کشف فرمول اثربخشی واکسن کرونا آکسفورد

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۱۹:۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۱۱۰۵۸۶
کشف فرمول اثربخشی واکسن کرونا آکسفورد
مدیر داروسازی واکسن آکسفورد می‌گوید که محققان «فرمول موفقیت» واکسن کرونا را برای بهبود اثربخشی یافتند.

به گزارش برنا؛ نتایج آزمایش‌های واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد و شرکت دارویی آسترازنکا (AstraZeneca) نشان می‌دهد، هنگامی‌که  افراد نصف دوز و حداقل یک ماه بعد، یک دوز کامل دریافت کنند، میزان کارایی واکسن در برابر کووید-۱۹ به میزان ۹۰ درصد خواهد بود.

نتایج تحقیقات نشان داده است، زمانی که دو دوز کامل واکسن حداقل بافاصله یک ماه تزریق شود، تاثیر واکسن ۶۲ درصد است، به این معنی که وقتی همه نتایج در نظر گرفته شد، اثر کلی آن ۷۰ درصد اعلام شد. شایان‌ذکر است، واکسن‌ فایزر (Pfizer) و واکسن مدرنا (Moderna) به ترتیب ۹۵ و ۹۴.۵ درصد موثر هستند.

پاسکال سوریوت، مدیر اجرایی آسترازنکا گفت: «ما فکر می‌کنیم که فرمول موفقیت و  کارایی این واکسن را یافتیم. اما در حال حاضر نمی‌توانم اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهم و نتایج منتشر خواهد شد.»

او با اشاره به اینکه نتایج قبلی اعلام شده توسط شرکت داروسازی «مثبت» بوده است، افزود: «معیارهایی وجود دارند که توسط نهادهای نظارتی در سراسر جهان تعیین‌شده است. ما تصور کردیم مردم کمی ناامید خواهند شد و انتظار چنین واکنشی را نداشتیم.»

سخنان او در میان گزارش‌هایی مبنی بر تایید واکسن آکسفورد در اوایل هفته آینده و همچنین با اشاره به تایید واکسن فایزر و بیوان‌تک (Pfizer / BioNTech) در هفته اول دسامبر منتشر شده است.

توزیع واکسن آکسفورد می‌تواند از چهارم ژانویه آغاز شود و دولت امیدوار است بیش از دو میلیون نفر بتوانند در دو هفته اول، دوز اول واکسن را دریافت کنند.

دولت انگلستان ۱۰۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا سفارش داده است و انتظار می‌رود حدود ۴۰ میلیون واکسن در پایان ماه مارس در دسترس باشد.

در پاسخ به این گزارش، دولت گفت: باید به آژانس تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) فرصت داده شود تا اطلاعات واکسن را بررسی کند.

در این گزارش آمده است: «تنظیم‌کننده‌ داروها در حال بررسی آخرین نتایج آزمایش‌های بالینی مرحله سه دانشگاه آکسفورد / آسترا زنکا است تا مشخص کند آیا واکسن از استانداردهای دقیق کیفیت، ایمنی و اثربخشی برخوردار است یا خیر.»

او اظهار کرد: «ما اکنون باید برای انجام این مهم به MHRA فرصت دهیم و باید منتظر نظرات آن باشیم.»

اما نگرانی در مورد شیوع ویروس جدید افزایش یافته است، ویروسی که برای اولین بار در انگلستان شناسایی شد و به نظر می‌رسد قدرت سرایت آن از نسخه اصلی بیشتر است. به همین دلیل در بسیاری از مناطق انگلستان محدودیت‌ها اجرا می‌شود.

 صدها عمل جراحی و ملاقات افراد آسیب‌پذیر با پزشکان خانواده به دلیل تاخیر دریافت دوز واکسن فایزر لغو شده است. همچنین افراد در ۱۲ هزار خانه مراقبت، علی‌رغم اینکه در فهرست اولویت واکسیناسیون قرار دارند، فرصت واکسیناسیون را از دست می‌دهند.

نادرا احمد، رئیس انجمن مراقبت‌های ملی گفت: راه‌اندازی طرح واکسیناسیون فایزر و بیوان‌تک دشوار خواهد بود و این مورد نیز بیش‌ازحد وعده داده‌شده و قابل تحقق نیست.»

جاناتان اشورث، وزیر بهداشت در دولت سایه، از دولت خواست که از اشتباهات دوباره و کندی در محافظت از ساکنان خانه مراقبت جلوگیری کند.

صدراعظم، ریشی سوناک، تلاش‌های صورت گرفته برای واکسیناسیون را ستود و گفت: «روزها و ماه‌های سختی پیش رو خواهیم داشت، اما دلایلی وجود دارد که می‌توان به آینده‌ای روشن‌تر و تحقق وعده‌های ۲۰۲۱ امیدوار بود. واکسیناسیون گسترده کار خارق‌العاده دانشمندان و سرویس سلامت ملی (NHS) به این معنی است که اکنون می‌توانیم به مقابله با این بیماری همه‌گیر، امیدوار باشیم.»

نظر شما