مردان چهارمحال و بختیاری نسبت به زنان باسوادترند/ اجرای طرح سواد‌آموزی زنان روستایی در استان

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۱۴:۴۱:۵۸
کد خبر: ۱۱۱۱۲۲۱
مردان چهارمحال و بختیاری نسبت به زنان باسوادترند/ اجرای طرح سواد‌آموزی زنان روستایی در استان
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه مردان استان 4.5 درصد نسبت به زنان باسوادتر هستند، گفت: طرح شتاب‌بخشی و سواد‌آموزی زنان روستایی به منظور کاهش این اختلاف به اجرا درآمده است.

به گزارش برنا؛ رهدار براتی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش چهارمحال‌وبختیاری صبح امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه بعد از انقلاب و در سال‌هایی که از فرمان تاریخی امام گذشت و نهضت‌ سوادآموزی شکل گرفت در حوزه سوادآموزی جهش خوبی انجام شد، گفت: امروز با تعاریف مختلفی از سواد در جهان مواجه هستیم و معتقدیم که سوادآموزی بیش از آنکه یک مهارت آموزشی باشد یک مهارت اجتماعی و خوب زیستن است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش چهارمحال‌وبختیاری افزود: امروز در جامعه بیش از هر نیازی به سوادآموزی تربیتی، مالی، عاطفی و رسانه‌ای نیاز داریم یعنی سوادآموز باید در همه مهارت‌ها غیر از خواندن و نوشتن نیز فعال باشد که سازمان نهضت سوادآموزی با تأسیس مراکز« clc » یا همان مراکز یادگیری محلی درصدد آموختن مهارت‌ها برآمد.

او با بیان اینکه ۲۵ مرکز یادگیری محلی در استان وجود دارد، گفت: با راه‌اندازی مرکز یادگیری شهرستان لردگان در روز گذشته تعداد این مراکز به 25 مرکز رسید که برخی از این مراکز مجری پیوند سواد و زندگی هستند تا شهروند خوب تربیت کنند لذا درب مراکز بر روی سوادآموزان و هر کس که بخواهد از مهارت استفاده کند باز است.

معاون سوادآموزی استان با اشاره به اینکه آمار سرشماری هر چند سال یکبار به صوت کشوری اتفاق می‌افتد که آخر سرشماری مربوط به سال ۹۵ می‌باشد، بیان کرد: سرشماری میزان باسوادی در افراد ۶ سال به بالا 84.7 درصد و میزان سواد آموزی جامعه هدف از سن ۱۰ تا ۴۹ سال را ۹۴ درصد تخمین زده است که همه افرادی که مایل به استفاده از مهارت‌های این مجموعه هستند می‌توانند در طرح‌ها شرکت کنند اما در شرایط کنونی اولویت خدمات به جامعه هدف است که گواهی پایان دوره و تسهیلات ۱۵ میلیونی نیز دریافت می‌نمایند.

600 فعالیت سوادآموزنده در استان

براتی با بیان اینکه در سیستم نهضت سوادآموزی از گروه‌های مربیان آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی، معلمان بازنشسته و در مناطق دوردست نیز از معلمان آموزش‌وپرورش در استان استفاده می‌شود، تصریح کرد: 600 آموزنده در سراسر استان وجود دارد که در گردانه سیستم در حال فعالیت و جابه‌جایی می‌باشند.

وضعیت نامعلوم استخدامی سوادآموزندگان دوره جدید

او در خصوص استخدامی این آموزنده‌ها گفت: آخرین آزمون استخدامی در ۲۰ آذرماه سال جاری برگزار شد و تنها افرادی که از سال ۹۷ تا ۹۹ فعالیت داشتند و با شرط فعال بودن در سال ۹۸ اجازه شرکت در این آزمون را داشتند که بعد از کسب رتبه مورد نیاز به دانشگاه فرهنگیان معرفی خواهند شد اما در حال حاضر برنامه‌ای برای استخدام آموزش‌دهندگان دوره جدید ارائه نشده است.

معاون سوادآموزی استان استقبال بانوان و آقایان از کلاس‌های حرفه آموزی را بیشتر دانست و افزود: درصدد هستیم تا حرفه‌هایی از جمله سبدبافی خاص آقایان را در شهرستان لردگان نیز افتتاح و آموزشگاه خاص آقایان را ایجاد کنیم که هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است.

یادگیری مادام‌العمر هدف عمده مراکز یادگیری محلی

خالق رئیسی در ادامه این نشست با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی در کشور در سه قسمت دولتی، مشارکتی و غیرمشارکتی تقسیم‌بندی می‌شوند، ادامه داد: ۲۴ مرکز استان غیردولتی و یک مرکز مشارکتی با اداره زندان‌ها اداره می‌شود که سوادآموزی و ایجاد فرصت یادگیری مادام‌العمر هدف عمده و اصلی این مراکز است.

رئیس اداره ساماندهی دوره‌های سوادآموزی و آموزش‌های داوطلبانه استان افزود: کمک به توسعه برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور، ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری برای بازماندگان از آموزش‌های رسمی و کمک به بهبود و کیفیت زندگی مردم از طریق توانمندسازی آنان برخی از اهداف جزئی در این مراکز است.

تعهد ۲ هزار و ۸۰۰ نفر سوادآموزی در سال جاری

رئیسی با بیان اینکه تعهد سوادآموزی در سال جاری ۲ هزار و ۸۰۰ نفر است، اظهار کرد: بودجه اختصاصی برای هر استان بر اساس تعداد قبول شدگان و دانش آموختگان می‌باشد که تعداد قبولی این استان حدود ۳۰ درصد است و بر همین اساس بودجه دریافت می‌شود که جذب و شناسایی سوادآموزان، حضور افراد در کلاس و شرکت در آزمون مراحلی هستند که افراد به سختی در آن‌ها حاضر می‌شوند.

او ادامه داد: بعد از گذراندن این مراحل، مرحله آزمون است که افراد در این مرحله نیز به خوبی شرکت نمی‌کنند همین عوامل میزان قبولی را تحت شعاع قرار می‌دهد که با هدف افزایش جامعه باسواد و منابع مالی درصدد ارتقای این درصد قبولی هستیم.

رئیس اداره ساماندهی دوره‌های سوادآموزی و آموزش‌های داوطلبانه استان با اشاره به اینکه تنوع آموزش در ادارات وجود دارد، افزود: سواد کاربردی، آموزش ترکیبی و حرفه آموزی آموزش‌هایی هستند که با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و محلی هر منطقه به هنرآموزان ارائه می‌شود و گلیم‌بافی، سرمه‌دوزی و ... از جمله این حرفه‌هاست.

رئیسی به مشارکت برخی حوزه‌ها و اداره‌های دولتی از جمله اداره صنایع گردشگری، کتابخانه‌ها و فنی‌حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: گروه‌های جهادی با طرح «سرباز همیار نهضت» برای شناسایی بی‌سوادان به کمک آمدند که در قبال این شناسایی از رده‌های نظامی خود تشویقی دریافت کردند.

شهرستان‌های لردگان و کوهرنگ دارای بیشترین آمار بی‌سوادی

رئیس اداره ساماندهی دوره‌های سوادآموزی و آموزش‌های داوطلبانه استان بیشترین آمار بی‌سوادی استان را متعلق به شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان دانست و گفت: به منظور افزایش باسوادان در این شهرستان‌ها طرح «توانمندسازی زنان و دختران عشایر»از سال گذشته در این دو شهرستان و شهرستان اردل به اجرا درآمد که طبق ارزیابی تخصصی در بخش شتاب بخشی نمره کامل را نیز دریافت نموده‌ایم.

رئیسی با بیان اینکه اختلاف سواد زنان نسبت به مردان ۴.۵ درصد است، افزود: طرح شتاب‌بخشی و سواد‌آموزی زنان روستایی به منظور کاهش این اختلاف و تبعیض نژادی به اجرا درآمده است.

او ادامه داد: طرح توانمندسازی آموزشیاران از سال ۹۸ در اختیار استان‌ها قرار گرفت که هر آموزش‌یار در فصل ۴ ساعت کلاس آموزشی در حوزه‌های مهارت تدریس، روش کلاس‌داری و روش‌های تدریس را دریافت می‌کند که مجموعه کلاس‌ها نزدیک به ۲۰ ساعت می‌شود.

رئیسی سواد رسانه‌ای را ماموریت اولیه این نهضت دانست و تصریح کرد: آسیب‌های فضای مجازی و نحوه رفع آسیب‌ها جمع آوری شده همچنین صوت‌هایی در نحوه برخورد با کرونا و کاهش استرس کرونا ضبط و در فضای مجازی در دسترس قرار گرفته است، علاوه بر این تهیه درسنامه نیز یکی از رسالت‌های اصلی ما در سال جاری است که همه مناطق الزام به تهیه آن هستند.

نظر شما