روانشناس و مشاوره ازدواج:

مشکل اصلی زن و شوهرها بلد نبودن گفتمان است/دخترها و پسرها اصلا تمایلی برای مراجعه به مشاوره ندارند/حدود ۷۰ درصد دفاتر روانشناسی فاقد پروانه فعالیت هستند

۱۳۹۹/۱۰/۱۲ - ۰۴:۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۱۱۱۹۸۱
مشکل اصلی زن و شوهرها بلد نبودن گفتمان است/دخترها و پسرها اصلا تمایلی برای مراجعه به مشاوره ندارند/حدود ۷۰ درصد دفاتر روانشناسی فاقد پروانه فعالیت هستند
شیرعلی خرامین گفت: یکی از معضلات جدی ما این است که همه روانشناسان پروانه سازمان نظام روانشناسی ندارند و متاسفانه حدود 70_80 درصد دفاتر مشاوره فاقد پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی هستند.

به گزارش برنا؛ بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در حالی در سه ماهه بهار سال جاری ۲۱۹۸ طلاق به ثبت رسیده است که طول مدت ازدواج این طلاق‌ها کمتر از یک سال بوده است. این در حالیست که برای ازدواج‌های یک تا پنج ساله نیز ۹۹۸۲ طلاق در همین بازه زمانی به ثبت رسیده است.  اگرچه آمار طلاق‌های ثبت شده در بهار سال ۹۹ برای ازدواج‌های کمتر از یک سال نسبت به بهار سال گذشته کاهش داشته است اما سوال اینجاست که چرا برخی زوج‌های جوان نمی‌توانند زندگی مشترک را تحمل کنند و به طلاق روی می‌آورند؟

شیرعلی خرامین، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مشکل اصلی که زوجین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: مهم‌ترین مشکل زن و شوهرها که منجر به طلاق و جدایی می‌شود، عدم تفاهم و نبود گفتگو میان آنهاست.

او افزود: مهم‌ترین اصل مهارت‌های زندگی مهارت گفتگو و صحبت کردن است و وقتی زن و شوهر نتوانند با یکدیگر صحبت کنند و مشکلات خود را با گفتمان حل کنند، تعارضات آغاز شده و زمینه طلاق و جدایی فراهم می‌‎شود.

خرامین ضمن توصیه به جوانان تصریح کرد: راه آموزش مهارت‌های زندگی و یاد گرفتن صحبت کردن این است که دخترها و پسرها پیش از ازدواج به روانشناس و مشاوره خانواده مراجعه کنند یا حتی کتاب‌هایی در این خصوص مورد مطالعه قرار دهند تا یاد بگیرند باید چگونه بایکدیگر برخورد کنند و چگونه با هم صحبت کنند و تعارضات میان خود را حل کنند.

این روانشناس ادامه داد: همانگونه که اگر فردی بخواهد رانندگی کند باید قبل از آن آموزش ببینند پیش از ازدواج هم زن و شوهر باید آموزش ببینند و این آموزش‌ها همین مهارت زندگی و نحوه گفتمان است.

خرامین درخصوص فرهنگ مراجعه به روانشناس در کشورمان گفت: متاسفانه فرهنگ مراجعه به روانشناس در کشور ما اصلا مناسب نیست و دخترها و پسرها اصلا تمایلی به این موضوع  نشان نمی‌دهند در حالی که اگر یک صدم از خرجی که برای عروسی و تجملات می‌کنند را به روانشناس و مشاور خانواده اختصاص دهند جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی آینده آنها گرفته می‌شود.

او در ادامه ضمن تاکید بر لزوم برگزاری دوره‌های دانش افزایی برای روانشناسان افزود: نه تنها روانشناس و مشاور بلکه تمام متخصصین نیاز به گذراندن دوره‌های دانش افزایی دارند و باید مطابق با علم روز تحت آموزش قرار بگیرند.

این مشاور خانواده فعالیت روانشناس‌هایی که پروانه فعالیت ندارند را معضل جدی دانست و تاکید کرد: یکی از معضلات جدی ما این است که همه روانشناسان پروانه سازمان نظام روانشناسی ندارند و متاسفانه حدود 70_80 درصد دفاتر مشاوره فاقد پروانه فعالیت هستند که در وهله اول لازم است این مشکل رفع شود تا جلوی فعالیت روانشناس‌های قلابی یا روانشناس نماها گرفته شود و مردم با خیال راحت به روانشناس مراجعه کنند.

خرامین در پایان به مزایای آموزش‌های مجازی اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا سیستم آموزشی مجازی شده است که این موضوع هم نکات مثبت و هم نکات منفی دارد اما اگر آموزش‌های مجازی به روانشناسان و آموزش روانشناسان به مردم به درستی اجرا شود حتی از بسیاری از جلسات حضوری هم موثرتر است بنابراین درپیش گرفتن کلاس‌ها و جلسات مجازی بسیار خوب و قابل توصیه است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز