معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری:

تور گنج یابی غیرمجاز است/واحدهای متخلف پلمب می شوند/حبس تا سه سال در انتظار کاوشگران غیرمجاز

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۰۴:۴۵:۲۲
کد خبر: ۱۱۱۱۶۰۷
تور گنج یابی غیرمجاز است/واحدهای متخلف پلمب می شوند/حبس تا سه سال در انتظار کاوشگران غیرمجاز
اسماعیل برات گفت: هیچ یک از دفترهای خدمات مسافرتی مجاز اقدام به برگزاری تورهای گنج یابی نکرده و قطعا این گونه تبلیغات به صورت غیرمجاز از سوی افراد سودجو و متخلف انجام می شود.

به گزارش برنا؛ چند روزی است که در فضای مجازی و سایت ها و شبکه های اجتماعی برگزاری  تورهایی با عنوان تورهای آموزش گنج یابی تبلیغ می شود و به سرعت خبرها در مورد آن سر و صدای زیادی ایجاد کرد. ظاهراً افرادی در فضای مجازی خود را باستان شناس معرفی کرده و به تبلیغ تور گنج یابی و آموزش در این زمینه اقدام می کنند. از آن جا که اکثریت مناطق کشورمان، از حیث میراث فرهنگی و آثار باستانی چند هزار ساله بسیار غنی است، بسیاری از سودجویان و سوداگران اشیای باستانی به شکل های مختلف سعی در سواستفاده در این زمینه را دارند.

اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: هیچ یک از دفترهای خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام به برگزاری چنین تورهایی نکرده و  قطعاً این گونه تبلیغات به صورت غیرمجاز از سوی افراد متخلف انجام می شود. 

او افزود: بر اساس تبصره 2 ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1375 مجلس شورای اسلامی و ماده 3 آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و سیاحتی مصوب 1380  مصوب هیأت وزیران، این گونه تبلیغات و فعالیت های غیرمجاز، تخلف بوده و متخلفان علاوه بر جریمه نقدی به تعطیلی دائمی محل فعالیت محکوم می شوند.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور خاطرنشان کرد: در همین چارچوب بر اساس قوانین و مقررات نیروی انتظامی مکلف است به درخواست وزارتخانه متبوع به عنوان دستگاه متولی قانونی گردشگری، از فعالیت متخلفان ممانعت به عمل آورده و خاطیان را به محاکم قضایی معرفی کند.

برات ادامه داد: قوانین محکمی در زمینه برخورد با متخلفان حوزه میراث فرهنگی وجود دارد و  خوشبختانه مراجع قضایی به شدت با این افراد برخورد می کنند و مجرمان را به حبس و جرایم نقدی، محکوم می کند.

معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: البته جزئیات مربوط به چگونگی برخورد با این گونه متخلفان باید از سوی همکاران حوزه معاونت میراث فرهنگی تشریح می شود، براساس قانون، انجام هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی مطلقا ممنوع است و مرتکبان به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه و ادوات حفاری به نفع بیت‌المال محکوم می‌شوند و چنان چه حفاری در اماکن تاریخی که به ثبت ملی رسیده باشد، برای مجرمان حداکثر مجازات در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینگونه تبلیغات در فضای مجازی که توسط گروه‌های بدون هویت و غیررسمی صورت می گیرد، گفت: در صورت مشاهده این گونه موارد، حتما با آن‌ها برخورد می‌کنیم و شهروندان  و گردشگران نیز باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند و تور یا هر گونه خدمات سفر را از زنجیره اصلی و رسمی و دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز تهیه و استفاده کنند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز