نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد:

پیش بینی مشوق‌های بلند مدت برای فرزندآوری و ازدواج آسان/طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در ۹ کمیسیون بررسی می‌شود/ ارائه طرح جدید هنر نیست، به کمال رساندن طرح‌ها شرط است

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۴:۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۱۱۲۵۸۰
پیش بینی مشوق‌های بلند مدت برای فرزندآوری و ازدواج آسان/طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در ۹ کمیسیون بررسی می‌شود/ ارائه طرح جدید هنر نیست، به کمال رساندن طرح‌ها شرط است
غلامرضا منتظری گفت: یکی از ارکان طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» مباحث اقتصادی، تشویق‌ها، مشوق‌های بلند مدت و کوتاه مدت است مانند مسکن، زمین، شغل، بیمه و... است.

به گزارش برنا؛ طرح «جمعیت و تعالی خانواده» با تغییر نام به «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی به‌سر می‌برد، طرحی که چندین سال در پستوهای مجلس خاک می خورد و دوباره به جریان افتاده است به‌طوری که نخستین طرح اعلام وصول‌شده مجلس جدید بود اما شاید برای مردم سوال باشد قرار است با تصویب این طرح چه اتفاقی برای آنها به ویژه کسانی که تازه ازدواج کرده اند، رخ دهد؟ آیا این طرح هم در صورت تصویب مانند قانون تسهیل ازدواج در بیش از 15 سال گذشته کنار می‌رود و هیچ وقت اجرایی نمی‎‌شود؟

غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به این طرح گفت: مقدمات طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در مجلس پیشین آماده شد اما برای اینکه تکمیل شود در کمیسیون فرهنگی کار خود را آغاز کرد ما هم تمام تلاش خود را می‌کنیم از تمام تجربیات موفق دستگاه‌ها، نهادها، اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کنیم تا این طرح پاسخگوی سطح انتظارات جامعه و مردم باشد.

او افزود: پس از شروع به کار این طرح در کمیسیون فرهنگی، در گام بعدی این طرح در اختیار کمیسیون مشترک که شامل 9 کمیسیون  بهداشت و درمان، آموزش و تحقیقات، فرهنگی، اجتماعی، برنامه و بودجه و...  است، قرار گرفت تا به نقطه کمال خود نزدیک شود.

منتظری درمورد جزئیات طرح مذکور تصریح کرد: این طرح در کمیسیون فرهنگی 10 فصل دارد که محور اصلی آن فرزندآوری و افزایش جمعیت است چرا که افزایش جمعیت یک نیاز اساسی برای ایران اسلامی است و از طرف دیگر یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور به جمعیت آن به ویژه جمعیت جوان بازمی‌گردد بنابراین اگر تدبیر نکنیم یا دیرهنگام اقدام کنیم، آینده خوبی از لحاظ جمعیت نخواهیم داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فراهم کردن زمینه رشد جمعیت کشور، رفع موانع فرزندآوری و ازدواج آسان از دیگر محورهای اصلی این طرح است که در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و تلاش کردیم سهم و نقش تمام سازمان‌ها و نهادها که قرار است در مقام عمل دست حمایتی خود را باز کنند و حامی باشند مشخص کنیم و خوشبختانه نتایج خوبی در نشست با این سازمان‌ها حاصل شده و انشالله این طرح پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

منتظری بیان کرد: صحبت کردن درخصوص جزئیات ریز این طرح زود است چرا که ممکن است انتظاراتی ایجاد شود بنابراین باید صبر کنیم به تصویب نهایی برسد و تبدیل به قانون شود، در این صورت کمیته‌های تخصصی تمام جزئیات و ریز طرح را به سمع و نظر مردم محترم می‌رسانند.

او در ادامه با اشاره به مشوق‌ها و طرح‌های حمایتی برای فرزندآوری که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است، گفت: یکی از ارکان این طرح مباحث اقتصادی، تشویق‌ها، مشوق‌های بلند مدت و کوتاه مدت است برای مثال اگر محل تحصیل دانشجویی جدا از محل زندگی او باشد و بخواهد ازدواج کند، در این طرح پیش بینی شده که وزارتخانه مربوطه شرایط تحصیل دانشجو در شهر خود را فراهم کند تا این فرد هم تشکیل خانواده دهد هم درس بخواند یا مسائلی مانند خدمت وظیفه هم در این طرح مورد توجه قرار گرفته است که صحبت در مورد جزئیات آن زود است.

منتظری افزود: نیاز به مسکن، زمین، شغل، بیمه‌ زنان خانه دار و... که لازمه شروع زندگی و فرزندآوری است در این طرح مورد پیش بینی قرار گرفته است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص تفاوت این طرح با قانون تسهیل ازدواج و علت اجرایی نشدن این قانون تصریح کرد: قانون تسهیل ازدواج مصوب شده و در حال حاضر یک قانون است اما به دلیل ضعف در نظارت تاکنون اجرا نشده است هرچند که دستگاه‌های مربوطه هم برای اجرا نکردن آن دلایلی دارند که باید شنید و مورد کارشناسی قرار داد و ما در مجلس شورای اسلامی پیگیر اجرایی کردن آن هستیم اما طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تکرار این قانون نیست هرچند فصل‌های مشترکی دارند اما تکراری نیستند و این طرح مواد و تبصره‌های متفاوتی دارد.

او در پاسخ به انتقاد برخی افراد که می‌گویند مجلس یازدهم طرحی از خود ندارد و طرح‌های پیشین را در دستور کار قرار می‌دهد، گفت: ضمن احترام به تمام انتقاد کنندگان می‌خواهم بگویم ما باید به حاصل تجارب پیشینیان احترام بگذاریم، وقتی دوستان در مجلس دهم سنگ بنای خوبی گذاشتند کدام عقل سلیم می‌پذیرد آن را کنار بگذاریم؟ این طرح، یک طرح بسیار خوبی است که فرصت نشد در مجلس پیشین تمام شود بنابراین ما به تلاش دوستانی که در کمیسیون فرهنگی و سایر کمیسیون‌ها تلاش کردند احترام گذاشتیم.

منتظری اظهار کرد: استفاده از تجربیات گذشتگان سبب قوت می‌شود اما ما عین همان طرح را ارائه ندادیم و طرح کنونی دچار تحولات عظیمی شده است مانند طرح فضای مجازی که در مجلس پیشین کلیاتی از آن مطرح شد اما اکنون به شکل مستمر در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است  چرا که درست این است وقتی طرح و لوایحی از قبل وجود داشته تکلیف آنها را روشن کنیم وگرنه اضافه کردن طرح هنر نیست.

//انتهای پیام: 4

نظر شما