع تر تامین واکسن کرده اما متاسفانه کشورهای غربی برای ما در راستای وارد کردن واکسن مشکل ایجاد می کنند.

همتی در خصوص امدارسانی در کلکچال افزود: دما نزدیک به 15 درجه زیر صفر بود. از ما کمک خواستند و ما سریع تر رفتیم. بیشترین نجات یافتگان از منطقه شیرپلا نجات پیدا کردند. اگر دیر رسیده بودیم کار به مراتب سخت تر می شد و آمار جان باختگان بیشتر می شد.

او در خصوص بیمارستان های هلال احمر تاکید کرد: امروز بیمارستان های هلال احمر در امارات و غنا به سوددهی رسیده اند و تلاش می شود تا این روند ادامه پیدا کند. ما از منابع داخلی برای ساخت بیمارستان های خارج کشور استفاده نمی کنیم. یک ریال از وزارت بهداشت گرفته نشده است. بیمارستان نجف نیز برای خدمات رسانی به زائرین است و یک مجموعه آماده است و بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

همتی در خصوص واکسن کرونا گفت: واکسن چینی در برخی کشورهای همسایه نتایج مثبتی داشته است. یک موسسه خیریه نزدیک به 200 هزار عدد از واکسن ها را اهدا کرده است و با هماهنگی وزارت بهداشت صورت گرفته است. کشورهای غربی می خواهند پول بدون تضمین از ما بگیرند. تحریم ها مانع ما است و اجازه نمی دهد که واکسن وارد کنیم. دسترسی به واکسن کرونا باید عادلانه باشد و تلاش ها در این عرصه ادامه دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص املاک موقوفه این سازمان گفت: برای بخش هایی که میزان موقوفات زیاد است برای آن ها هیات مدیره تشکیل شد. در شهرهایی همچون رفسنجان باغات پسته وقف شده است. باغاتی که در دو سال ضرر داده بود امسال 28 میلیارد تومان فقط از یک موقوفه منفعت حاصل شد. در سرپل ذهاب نیز مزرعه های زیتون وقف شده است و این اراضی در سراسر کشور وجود دارد. شناسایی این املاک صورت گرفته است. متاسفانه برخی از املاک بدون استفاده مانده است و در تلاش هستیم تا سامان یابد. 150 هزار دوز واکسنی که خیرین به کشور ارسال می کنند از کارخانه فایزر است اما یک میلیون واکسن به صورت مجزا  از چین وارد می شود.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز