معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

خانواده‌هایی هستند که فرزندخوانده خود را به بهزیستی برمی‌گردانند/بیشترین درخواست‌ها بین «نوزادان» و فرزندان «دختر» است/تفکر بهتر خو گرفتن با نوزاد کاملا اشتباه است/۸۷ درصد فرزندان بهزیستی سرپرست غیرموثر دارند

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۰۵:۵۵:۵۳
کد خبر: ۱۱۱۲۵۷۵
خانواده‌هایی هستند که فرزندخوانده خود را به بهزیستی برمی‌گردانند/بیشترین درخواست‌ها بین «نوزادان» و فرزندان «دختر» است/تفکر بهتر خو گرفتن با نوزاد کاملا اشتباه است/۸۷ درصد فرزندان بهزیستی سرپرست غیرموثر دارند
حبیب الله مسعودی فرید گفت: خانواده‌هایی هستند که پس از فرزندخواندگی، کودک را به بهزیستی برمی‌گردانند که البته تعداد آنها زیاد نیست و می‌توان گفت حدود 2 یا 5 درصد این اتفاق رخ می‌دهد اما یک مورد هم باشد باید درصدد رفع آن بربیاییم.

به گزارش برنا؛ هیچ کس فکرش را نمی‌کرد ویروس کرونا دهمین ماه بعد از ورودش، اینطور بی رحمانه قربانی بگیرد و نمی دانستیم سایه سنگین کرونا قرار است همه محاسبات زندگی روزمره مان را برهم بزند اما این ویروس با همه بدشگونی ردپای اتفاقات خوب را کمرنگ نکرد و نتوانست سنت زیبای فرزندخواندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

میزان فرزندخواندگی تفاوتی با قبل از شیوع کرونا نکرده است/دیدار با کودکان در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به وضعیت فرزندخواندگی در ایام کرونا گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شد سامانه فرزندخواندگی را زودتر راه اندازی کنیم تا خانواده‌ها ثبت نام خود را انجام دهند، مدارک لازم را بارگذاری کنند و فقط برای دریافت مشاوره و مددکاری و مشاهده کودک پیشنهاد شده آن هم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

او افزود: میزان درخواست برای فرزندخواندگی قبل از شیوع ویروس کرونا و بعد از آن تفاوت چندانی نکرده است و با اختلاف معناداری مواجه نشدیم.

مسعودی فرید درمورد مدت زمانی که طول می‌کشد خانواده‌ای فرزند بگیرد، تصریح کرد: به طور کلی فرایند قانونی موجود باید طی شود منتهی سامانه فرزندخواندگی باعث شده خانواده‌ها به صورت مکرر در بهزیستی حضور پیدا نکنند و از طرفی شفافیت وجود داشته باشد یعنی مشخص شود هر خانواده چه زمانی ثبت نام کرده و الان در چه مرحله‌‌ای از فرایند دریافت فرزند است.

او افزود: براساس قانون، بهزیستی مکلف است دوماه پس از ثبت درخواست و تکمیل مدارک از سوی خانواده‌ها، صلاحیت داشتن یا نداشتن آنها را مورد سنجش قرار دهد و در این میان درخواست خانواده‌ها برای دریافت فرزند باعث می‌شود این زمان کمتر یا بیشتر شود.

خانواده‌ها به دریافت فرزندان «نوزاد» و «دختر» تمایل بیشتری دارند/برخی خانواده‌‌ها چندین سال در انتظار دریافت نوزاد قرار می‌گیرند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در توضیح موضوع فوق، گفت: خانواده‌هایی که نوزاد می‌خواهند باید بیشتر در انتظار دریافت فرزند قرار بگیرند چون هم درخواست برای نوزاد بیشتر است هم اینکه تعداد نوزادان بی‌نهایت کم است، یا برخی از خانواده‌ها تاکید دارند فرزند دختر دریافت کنند یا اینکه فقط سن مشخصی را در سامانه ثبت می‌کنند که طبیعی است در این شرایط تا فرزند مورد نظر پیدا شود ممکن است سال‌ها به طول بینجامد در صورتی که اگر همان خانواده فرزند 5 ساله بخواهد می‌تواند زودتر دریافت کند.

مسعودی فرید با اشاره به تمایل خانواده‌ها برای دریافت فرزند نوزاد و دختر گفت: اکثر خانواده‌ها دوست دارند فرزند نوزاد دریافت کنند چون عقیده دارند اگر از نوزادی کنار فرزند باشند راحت‌تر خو می‌گیرند که اصلا اینگونه نیست بلکه اگر فرزندی در خانواده‌ای محبت ببیند و او را دوست داشته باشند خیلی بهتر ارتباط برقرار می‌کند و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

تمایل خانواده‌ها برای دریافت فرزندان با سن پایین کاملا اشتباه است/سن و سال هیچ ارتباطی به نحوه خو گرفتن ندارد

او افزود: بسیاری از خانواده‌ها بودند که به بهزیستی آمدند و از من درمورد فرزندخواندگی پرسیدند و وقتی با آنها صحبت کردم و قانع شدند نحوه ارتباط گرفتن ربطی به سن و سال ندارد یک فرزند 6 یا 7 ساله گرفتند و دیگر در صف گرفتن نوزاد یا کودک 1 ساله نرفتند بنابراین نیاز است در کنار ما رسانه‌ها هم تلاش کنند تا این موضوع جا بیفتد و نگاه غلط یعنی درخواست کودک از دوسال به پایین از بین برود.

87 درصد فرزندان بهزیستی دارای سرپرست غیرموثر هستند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد فرزندان دارای سرپرست غیرموثر تصریح کرد: همه فرزندانی که در مراکز ما نگه داری می‌شوند بدون پدر و مادر نیستند بلکه حدود 87 درصد آنها دارای سرپرست غیرموثر هستند یعنی می‌دانیم پدر و مادر دارند اما آنها صلاحیت نگه داری این فرزندان را ندارند به همین دلیل طبق قانون می‌توانند به فرزندخواندگی بروند و اینجاست که می‌طلبد خانواده‌ها فقط به فرزند نوزاد توجه نکنند.

مسعودی فرید در پاسخ به این سوال که چقدر فرزندان دارای سرپرست غیرموثر پس از فرزندخواندگی از سوی خانواده خود دچار مشکل می‌شوند؟ گفت: ایجاد مشکل برای فرزندی که به خانواده‌ای سپرده شده توسط پدر و مادر واقعی آن، بسیار کم پیش می‌آید چون نگاه قضات به مصلحت عالی کودک است و اینگونه نیست که قاضی برای همه این فرزندان حکم فرزندخواندگی صادر کند چرا که ممکن است گاهی اوقات مشکل خانواده موقتی باشد و فرزند بتواند نزد پدر و مادر خود برگردد بنابراین قاضی سریعا عدم حضانت دائم نمی‌دهند و وقتی این کار را می‌کند که فرزند دچار کودک آزاری دائم باشد، پدر یا مادر او اعتیاد شدید داشته باشند، والدین او جرم سنگین انجام داده باشند یا حتی حبس ابد برای آنها صادر شده باشد، پدر نباشد و مادر دچار بیماری صعب العلاج شود که البته باز هم اولویت با اقوام و فامیل است و وقتی هیچکس وجود نداشته باشد، فرزند به بهزیستی سپرده می‌شود و ما هم می‌توانیم آنها را به فرزندخواندگی بدهیم.

سیاست بهزیستی مرکززدایی است/باوجود روش‌های درمان ناباروری خانواده‌ها نگاه مثبتی به فرزندخواندگی دارند

او ضمن تشکر از خانواده‌هایی که فرزندان معلول را به سرپرستی می‌گیرند، افزود: خوشبختانه 3 اتفاق خوب در کشور ما رخ داده است که جای تقدیر و تشکر از مردم دارد. یکی اینکه اوایل انقلاب اسلامی با جمعیت 35 میلیون نفر حدود 12 هزار کودک در مراکز شبانه روزی وجود داشته اما اکنون با 84 میلیون نفر 10 هزار کودک در خانه فرزندان زندگی می‌کنند این نشان می‌دهد فرهنگ فرزندخواندگی جا افتاده و مردم از بهزیستی فرزند دریافت می‌کنند و از آنجایی که سیاست ما مرکز زدایی است تلاش شده تا فرزندان داخل خانواده زندگی کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اتفاق دیگر این است که نگاه مردم به فرزندپذیری بسیار مثبت شده است درحالی که در گذشته نگاه خوبی نداشتند تا از بهزیستی فرزند بگیرند اما اکنون با وجود اینکه روش‌های درمان ناباروری بسیار پیشرفت کرده است اما فرزندخواندگی را قبول می‌کنند.

سرپرستی گرفتن فرزندان دارای معلولیت رواج یافته است

مسعودی فرید ادامه داد: اتفاق سوم که بسیار اهمیت دارد این است که مردم درخواست دریافت فرزند دارای بیماری و معلولیت می‌کنند به گونه‌ای که حتی ایرانی‌های خارج از کشور هم می‌آیند و فرزند دارای معلولیت می‌گیرند و علاوه بر پدر و مادری کردن تمام هزینه‌های درمان او را هم پرداخت می‌کنند و پیگیری‌های بعد از آن را هم انجام می‌دهند که این موضوع برای شخص من جای غبطه دارد.

برخی از خانواده‌ها فرزندان تحویل گرفته شده را به بهزیستی برمی‌گردانند/بهزیستی باید ارائه خدمات مشاوره به خانواده‌ها را بیشتر کند

او درخصوص خانواده‌هایی که فرزند دریافت شده را به بهزیستی برمی‌گردانند، گفت: در سایر کشورها فرایند فرزندخواندگی بسیار سخت‌تر از کشورماست اما ما هم در این فرایند عدم سوءپیشینه، عدم اعتیاد، سلامت روان و... را دقیق چک می‌کنیم حتی بعد از فرزندخواندگی هم نظارت خود را ادامه می‌دهیم و خانواده و فرزند را تحت نظارت مددکاری قرار می‌دهیم با این حال هستند خانواده‌هایی که پس از فرزندخواندگی، کودک را به بهزیستی برمی‌گردانند که البته تعداد آنها زیاد نیست و می‌توان گفت حدود 2 یا 5 درصد این اتفاق رخ می‌دهد اما یک مورد هم باشد باید درصدد رفع آن بربیاییم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: همانگونه که پدر و مادر مسئول فرزند خود هستند و خوب و بد او پای آنهاست، خانواده‌هایی هم که فرزندخوانده می‌گیرند باید فرزند را قبول کنند و نمی‌توانند تا به مشکلی برخوردند بگویند او را نمی‌خواهیم در این میان ما هم وظیفه داریم ارائه خدمات مشاوره و روانشناس‌ را افزایش دهیم تا خانواده‌ها آموزش ببینند چگونه با کودک خود کنار بیایند و طریقه برخورد و گفتگو با او را حتی در سن نوجوانی و بلوغ هم آموزش ببینند و بتوانند به عنوان پدر و مادر وارد گفتمان با فرزندشان شوند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز